Bilproblem

MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

bearZ skrev:Tändstiften är relativt nya, ca. 1000mil, Bosch med tre elektroder.
Problemet har jag jämnt sommar/vinter :(


MVH// Dave
Skulle nog testa tändstift med en elektrod. Har varit med om när nya tändstift, tre-elektroders inte fungerat bra.
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Vad jag minns så har den motorn ingen EGR-ventil.
Luftmassamätare likaså.
Sitter en tempgivare strax ovanför insprutaren.
Kommer ihåg att vevhusventilationen mynnar ut strax ovanför som resulterade i att olja följde kablarna och in i kontakten.
I den kontakten går kablar för tempgivaren och insprutaren.
Det finns en gasspjällspotentiometer på vänster sida (i färdriktningen).
En tempgivare som mäter kylvatten.
Tomgångskontakt och tror den sitter på gasspjällmotorn.
Om det finns lampa i brädan (motorstörning) så kan man enkelt få fram felkoder annars gör man det med en diodtestlampa.
Ja enkelt är det nog inte. Har också varit med om överslag på tändkablar och detta syns inte så lätt.
Angående fel på stiften så kan du ha fått fel värmetal på dessa och det vet jag kan få med sig småryck på jämn gas.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Tack så mycket för alla svar! Jag är nog inne på det som bearZ är inne på, nämnligen tempgivaren, som du säger så är det mycket olja som följer det vägen, vet att jag förr var noga med att tvätta bort detta :roll: .

EGR och luftmassa m finns inte , däremot har jag en motorstörningslampa på instrumentp. gul tror jag att den lyser...fast den ger inte utslag nu,funkar gör den för den lyser upp när man vrider tändningen.Skall mäta mig fram,kanske? Har tabeller på vilka värden det skall ligga på..
Tändstiften är orginal, för modellen alltså, har alltid köpt dessa, så det tror jag inte, vet inte heller om jag skulle få detta temprelaterade problemet pga. tändstiften...?
Bilen går hur bra som helst annars, tändläget är optimalt,bara det att en 20 år gammal bil drar 0.6 l /mil landsväg...

Nåväl, skall testa detta med tempgivaren, annars blir det Dynamex :x

Tack så mycket ni alla som har engagerat er :thumleft:

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Nåväl, skall testa detta med tempgivaren, annars blir det Dynamex
Då får du lägga upp film på youtube :D
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

micke_932 skrev:
Nåväl, skall testa detta med tempgivaren, annars blir det Dynamex
Då får du lägga upp film på youtube :D
Det kan du räkna med :lol: :!:

MVH//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Hallå där pelletsbröder!
Ville bara informera att felet är fixat :lol: :lol: Det var kontakten till förvärmningen på insprutningen! bearZ var inne på det med vevhusventilationen och mycket riktigt så såg det inte vackert ut, plockade ner hela insprutningen och gjorde rent, har funkat perfekt under veckan! Fantastiskt att VW verkstan inte tänkte på det... vill passa på att tacka för alla svar!!

Tyvärr micke_932 så blir det ingen Dynamex på Youtube...men det är Nytt År snart,he.he.he :twisted:

MVH//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar