Nya pannor...

Skriv svar
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Tyvärr, Andreas H så finns det dom som har fått borrhål som sinat på värme. En bekant i Norberg borrade för 8 år sedan, och då även bra djup. I Norberg är det också den perfekta marken för just bergvärme men för två år sedan konstaterade två företag i värmepumpbranschen att det tyvärr inte gick att få ur någon värme längre ur hålet, då dom även testat med ny modern pump som dom fick byta ut mot vedeldning istället. Ingen av företagen kunde heller förstå problemet, och har man otur så kan nog liknande saker visa sig i framtiden för andra fastighetsägare. Så enligt min mening så är det heller inte stupsäkert med bergvärme, kan nog jävlas lika mycket som allting annat. Observera då också att denna fastighet är ett gammalt stationshus, och ligger långt ifrån andra fastigheter så att man inte heller tar värme från någon grannes hål.

Har också en kusin som har haft slinga i vatten, bor i Norrköping vid Göta Kanal och värmer sitt hus med detta sedan 1988, han har fått byta denna slinga två gånger + pump en gång, tyvärr så är det inte billigt. Så kostnaden för detta är inte så långt ifrån att byta panna, om man har detta. Elpatroner är ett måste för det räcker inte till annars.

Det här med bergvärme coh värmepump tycker jag man även får ta med en nypa salt då det tar lång tid att räkna hem investeringen, innan den är betald så har man i många fall fått byta pump som gott sönder efter garantitidens slut, och hur bra COP dom än skryter med så skiljer sig det även här från fastighet och borrhål, och elkonsumtionen varierar. Då är också elen dyrast när man mest behöver värme. Tänk på att ett pelletsystem som ligger upp emot 100.000kr har medräknat bulkförråd och transportutrustning som håller i många år, om man då bortser från flexskruven som rent sagt i mina ögon är dynga. Kanske behöver du som i andra fall om man jämför med olja endast behöva renovera eller byta brännare efter 8-10år, pannan kanske håller längre, och du har 100% värme samt varmvattenproduktion.

Visst har pelletspriset stigit, men det är ändå billigare än el och olja, och jag är nästa säker på att i framtiden så kommer det fler alternativ av pellets som kan dra ner priserna. Importen utav spån från andra länder leder till att priset på råvaran från sågverken sjunker, allt händer tyvärr inte över en natt, men vi får hoppas dom vevar på så vi får en förändring.
I Canada och USA är spånet gratis, dom sjänker bort detta då dom inte vet vad dom ska göra av detta. Fler pelletsfabriker där borta och vi får billigare importpellets, det som saknas här är importföretag, det är ingen bra ide att nuvarande PIR importerar för då får vi samma dyra pris.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag har fortfarande svårt att förstå gnället över pelletspriset, visst jag vill ha billigare pellets som alla andra, men med dagens pris så går jag fortfarande 6000 plus varje år och det lär bli mera nu med skattehöjningen och då är jag ingen storförbrukare.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Hej karla
Du kan kolla här.
http://www.energimyndigheten.se/web/bib ... penElement
Års medelcop för dom vanligaste bergvärme pumparna på den svenska marknaden hamnade på 3.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Hej karla
Du kan kolla här.
http://www.energimyndigheten.se/web/bib ... penElement
Års medelcop för dom vanligaste bergvärme pumparna på den svenska marknaden hamnade på 3.
Vilket gör att det blir ca 20 öre/kWh billigare än pellets om pelletsen kostar 2500:-/ton o elen 1,20:-/kWh.. Det är med en ny pelletspanna med en årsverkningsgrad på 85% som äfab anger vilket det kanske är i verkligheten... :roll:

Undra vad pelletspriset blir vid lågkonjuktur??
Är det brist då sågverken gått på max så lär det bli riktig brist då vilket kommer driva upp priset duktigt, Sågverken har ju märkt av en minskad efterfrågan nu... Tror inte det tar lång stund innan vi får se ett pris på 3000:-/ton om elpriset stiger samtidigt som det blir spånbrist...

