Bilproblem

Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Bilproblem

Inlägg av Dave »

Har en gammal-88 Passat 1,8 bensinare , som har benägenheten att inte tända på alla cylindrar när den (motorn) är kall.Den startar direkt sedan när jag kör iväg och accelererar så hackar den som en "grålle" :( Vet inte riktigt om det är att den inte får gnista eller att bränslematningen är kass?! Det luktar ine bensin om den, som det annars kan göra om den inte tänder. Lamdasonden är ok, även tändkablar , spole och fördelare...när den är varm går den som en klocka.Har även kollat tempregleringen vatten/bränsle(förvärmning) u.a.Hade den inte varit så gammal hade jag kostat på den en motorvärmare...Någon som har ett förslag?

Vet att det finns ett forum för detta, men jag kollar med mina pelletsbröder först :wink:


Tack på förhand

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag hade samma problem fast annan bil och jag kollade MYCKET. Vad som gav resultat direkt var att torka av fördelarlocket så att all fukt var borta.

Ibland var det insidan men oftast utsidan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Vet inte , framgår inte vilket insprut du har . Om det är det som
ser ut som en förgasare . Kan det vara gummit under där som
har gått sönder. Vilket gör att den får tjyvluft . Kan även vara
packningen till insuget?? Inga ovanliga fel på dom. Alltid värt
att kolla ??? Men det kanske du redan har gjort ?



Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Tack för svaren, ja jag har kollat med fördelaren fast insidan ...fanns ingen fukt men torkade ändå utan något resultat...skall testa utsidan.

Gummipackningen som wepe beskriver har jag kollat, har bytt den vid ett annat tillfälle...packningen till insuget är helt, tror inte den hade tätat bättre när motorn är varm, eller?

Det knepiga är att den startar direkt, går kanonbra på tomgång, när man sedan kör en stund så tappar den ork, den är inte distinkt i accelerationen. Fortsätter man att gasa med belastning (växel) så dör den till slut, jag får antingen starta bilen 5 min innan jag skall åka eller stanna biilen vid vägkanten och rusa motorn obelastad tills jag fått upp tempen...låter som förvärmningen, bara att på VW hittade de inget när de gjorde ett diagnostiskt test :(

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jahaaa.... det kunde du väl ha skrivit direkt. Svaret är att din bil är alkoholiker! Slå i förgasaralkohol enl. rekommendationen och det försvinner snabbt!

Felet uppstår speciellt när det är mellan 0 och 5°C och fuktigt, försvinner när det blir -10°C eller + 10°C och uppåt.

Min gamla SAAB 96 från 1972 hade exakt dessa problem, spriten löste dom.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1910
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Spricka i förgasarfoten kan vara ett uppslag..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Hade ungefär samma fast tvärtom på en -92 primera för nått år sedan. Gick bra i ca 7 minuter sen började den gå dåligt som tusan och tappade ork. Bytte tändkablar och stift löste problemet för mig.
Antar att på min bil så var det någon metall någonstans som när motorn blev varm utvidgade sig och skapade glappkontakt. På din verkar det vara tvärtom..

//David
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Icecap skrev:Jahaaa.... det kunde du väl ha skrivit direkt. Svaret är att din bil är alkoholiker! Slå i förgasaralkohol enl. rekommendationen och det försvinner snabbt!

Felet uppstår speciellt när det är mellan 0 och 5°C och fuktigt, försvinner när det blir -10°C eller + 10°C och uppåt.

Min gamla SAAB 96 från 1972 hade exakt dessa problem, spriten löste dom.
Om inte du har testat det , tror jag på ovanst. Vidare byt bränslefilter
om inte det är gjort. Om inte jag minns fel var det inte ovanligt att
röret till tanken på dom rostade sönder så det kom in vatten och
smuts. Är inte helt säker kan ha varit på Golfen. Var ett tag sedan
man höll på med dom. Men kan ju vara värt att kolla upp ?
Men testa ovanst först.

