Många frågor om PX21
Många frågor om PX21
Hej alla. Ny på forumet men har spenderat många timmar att läsa under julhelgen. Imponerande att se hur mycket kunskap som är samlat.
Jag har en Parca Norah 3000 kombipanna olja/ved som är märkt 20 kW vid oljedrift. I den sitter en KMP PX21 som nu har gått i fyra år. Agrol-pellets från Näsumspellets. Skorstenen har en 10 cm rostfri slang. Huset är nästan helt oisolerat, byggt 1914 och de som bor här är vana vid att det inte alltid fungerar som i en lägenhet: Det finns inte alltid varmvatten till dusch och det är aldrig över 20 C i rummen.
Hoppa över historien om du vill:
Brännaren installerades av Ivarsson i Simrishamn som lovade komma tillbaka efter ett par veckor med rökgasinstrument för efterjustering. Det gjorde han inte trots sex-sju samtal om detta. I stället bytte jag pelletsleverantör inför tredje eldningssäsongen samt hittade en man som kom och gjorde en injustering. (Har tappat bort namn och nummer) Nu går den bättre än nånsin och har bara krånglat ett par gånger vilket lätt åtgärdats med att byta värmeelementet och justera startdos.
Efter all läsning har jag kommit fram till att jag nog vill byta chippet och därför måste justera om brännaren. V5.3 byts till 7.?. Därför har jag gjort följande mätningar:
Hög effekt 230 V på fläkten och 514 g på 6 minuter; rökgas 180 C. Låg effekt 180 V och 310 - 358 g på 6 minuter; rökgas 170C. Dessa värden fick jag vid panntemperatur 60-75 C. Kan jag installera nytt chip och justera pottarna till samma värden och hoppas att jag får samma fina förbränning som jag har nu? Är mina värden lämpliga?
Jag skulle kunna tänka mig att sänka effekten något för att få längre gångtider och kortare stopptider. Nu går den på knappt 15 kW om jag räknat rätt och om jag förstått rätt vore det lämpligare med närmare 12 kW. Är det en klok tanke. Då måste förstås rökgasinstrument fram och alltså installatör tillkallas. Var hittar man en installatör man kan lita på i östra Skåne?
På forumet har jag också läst om att det finns ett chip som har hysteres på 20 C. Är det nåt för mig?
Vad är egentligen vitsen med högeffektläget? Varför inte ställa brännaren på cirka 12 kW i högeffektläge och koppla bort lågeffekten? Alltså köra låg effekt i högeffektläge.
Behöver jag dragbegränsare/motdragslucka?
Jag kanske också ska lägga in den där plåten i veddelen det pratas om?
Det kanske inte var bra att lägga alla frågor här. Ska jag flytta frågorna till andra trådar?
Jag har en Parca Norah 3000 kombipanna olja/ved som är märkt 20 kW vid oljedrift. I den sitter en KMP PX21 som nu har gått i fyra år. Agrol-pellets från Näsumspellets. Skorstenen har en 10 cm rostfri slang. Huset är nästan helt oisolerat, byggt 1914 och de som bor här är vana vid att det inte alltid fungerar som i en lägenhet: Det finns inte alltid varmvatten till dusch och det är aldrig över 20 C i rummen.
Hoppa över historien om du vill:
Brännaren installerades av Ivarsson i Simrishamn som lovade komma tillbaka efter ett par veckor med rökgasinstrument för efterjustering. Det gjorde han inte trots sex-sju samtal om detta. I stället bytte jag pelletsleverantör inför tredje eldningssäsongen samt hittade en man som kom och gjorde en injustering. (Har tappat bort namn och nummer) Nu går den bättre än nånsin och har bara krånglat ett par gånger vilket lätt åtgärdats med att byta värmeelementet och justera startdos.
Efter all läsning har jag kommit fram till att jag nog vill byta chippet och därför måste justera om brännaren. V5.3 byts till 7.?. Därför har jag gjort följande mätningar:
Hög effekt 230 V på fläkten och 514 g på 6 minuter; rökgas 180 C. Låg effekt 180 V och 310 - 358 g på 6 minuter; rökgas 170C. Dessa värden fick jag vid panntemperatur 60-75 C. Kan jag installera nytt chip och justera pottarna till samma värden och hoppas att jag får samma fina förbränning som jag har nu? Är mina värden lämpliga?
