Pelletsmarknadens giganter
Pelletsmarknadens giganter
Jag undrar om det är nån som har koll på eller har kollat upp vilka marknadsandelar som respektive pelletstillverkare har?
Har för mig att Neova är stora men det finns säkert några till som säljer mycket pellets. För att få bra konkurrens borde vi alla handla av mindre aktörer och agera aktivt om det uppstår sned konkurrens.
Har för mig att Neova är stora men det finns säkert några till som säljer mycket pellets. För att få bra konkurrens borde vi alla handla av mindre aktörer och agera aktivt om det uppstår sned konkurrens.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Svanpellets i småsäck
Re: Pelletsmarknadens giganter
Varför handlar du då av neova(enligt din signatur)Magnus skrev:Jag undrar om det är nån som har koll på eller har kollat upp vilka marknadsandelar som respektive pelletstillverkare har?

Som svar på din fråga så är väl Neova och Agrol dom största, sedan är det nog många små som ligger någorlunda lika
Baxibrännare i en Focus PE 20
Dom stora drakarna köper nog upp dom små uppstickarna om dom blir för stöddiga prismässigt skulle jag tro??
Men lite kamprad skulle ju inte vara dumt .för om den lille fabriken skulle göra bra pellets och ligga låt säga på 2000 kr/ton och säljer till närl iggande kunder skulle ju alla köpa av honom...För nog finns det väl marginaler att ligga där i pris eller....?Det skulle väl sprida sig att dom gör bra och billig pellets....Det är nog det enda raka ...men alla ser för tillfället bara dollar tecken i ögonen som det verkar?Även jag
(Nu är ju dollarn lågt värderad vi tar kronor i stället..)
Mvh ronald
Men lite kamprad skulle ju inte vara dumt .för om den lille fabriken skulle göra bra pellets och ligga låt säga på 2000 kr/ton och säljer till närl iggande kunder skulle ju alla köpa av honom...För nog finns det väl marginaler att ligga där i pris eller....?Det skulle väl sprida sig att dom gör bra och billig pellets....Det är nog det enda raka ...men alla ser för tillfället bara dollar tecken i ögonen som det verkar?Även jag

(Nu är ju dollarn lågt värderad vi tar kronor i stället..)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Re: Pelletsmarknadens giganter
Länge sen jag uppdaterade signaturen märkte jag nu...salmon skrev: Varför handlar du då av neova(enligt din signatur) :?: :lol:
Som svar på din fråga så är väl Neova och Agrol dom största, sedan är det nog många små som ligger någorlunda lika
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Svanpellets i småsäck
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Råvaran (torr spån som inte behöver torkas) kostar om fabrikerna betalar fullt pris ca 450-500:- till 1 ton pellets sen tillkommer presskostnaderna vad nu de kan va...ronald skrev:Dom stora drakarna köper nog upp dom små uppstickarna om dom blir för stöddiga prismässigt skulle jag tro??
Men lite kamprad skulle ju inte vara dumt .för om den lille fabriken skulle göra bra pellets och ligga låt säga på 2000 kr/ton och säljer till närl iggande kunder skulle ju alla köpa av honom...För nog finns det väl marginaler att ligga där i pris eller....?Det skulle väl sprida sig att dom gör bra och billig pellets....Det är nog det enda raka ...men alla ser för tillfället bara dollar tecken i ögonen som det verkar?Även jag![]()
(Nu är ju dollarn lågt värderad vi tar kronor i stället..)![]()
Mvh ronald

Så länge pelletsen går åt lär ingen sälja billigare än vad dom kan ta ut, Jag skulle då inte sälja för 2000:-/ton om jag kunde ta 2500:-/ton..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nejdå! inte jag heller Andre,Men om man som liten nystartad har lite större drakar( eller mindre fabriker) mm runt om kring och vill sälja ordentligt =sticka ut lite från mängden..revoltera
Men det är ju samma när det är dags själv för löneförhöjning,då vill man ju inte själv stå tillbaka..Mer vill ha mer...så har samhället fostrat en.
Mvh ronald
Men det är ju samma när det är dags själv för löneförhöjning,då vill man ju inte själv stå tillbaka..Mer vill ha mer...så har samhället fostrat en.
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
Här är det väl marknadskrafternas spel som gäller?ronald skrev:Nejdå! inte jag heller Andre,Men om man som liten nystartad har lite större drakar( eller mindre fabriker) mm runt om kring och vill sälja ordentligt =sticka ut lite från mängden..revoltera
Mvh ronald
När man har mer kapacitet än vad man kan sälja så gäller det att anpassa priset så att hela kapaciteten kan säljas.
Och när man är där så gäller det att maximera priset till det läge där man inte tappar säljvolym.
Alltså tillgång och efterfrågan bestämmer priset på varor som vi konsumenter absolut måste ha.
Jo ett exempel till ! Byggmax dumpar priset alla köper av byggmax....
Dom större sänker till byggmax pris...byggmax sänker lite till....
Alla konsumenter blir
Det var väl så trådskaparen tänkte kanske?
Mvh ronald
Dom större sänker till byggmax pris...byggmax sänker lite till....
Alla konsumenter blir

Mvh ronald
Jag gav den 6/8-04,1760kr/ton i bulk
Den 31/8-05,1795kr/ton
Den 25/9-06,2275kr/ton
Sen har jag inte köpt något sen dess.
Den 31/8-05,1795kr/ton
Den 25/9-06,2275kr/ton
Sen har jag inte köpt något sen dess.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
PELLETS-MARKNADS-ANDELAR
Här är en pelletskarta och vilka volymer som tillverkas av varje producent i europa, även små producenter är med, från 2000ton/år och uppåt .
www.novator.se/bioenergy/BE0501/23-25.pdf
www.novator.se/bioenergy/BE0501/23-25.pdf
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
Det skulle vara "trevligt" om man kunde gynna de "små" leverantörerna/återförsäljarna.
Men de säljer oftast bara pellets på småsäck och det är inget alternativ för mig. Då jag kör med bulkförråd och helst vill köpa årsförbrukningen som ett enda köp.......
Men finns det någon som vet om någon återförsäljare som säljer bulkpellets, gärna lite hård och med lite damm. Så hör av er för då är jag väldigt intresserad.
Men de säljer oftast bara pellets på småsäck och det är inget alternativ för mig. Då jag kör med bulkförråd och helst vill köpa årsförbrukningen som ett enda köp.......
Men finns det någon som vet om någon återförsäljare som säljer bulkpellets, gärna lite hård och med lite damm. Så hör av er för då är jag väldigt intresserad.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Gallringsobjekt