vilken pelltsbrännare till denna panna !!??

Skriv svar
nikke
Frö

vilken pelltsbrännare till denna panna !!??

Inlägg av nikke »

Hallå alla !
Nu är det snart dags att flytta in i det "nya" huset o det första som ska hända är att byta ut olje brännaren mot en pelletsbrännare, detta är tanken ialla fall.
huset har nu en kombipanna från -60 talet en Aquator 210 med följande spec:

Typ: aquator 210
Nr: 67-7328
Effekt: 10-18000

detta kunde läsas av på pannan, är pannan något att ha kvar eller ska man byta den, vad jag fattat så är den ganska bra, enligt vissa sotare m.m. ???

vad ska man nu leta efter för pellets maskin ?? viking bio, pellex, m.m. ??

hoppas någon har lite erfarenhet av detta, som kanske kan delge mig ??!!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag har ingen sådan panna så jag får egentligen inte uttala mig men lite generellt kan vi ju ta i alla fall.

Här finns minst en som har en Aquator (vet ej modell) på forumet, får se om du får nån info där, verkar i alla fall som om den funkar med Pellx, hittade några på internet också som körde Aquator med Pellx.

På Baxi's sida så anger dom att deras brännare funkar med Aquator 110 men är olämplig med Aquator 201, hur detta relaterar till din 210 har jag ingen aning om.

Och om det funkar med Pellx så borde det funka med de flesta andra likartade brännare, det beror lite på hur förbränningsutrymmet ser ut på din panna.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
nikke
Frö

Inlägg av nikke »

tackar för svar, skickade iväg ett mail till Baxi så får vi se om de har något svar...

just nu sitter det en oljebrännare monterad på vänstra delen av pannan, och den högra delen är till för ved.... något mer vet jag inte i dags läget...

finns det något bra ställe man kan ringa/maila ang. denna panna, så man kan få lite förslag vad man ska ha för pellets brännare ??? om det nu går..

//N
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Om det är en panna som tillverkas längre så ring runt till dom som tillverkar brännare istället, dom brukar ha bra koll på var deras brännare funkar och inte funkar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Ser den ut ung.som den här?Har flyttat till det här huset och tog med min Pellx,från förra huset.Är väl meningen att jag skall installera brännaren i den här pannan så småningom.

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
nikke
Frö

Inlägg av nikke »

japp ganska exakt...
står det 210 på din ?? på våran sitter det en märkbricka på vänster sida, där finns den specen jag skrev i första inlägget.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Satt en A4 stor skylt på väggen.Står typ 210 :wink: Tillverkare PACO.Är en instruktion om hur man eldar i pannan,med bilder.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
nikke
Frö

Inlägg av nikke »

Om det är en panna som tillverkas längre så ring runt till dom som tillverkar brännare istället, dom brukar ha bra koll på var deras brännare funkar och inte funkar.
tror inte att den tillverkas längre, detta är vad jag läst... kanske inte stämmer.. ???
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ta bort oljebrännarluckan och mät hur högt det är till taket i förbränningsutrymmet från centrum på oljebrännarhålet.
Är det över 40 cm så borde det gå att sätta in en riktig uppåtbrinnande brännare typ Thermia Bequem eller EcoTec.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Taxen skrev:Satt en A4 stor skylt på väggen.Står typ 210 :wink: Tillverkare PACO.Är en instruktion om hur man eldar i pannan,med bilder.
Här en bildlänk på skylten.

http://img410.imageshack.us/img410/7524 ... lt1vs4.jpg
Pelletseldare sen -00
Svenconi
Ungskog

Inlägg av Svenconi »

Borde gå bra.

Den panna man ser på bilden verkar ha en stor eldstad och med tanke på att den är byggd för vedeldning lär rökgaskanalerna vara väl tilltagna. Jag eldar själv pellets i en osedvanligt trång oljepanna. Jag får ta ut alla turbulatorer för att inte brännaren ska bli varm. Problemmet jag har är att rökgaserna från en oljebrännare är mindre än från en pelletsbrännare, så rökgaserna "stockar" sig och vill gå bakvägen ut genom bränsleinmatningen (inte bra :cry: )
Värmebaronen XPP 20 med Janfire Flex-A
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Svenconi skrev: ...så rökgaserna "stockar" sig och vill gå bakvägen ut genom bränsleinmatningen (inte bra :cry: )
Det är ju bara att sätta in en sluss i intermatningen, så vill inte rökgaserna gå bakvägen. En mekanisk sluss finns i brännare från Ecotec och Ariterm. Om man bytar slussvingar ofta, så håller dom rimlig tät mot rök och utveckling av bakvärme.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Nu har jag kört i 3 dygn och det funkar fint :wink:
Nackdelen är att det är litet askutrymme på den vänstra delen där brännaren sitter,men det är bara att sopa ur lite oftare :wink:

Bild
Pelletseldare sen -00
Skriv svar