Förra vintern kostade solett 2900:-/ton i Eskilstuna på småsäck vilket då blir 71 öre/kWh med 85% årsverkningsgrad... :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!Det där med cop är ju intressant jag fattar att man betalar för 1kw och får 3kw visst är det så (är det vid 0 C ute ??)
Varför har inte "nya"Ja Intergrerade pannor nån sorts cop benämning ..verkningsgrad?Hit och dit!! Det kanske är ett bra knep att sälja fler pannor....?Ja vad vet jag...Hitta på ett eget namn (För visst är det skillnad på verkningsgrad på en ny pellepanna och vissa oljepannor som nu används...(Eller skall vi säga copgrad :wink: )

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ronald skrev:Tjena!Det där med cop är ju intressant jag fattar att man betalar för 1kw och får 3kw visst är det så (är det vid 0 C ute ??)
Varför har inte "nya"Ja Intergrerade pannor nån sorts cop benämning ..verkningsgrad?Hit och dit!! Det kanske är ett bra knep att sälja fler pannor....?Ja vad vet jag...Hitta på ett eget namn (För visst är det skillnad på verkningsgrad på en ny pellepanna och vissa oljepannor som nu används...

Mvh ronald
Cop är pumpens verkningsgrad, Årscop 3 = 300% verkningsgrad
Sen så får du bättre verkningsgrad/cop ju lägre temp den behöver jobba mot, Därför är golvvärme bra ihop med VP o gör att man då fixar cop 4 om allt är rätt justerat.. Så det har inget med utetempen att göra om det inte är en luft VP..
En VP anläggning som har ett riktigt lågtempsystem o är dimensionerat så att inget eltillskott behövs (100% täckning mot tidigare 50-60%) o som bara styrs av ute o innegivare utan termostater når ett årscop över 4..
Man ska då inte ha snålat på borran el slanglängden..
En kompis håller just på o justerar in sin jordvärmepump till sitt nybygge, Där är det 2x400 m jordvärmeslang till en 11 kW pump med volymförstorare/acktank (färre start/stopp samt längre gångtider) till ett 206 m2 hus med golvvärme..


En modern pelletspanna har således årscop på 0,85 om den sotas o sköts rätt...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Vad är avskrivningstiden för resp.anläggning?När går det att räkna bara drift och underhållskostnader/år?Vad räknar man med för livslängd på resp.?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Ja perfekt Andre varför skriver dom inte och gör mer reklam för sina pannor att tex :vid rätt skötsel har våran panna en årscop på 0.85??
Grannen sa att hans nibe fighter tror jag att dom har..har en cop på 5.3
är det alltså årscop ??(Dom är förresten nöjda med sin fighter)Men hur är det med om man har en medeltemp på -10 kan man då få som dom gör reklam för låt säga cop 5.3

Sen hur är det om flera borrar låt säga radhuslängor mm är det samma jag tror karla 1 pratade nåt om borra nära varann??

Taxen grannen kan aldrig räkna hem sin "fighter "men det spelar dom ingen roll dom har 90 m3 kostade 170 000 kr ..Dom borrade för han reser mycket i jobbet frun vill inte sköta om någon panna ...Dom kunde ha satt en brännare i vedpannan om dom ville,, men..han eldar med ved i bland det ville han inte avstå ifrån...För du vet vem står inte vid grillen på sommaren.(ja inte frun inte :wink:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Andreas Hansson skrev:Hej karla
Du kan kolla här.
http://www.energimyndigheten.se/web/bib ... penElement
Års medelcop för dom vanligaste bergvärme pumparna på den svenska marknaden hamnade på 3.
Jo det vet jag mycket väl att dessa ligger på ett medel av 3 COP, det jag ville visa med det hela är att en värmepumpsanläggning bara för att det är bergvärme är en säker investering som många tror, dessa går också sönder, eller kan bli en rent sagt bom investering. Redan när pelletsen låg under 1800kr per ton så låg en toppenmodern pelletspanna ca 1000-1500kr dyrare i värmeförbrukning, så det är inget nytt. Men många får göra åtgärder på fastigheten vid en värmepumpinstallation så det blir mycket dyrare innan du räknat hem detta. Om du investerar i en pelletsanläggning där jag bor betalar du ca 80-90 000kr och en bergvärmeanläggning ca 170-200 000kr det är nära inpå det dubbla priset. Det får du mycket pellets för. Avskrivningstiden är också då nästan dubbelt så lång. Sedan kanske det också varierar i landet vart du bor.

Du får nog också börja tänka på att en vedanläggning som många säger är det billigaste du kan ha i uppvärmning också drivit iväg i kostnad som bara böveln. Är det så billigt längre om du inte har gratis, eller får ett bra pris på veden?

Jag gjorde en rapport om detta för några år sedan som du kan läsa om du vill: http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artikla ... d_2004.pdf

Om någon har lust så kan väl den väl räkna om och se vad vi ligger på idag!

