Måla om i pannrummet

tompas11
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av tompas11 »

Rören går hit och dom går dit, dom går upp en liten bit och sedan ner en bit. Och där sitter en kran och ett rör som går hit och ett som går dit och pannan startar på ett kick. Det är en makalös manick. :D
Enplan 100kvm + källare. CTC 260B-65 Oljetanken nerkapad. Värmepatroner 6kW. 80L el. VVB. Egen termostatstyrd luftsolfångare 5kvm till källare. 20080407 kompletterat med Sanyo 123 EHN. 20080705 installerat Panasonic NE9GKE i gillestugan.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

notti skrev:Ja du ..du har säkert inte någon bra fabrikat på din vattenbaserade golvfärg eller inte betat av golvet (räcker inte att tvätta med tvättmedel) ..finns idag sedan flera år vattenbaserat golvfärg som inte är hundra tät och släpper igenom fukt.

Och sen om inte du riktigt håller med om det är som alltid att det finns olika åsikter om allt men jag har över 20 år i måleribransen bakom mig och nått borde jag väl ha lärt mig på dom åren :wink: :lol:
Kommer inte ihåg vad färgtillverkaren heter, får läsa på burken när jag kommer hem.

Men om du är i branschen så kanske du kan rekommendera någon bra produkt. För golvet skall målas om (igen) vid lämpligt tillfälle.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

joeri91942 skrev:Det är därför man först fixar själva pannrummet och sen bygger värmeanläggningen! :)

/Jörgen
Vi fixade också pannrummet före installationen av värmeanläggningen.

Men man förutsätter ju att den golvfärg som man blir rekommenderad i färgbutiken inte är någon "skitfärg"... :cry: :evil: :cry:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

För frågor om kopplingen... se denna tråd http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6605

Jag kan tillägga att det faktiskt funkar precis som tänkt!!

Termosterna är inte riktigt elementtermostater, om inte ni har konstiga element, det är termostater med dykrörsgivare.

Den ena styr så att tappvattenautomaten inte skapar varmare vatten än 60 grader för att slippa överdriven kalkutfällning, den andra styr en trevägsblandare som håller källarens elementslinga på en framtemp av 39 grader (just idag då jag har dragit upp lite, -13 krävde lite mer)

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Roli skrev:
joeri91942 skrev:Det är därför man först fixar själva pannrummet och sen bygger värmeanläggningen! :)

/Jörgen
Vi fixade också pannrummet före installationen av värmeanläggningen.

Men man förutsätter ju att den golvfärg som man blir rekommenderad i färgbutiken inte är någon "skitfärg"... :cry: :evil: :cry:
Det finns mycket "skitfärger" som säljs till egna hemmare men som jag sa tidigare så bör du få bort den gamla färgen och sedan beta av golvet innan du målar.
Här är det ett fabrikat som jag gillar och litar på att det sitter om man gör rätt och att du kanske väljer Nordsjö Epolan V Epoxi Golv 2-komponent.
Den färgen valde jag när jag byggde garaget för en 16 år sedan och garaget används mycket flitigt som verkstad men ändå är det knappt några skador på färg /golv och fortfarande mycket lättstädat. Samma färg målade jag källartrappan och trappan upp till huset med men då flingade och stöade jag på halkskydd och klarlackade 2 gånger ..okey trappan upp till huset börjar se slitet ut och har tänkt att måla om den nu kommande sommar men som sagt så har det hållt många år och klart värt priset vilket kan tyckas vara högt för den färgen.
Men hur som så tror jag att det är billigare att köpa klinker till pannrummsgolvet än att måla med riktig epoxi ..och faktiskt så är det inte svårt att lägga klinker ..och i ett pannrum så tror jag knappast att någon behöver lägga tätskikt i botten innan klinker ..bara att tänka på att golvet är slätt för om inte så kan det bli problem när klinker börjar tanda ..många tror att klinker kan dölja ett fult ojämt golv vilket är helt fel för golvet bör ha samma släta yta som om du skulle lägga matta på golvet

Produktfakta Nordsjö Epolan

Nordsjö Epolan V Epoxi Golv – extremt slitstark
En vattenburen 2-komponent epoxifärg för målning av främst betonggolv, men kan användas på trägolv och fiberplattor. Det är extremt slitstark produkt, idealisk för golv som utsätts för stora fysiska och kemiska påfrestningar.

Nordsö Epolan Flingor – för snyggare betonggolv
En blandning av svarta och vita flingor som du strör ut i den våta färgen för ett spännande och dekorativt slutresultat. Färgytan med flingorna överlackeras sedan med Nordsjö Epolan V Epoxi Lack eller Nordsjö V Epoxi Tjocklack.

Nordsjö Epolan Sand
Infärgad kvartssand för målning av färgsandgolv. Du använder den på golv och trappor där du behöver en slitstark och dekorativ yta. Sanden överlackas med Nordsjö Epolan V Epoxi Tjocklack eller Nordsjö Epolan V Epoxi Lack beroende av önskad slitstyrka. 6 kulörer.

Nordsjö Epolan V Epoxi Lack – stark och användbar
En extremt slitstark 2-komponent vattenburen klarlack för betonggolv inomhus, men kan även användas på trägolv och fiberplattor samt för dammbindning av nya betonggolv.

Nordsjö Epolan V Epoxi Tjocklack – kemikaliebeständig och slitstark
En extremt slitstark, tät och kemikaliebeständig 2-komponent klarlack för betonggolv inomhus. Den är lämplig som bottenlack för färgsand och för lackering av färgsandgolv samt som topplack på flinggolv målade med Nordsjö Epolan V Epoxi Golv.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag målade för tre år sedan vårt pannrumsgolv med Alpina enkomponents grå golvfärg, inköpt på Byggmax (noterar idag att den tydligen skall utgå..). Inga förberedelser förutom att jag lagade i några gamla sprickor.

Ser lika fin ut idag som när jag målade..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

GoForIt Pellets skrev:Jag målade för tre år sedan vårt pannrumsgolv med Alpina enkomponents grå golvfärg, inköpt på Byggmax (noterar idag att den tydligen skall utgå..). Inga förberedelser förutom att jag lagade i några gamla sprickor.

Javisst kan det vara så oxå att man har tur ibland fast man inte lägger ner arbete på rengörning men mer troligt att det går snett om man "fuskar" och då är det inte så roligt att börja om igen
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

notti skrev:
GoForIt Pellets skrev:Jag målade för tre år sedan vårt pannrumsgolv med Alpina enkomponents grå golvfärg, inköpt på Byggmax (noterar idag att den tydligen skall utgå..). Inga förberedelser förutom att jag lagade i några gamla sprickor.

Javisst kan det vara så oxå att man har tur ibland fast man inte lägger ner arbete på rengörning men mer troligt att det går snett om man "fuskar" och då är det inte så roligt att börja om igen
Jag kanske var lite otydlig på punkten "rengöring".
Golvet var väldigt noga rengjort vid tidigare tillfälle.

Vad jag avsåg var att jag inte skrapade bort gammal, hårt åtsittande, färg eller slipade eller liknande.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar