Vet att det finns ett forum för detta, men jag kollar med mina pelletsbröder först

Tack på förhand
MVH// Dave
Om inte du har testat det , tror jag på ovanst. Vidare byt bränslefilterIcecap skrev:Jahaaa.... det kunde du väl ha skrivit direkt. Svaret är att din bil är alkoholiker! Slå i förgasaralkohol enl. rekommendationen och det försvinner snabbt!
Felet uppstår speciellt när det är mellan 0 och 5°C och fuktigt, försvinner när det blir -10°C eller + 10°C och uppåt.
Min gamla SAAB 96 från 1972 hade exakt dessa problem, spriten löste dom.
Det är inte något skit med "databoxen", har haft liknande problem med en gammal kadett en gång (med insprut), där var det databoxen som vart för varm (ibland?), oftast när det var kallt ute, fick vänta ca 5 min, startade man bilen igen så var gick den normalt, bytte till en annan och problemet försvann...Dave skrev:Ja , jag tackar innerligt för ALLA svaren, tyvärr så har jag gjort allt detta , alkoholen testade jag först, tändkalar , bränslefilter...allt har jag provat, problemet uppstår även på sommaren...nu förstår ni varför jag desperat försöker hitta problemet...känns som den vinner över mig![]()
Två mekanikerkompisar har tittat på den och VW, ingen hittar något...weard![]()
Snart kör jag ut den i grusgropen och trycker i MYCKET Dynamex!!!
MVH// Dave
Stämmer, har den motorn, bilen hade de under en period, de testade den kall,varm fuktig...bearZ skrev:Har varit med om tändstift som orsakar liknande fel.
Du har väl en Monojetronic insprutning. Motorbokstäver RP.
Läste verkstan av felkoderna direkt när felet uppstått eller hann du stänga av motorn?
Vissa koder är inte permanenta och raderas då man stänger av motorn.
Hur är det med den där bilen, har du nån EGR-ventil på den? Iofs är det fel på den borde det ge utslag på när en verkstad läser av felkoder, annars har fel på den gett mig lite liknande fel med motorstopp osv (i bland annat golf 1,6 - 02), sånna där fel är ju en mardröm att felsöka det är nog besvärligt med gamla förgasarmotorer ibland.. men suckDave skrev:Jag har faktiskt tänk på det luppg säger, fast jag tror du menar tändmodulen, lite svår att hitta en begagnad bara...lamdasonden som jag sa i första inlägget , fungerar perfekt.
Det knepiga är att de inte hittade några fel när de pluggade in i diagnostiken...
Skall fortsätta jaga modul, fast enligt alla mekaniker så tror de inte är den, då skulle billen gå dåligt jämt....?!
MVH// Dave