Till det sista så vill jag också förklara med mitt förra inlägg att det krävs nu att det blir fler aktörer med olika kvaliteter, samt nya importörer som ej går under PIR för att vi skall kunna få ned pelletspriset. Elpriset är och föblir som dyrast när du mest behöver förbruka elen. Inte har jag sett på länge elpriset vara under 1kr när det är vintersesong. Sedan går det inte att jämföra gamla hus med nybyggen, klart att dessa får en klar föbättring på värmekomfort mot en fastighet som är byggd under 40-50 talen. Dessa kan också då direkt anpassas för som exempel värmepumpar. Kåkar under 40- 50 talen var anpassade för koks och vedeldning, och med självdrag. Här har du mycket åtgärder som kan kosta mycket för att anpassa en värmepumpsanläggning, det skiljer sig från fastghet till fastighet. Nybyggnationer har också en öppnare planlösning i många fall, det har du oftast inte på gamla fastigheter om du tänker på luftpumparna.

Snart så har inte energimarknaden oljepriset att räkna efter här i scandinavien, då kommer det med säkerhet att bli elpriserna som kommer att styra det hela. Det är detta många energigubbar har varnat för att då kommer elpriserna att stiga till europapriser, och då har du kanske pelletspriset något lägre och lönsammare än idag. Vad man skall satsa på är nog upp till var och en att bedömma, många kanske väljer rätt och många fel. Det får tiden påvisa. Kanske det blir som på 70-talet då elen var så billig så att man kastade ut oljan och körde direktel i nybyggnationer. Idag väljer man värmepumpen. Dom från 70 talet står med huvudet i sanden idag, men som tur är finns lösningar som pelletskaminer mm som du ersätter elen med 70%. ULMA som exempel kommer med en ny pelletspanna anpassad för deras brännare med lågt underhåll som kommer att ha ett utpris på ca 47 000kr Inkl moms och brännare, tycker det låter som ett vettigt pris. Det är också VVS firmorna som drivit upp installationerna i höjden, dom kommer att märka detta då dom får sälja mindre.

Som du resonerar André så låter det som du funderar på att byta bort pelletsen, ska du göra detta?
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

ronald skrev:
Sen hur är det om flera borrar låt säga radhuslängor mm är det samma jag tror karla 1 pratade nåt om borra nära varann??
Jag ville med detta Ronald tala om att man inte ens behöver vara nära varandra för att det inte skall klaffa rätt med ett borrhål. Vilken är det som får betala om man inte får värme i hålet? Man får nog strida rejält för att få rätten på sin sida. Jag menar att det är inte bara pelletsmarknaden som man försökt svärta ner under åren som har problem. Det finns redovisat hos försäkringsbolagen hur mycket beskymmer man även har inom värmepumpbranschen.

Det som har blivit snedvridet är att man har sagt att värmepumparna har en högre status, och nu har pelletsmarknaden följt efter och höjer priserna för att det är status att elda bioenergi för miljön. Man skulle ej heller gått ut med ett bidrag, då har nog priserna på pelletsmarknaden varit normala än idag.

Bidraget för vedeldning drog man in då detta inte var helautomatiskt, men bidrag för en värmepump gav man, fast det går åt 4kWh för att klämma fram 1kWh till en värmepump i ett kolkraftverk. Är det att tänka på miljön?
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Fast så mycket kol kraft bränner vi ju inte här.
Hursomhelst så är det ju synd om pellets branchen går neråt.
Det är ju mycket folk som jobbar med den och många av jobben ligger i glesbygd.

Vad är fel? Är produkterna dåliga? Är bränsle priset för högt?
Eller vad tror ni?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

micke_932 skrev:Jag har fortfarande svårt att förstå gnället över pelletspriset, visst jag vill ha billigare pellets som alla andra, men med dagens pris så går jag fortfarande 6000 plus varje år och det lär bli mera nu med skattehöjningen och då är jag ingen storförbrukare.
Jag fattar inte heller problemet, jag sparar mer än 15' varje år jämfört med olja.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
goman
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 16:50
Ort: BOR

Inlägg av goman »

Hittade en artikel för ett tag sedan, kanske kan get någon en tanke...

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=651&a=191025
Värmebaronen Star med Viking Bio.
Mafa mini föråd och 2,5 meters skruv.
VIDA pellets o TermOmatic CBJ
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Andreas Hansson skrev:Fast så mycket kol kraft bränner vi ju inte här.
Hursomhelst så är det ju synd om pellets branchen går neråt.
Det är ju mycket folk som jobbar med den och många av jobben ligger i glesbygd.

Vad är fel? Är produkterna dåliga? Är bränsle priset för högt?
Eller vad tror ni?
Kolkraften har vi kanske inte i Sverige, men elen som produceras av den köper vi via Danmark som ett exempel. Vår egen miljövänliga el som kommer från våra älvar säljer vi i vår tur ut ur landet.

Jag tror inte på att produkterna är dåliga, många har ju också lagt ner mycket energi på att förbättra produkterna så att mer komfort ges.
Se bara på Janfire, ULMA, KMP, Ariterm som exempel.

PIR (pelletsproducenterna skyller på höga priser på råvaror, men dessa borde dom kunna importera till ett lägre pris och på så sätt ha ett lägre pris ut till konsumenterna.

Man har sett efter, alla fall jag har sett med egna ögon när bidragen kom så var det högkonjuktur på bioenergibranschen, här såg företagen som producerar pannor, brännare, kaminer sin chans att höja priserna på produkterna. Man sålde som aldrig förr. PIR såg också effekten av att råvaruleverantörerna var medvetna om att här producerade man pellets som bara den, då villa marknaden gick om fjärrvärmeproducenterna i konsumtionen av pellets. Där av kunde dessa pressa upp priserna, och PIR ville behålla sin vinst dom har per ton pellets, där av ingen sänkning.

Här såg också installatörerna att man kunde tjäna storkovan och höjde priserna på installationerna radikalt mycket.

Nu är bidragen borta, priserna på produkterna är för höga samt så tycker konsumenten att pelletspriset är för högt, så därför gnuggar värmepumpbranschen händerna ännu mer idag för folk vill ha bekvämt och inte ha merjobb som man får av bioenergi. Skorstensfejarna har ökat sina priser, brandskyddsinspektioner kostar mm. Folk räknar korvören och denna regering ger inga bidrag för att få bättre teknologi, tyvärr. Skattesänkningen har försvunnit med höjda räntor, försäkringar, bensinskatter, fackavgifter mm. Värmepumpbranschen spottar ut luftpumpar som exempel för 16000kr med installation så får du en värmekälla som ersätter 70% av elen i reklamen, men i många fall är helt missvisande, men dom har pengar och vet hur man marknadsför sig.

Så jag tycker som min privata åsikt att branschen själva har satt sig på pottan. Tur så finns det idag företag som tänker logiskt och producerar utrustning till humana priser och till bra kvalitet, men är oftast små och har svårt att marknadsföra sig jämte dom stora i branschen, då tror man också att dessa produkter inte håller samma kvalitet, och väljer ändå ett dyrare alternativ även fast den billigare produkten kan vara fan så mycket bättre utvecklad.

Det som behöver göras inom pelletsbranschen idag är att radikalt sänka priserna på produkterna, ge mer erbjudanden till kunderna, erbjuda serviceavtal så att kunderna får en trygghet och inte behöver tänka på problem. Inom produkterna behövs ny matningsteknologi, som gör att pelletsdosering till utrustning blir bra och man betalar för kvalitet, samt bulkleveranser behåller bränslets kvalitet in till förrådet vid leveranser som några exempel. Brännare måste nyutvecklas för att klara nya pelletskvaliteter mm. Bidragen skulle istället lags från energimyndigheten på utveckling istället för att ge konsumenten dessa, då hade också prisbilden för konsumenten sett annorlunda ut idag.

Jag jobbar även inom legotillverkningsindustrin som går på högfart och har goda erfarenheter vad det kostar att producera, och dessa produkter kan sänkas och man har ändå en god vinstmarginal, man måste också tänka på att man tjänar mer pengar på att sälja 5 brännare istället för en dyr satan per vecka. Kan man inte producera billigare så måste man leta sig andra vägar för då har man åkt vilse.
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

wertok skrev:
micke_932 skrev:Jag har fortfarande svårt att förstå gnället över pelletspriset, visst jag vill ha billigare pellets som alla andra, men med dagens pris så går jag fortfarande 6000 plus varje år och det lär bli mera nu med skattehöjningen och då är jag ingen storförbrukare.
Jag fattar inte heller problemet, jag sparar mer än 15' varje år jämfört med olja.
Men det finns väl heller ingen vettig människa som satsar på olja idag så den jämförelsen är ointressant. Vad vi jämför är en nyinvestering i pellets eller VP.

Finns det någon småhustillverkare i Sverige idag som erbjuder en pelletslösning till sina hus som standard? Finns det som tillval eller är det något kunden själv får dra i.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Skriv svar