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Ja , jag tackar innerligt för ALLA svaren, tyvärr så har jag gjort allt detta , alkoholen testade jag först, tändkalar , bränslefilter...allt har jag provat, problemet uppstår även på sommaren...nu förstår ni varför jag desperat försöker hitta problemet...känns som den vinner över mig :cry:

Två mekanikerkompisar har tittat på den och VW, ingen hittar något...weard :shock:

Snart kör jag ut den i grusgropen och trycker i MYCKET Dynamex!!!

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Inlägg av luppg »

Dave skrev:Ja , jag tackar innerligt för ALLA svaren, tyvärr så har jag gjort allt detta , alkoholen testade jag först, tändkalar , bränslefilter...allt har jag provat, problemet uppstår även på sommaren...nu förstår ni varför jag desperat försöker hitta problemet...känns som den vinner över mig :cry:

Två mekanikerkompisar har tittat på den och VW, ingen hittar något...weard :shock:

Snart kör jag ut den i grusgropen och trycker i MYCKET Dynamex!!!

MVH// Dave
Det är inte något skit med "databoxen", har haft liknande problem med en gammal kadett en gång (med insprut), där var det databoxen som vart för varm (ibland?), oftast när det var kallt ute, fick vänta ca 5 min, startade man bilen igen så var gick den normalt, bytte till en annan och problemet försvann...

Fungerar lampdasonden? motorn kan ju börja gå mysko om något hänt med den...

Kan inte så mycket om gamla passater men hoppas det kanske var nån hjälp...
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Jag har faktiskt tänk på det luppg säger, fast jag tror du menar tändmodulen, lite svår att hitta en begagnad bara...lamdasonden som jag sa i första inlägget , fungerar perfekt.

Det knepiga är att de inte hittade några fel när de pluggade in i diagnostiken :shock: ...

Skall fortsätta jaga modul, fast enligt alla mekaniker så tror de inte är den, då skulle billen gå dåligt jämt....?!

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Har varit med om tändstift som orsakar liknande fel.
Du har väl en Monojetronic insprutning. Motorbokstäver RP.
Läste verkstan av felkoderna direkt när felet uppstått eller hann du stänga av motorn?
Vissa koder är inte permanenta och raderas då man stänger av motorn.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

bearZ skrev:Har varit med om tändstift som orsakar liknande fel.
Du har väl en Monojetronic insprutning. Motorbokstäver RP.
Läste verkstan av felkoderna direkt när felet uppstått eller hann du stänga av motorn?
Vissa koder är inte permanenta och raderas då man stänger av motorn.
Stämmer, har den motorn, bilen hade de under en period, de testade den kall,varm fuktig...
Tändstiften är relativt nya, ca. 1000mil, Bosch med tre elektroder.
Problemet har jag jämnt sommar/vinter :(


MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Inlägg av luppg »

Dave skrev:Jag har faktiskt tänk på det luppg säger, fast jag tror du menar tändmodulen, lite svår att hitta en begagnad bara...lamdasonden som jag sa i första inlägget , fungerar perfekt.

Det knepiga är att de inte hittade några fel när de pluggade in i diagnostiken :shock: ...

Skall fortsätta jaga modul, fast enligt alla mekaniker så tror de inte är den, då skulle billen gå dåligt jämt....?!

MVH// Dave
Hur är det med den där bilen, har du nån EGR-ventil på den? Iofs är det fel på den borde det ge utslag på när en verkstad läser av felkoder, annars har fel på den gett mig lite liknande fel med motorstopp osv (i bland annat golf 1,6 - 02), sånna där fel är ju en mardröm att felsöka det är nog besvärligt med gamla förgasarmotorer ibland.. men suck :?:
Sedan har du väll nån luftmassemätare nånstanns också? Fungerar den som den ska?
Hur ser gnistan ut på stiften?
Hade även fel på soppapumpen på en bil en gång som gav liknande fel, men det var året runt och lite när som helst oberoende av värme och gångtid...
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Tänk på att även nya stift kan gå sönder..
Skriv svar