Jag skulle kunna tänka mig att sänka effekten något för att få längre gångtider och kortare stopptider. Nu går den på knappt 15 kW om jag räknat rätt och om jag förstått rätt vore det lämpligare med närmare 12 kW. Är det en klok tanke. Då måste förstås rökgasinstrument fram och alltså installatör tillkallas. Var hittar man en installatör man kan lita på i östra Skåne?
På forumet har jag också läst om att det finns ett chip som har hysteres på 20 C. Är det nåt för mig?
Vad är egentligen vitsen med högeffektläget? Varför inte ställa brännaren på cirka 12 kW i högeffektläge och koppla bort lågeffekten? Alltså köra låg effekt i högeffektläge.
Behöver jag dragbegränsare/motdragslucka?
Jag kanske också ska lägga in den där plåten i veddelen det pratas om?
Det kanske inte var bra att lägga alla frågor här. Ska jag flytta frågorna till andra trådar?
PARCA NORAH 3000 1984 ; KMP PX21 v7.2 20 grader hysteres; oisolerade 190 m2 i Skåne; 10 pallar/år
Jag bytte nyligen från mitt gamla 5.0 till 2V7.3,genom tips här och det blev stor skillnad på gångeni både start och drift,samt kylningen på ca 7 min. i stället för 3.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ght=effekt
Fick det här paketet vid beställningen. http://www.pelletsbilen.se/br-nnare-pel ... essor.html
Här går det att läsa om dragluckor.
http://www.tigerholm.se/
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ght=effekt
Fick det här paketet vid beställningen. http://www.pelletsbilen.se/br-nnare-pel ... essor.html
Här går det att läsa om dragluckor.
http://www.tigerholm.se/
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Tycker jag nog att du ska göra , den håller ju kvar värmen längreJag kanske också ska lägga in den där plåten i veddelen det pratas om?
i pannan. Sedan justera in brännaren efter det .
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Efter rekommendation här har jag nu pratat med Äsperöds biomontage för att få hjälp med justering. Han väljer alltid bort lågeffektläge vid installation, sa han. Jag kan fortfarande inte förstå vitsen med lågeffektläget; eller egentligen förstår jag inte varför man ska ha ett högeffektläge. Jag har nu valt att ta bort byglingen och kör en effekt, men den har jag ställt så lågt det går. Nån som kan förklara varför det finns två lägen?
PARCA NORAH 3000 1984 ; KMP PX21 v7.2 20 grader hysteres; oisolerade 190 m2 i Skåne; 10 pallar/år
Neej!jag förstår inte heller varför man skall ha lågeffekt läget..Pavoni skrev:Efter rekommendation här har jag nu pratat med Äsperöds biomontage för att få hjälp med justering. Han väljer alltid bort lågeffektläge vid installation, sa han. Jag kan fortfarande inte förstå vitsen med lågeffektläget; eller egentligen förstår jag inte varför man ska ha ett högeffektläge. Jag har nu valt att ta bort byglingen och kör en effekt, men den har jag ställt så lågt det går. Nån som kan förklara varför det finns två lägen?
Man ställer in brännaren i den effekt man vill ha i högeffektläget det räcker ju långt...Och det tror jag nog brännaren är gjord för och går effektivast i.
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Vad som är effektivast kan variera med säsong beroende på systemets utformning. På vintern kan det vara bra med längre gångtid så att det inte blir så många starter medans på sommaren så är det ingen mening att elda länge eftersom starterna är få utan förlusterna ökar bara.Neej!jag förstår inte heller varför man skall ha lågeffekt läget..
Man ställer in brännaren i den effekt man vill ha i högeffektläget det räcker ju långt...Och det tror jag nog brännaren är gjord för och går effektivast i.
Egentligen borde man alltså optimera för effektiv uppstart... men där finns inga inställningar minsan....
Samt om man har en stor panna (trög att värma) så kan det vara bra med kombinerat hög/låg läge. dvs. det är inte bara brännaren som ska komma igång utan även pannans brännkammare...
På PX21 finns det dock bara en potentiometer för pelletsmängd, och i mitt fall blir det då antingen för mycket i högläget eller för lite i lågläget...suck
Kanske fixat i någon senare chip version... jag har 5.3
/Anders L
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Re: Många frågor om PX21
Jag brukar anlita Lokalgöreningen i Hörby (Granngården). De är bra tycker jag. Vet inte om de har någon som kör till simrishamn, men de vet säkert om det finns någon att lita på i grannskapet.Pavoni skrev:Var hittar man en installatör man kan lita på i östra Skåne?
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets