Acctank ???

pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Jaha, Newlund, detta låter ju även intressant, kan vara nåt att fundera på. Jag tror nog att jag gör som ni föreslår att börja med att investera i en termostat i alla fall, få se om det blir en TK1A eller TK1B. en liten fråga till dig då, som har en sådan, Vad jag förstår så ska väl relät kopplas till brännaren, men vart ska givaren? ska den monteras i pannan eller på nåt rör???

Och vad gör man med termostaten på pannan, sätter man den bara i läge 0 eller??
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

pekkapikk skrev: Och vad gör man med termostaten på pannan, sätter man den bara i läge 0 eller??
Den kan man koppla ur helt. Eller sätta den på 90 grader och ha den som extra säkerhet, det gjorde jag. Det viktiga är att man har kvar överhettningsskyddet och att den som kopplar har behörighet.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Jaha, så man kan alltså bara skruva upp den på 90 grader då, då är problemet löst, så behöver man inte vara in i pannan och greja???

Men vad händer om man sätter ner den på 0, och har elpatronerna som säkerhet, som man har det nu, om det skulle bli nåt vajs med brännare?
Innegivare Cbj
Newlund
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

snillet skrev: Självklart är det så, men man skall köpa acktanken och installera den också, du får väldigt mycket pellets för de pengarna.
Sant, så sant. Trots att jag installerade acktank i första hand för att nyttja solvärme så valde jag att "räkna in" besparingen jag gör när jag blir tvingad att byta panna.
Det går säkert att spara minst 15 000:- eftersom jag inbilar mig att det går att hitta en bättre/effektivare panna (mindre vattenvolym) till fyndpris om man kan göra det i lugn och ro.

Som framförts tidigare så behöll jag oljebrännartermostaten som överhettningsskydd. Givaren till TK1.an sattes i ett extra dykrör min panna hade, men vad jag förstått kan den även monteras mot vattentanken under isoleringen i pannan även om det inte är optimalt. Skillnad i pris mellan TK1A och B är bara några hundringar.

Lycka till // Micke
Senast redigerad av Newlund den tor 03 jan, 2008 11:24, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

pekkapikk skrev:Jaha, så man kan alltså bara skruva upp den på 90 grader då, då är problemet löst, så behöver man inte vara in i pannan och greja???

Men vad händer om man sätter ner den på 0, och har elpatronerna som säkerhet, som man har det nu, om det skulle bli nåt vajs med brännare?
Det kan jag faktiskt inte svara på, men jag kan berätta hur jag gjort. Jag har satt ett extra relä i serie med oljebrännartermostaten. Termostaten står på max och kallar alltså alltid på brännaren (såvida inte det blivit något fel på reläet, då bryter det innan pannan kokar). Elpatronerna sitter på ett annat termostat och det har jag ställt på en lägre temperatur så de går bara in om brännaren skulle stanna.

Jag vet inte hur din brännare funkar men janfire ska ha både fast spänning och on/off signal från termostat så man kan inte sätta ett trefasrelä på hela pannan. Men hur du än gör så måste man nog pilla med starkström, så behörighet är att rekomendera.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Newlund skrev:
snillet skrev: Självklart är det så, men man skall köpa acktanken och installera den också, du får väldigt mycket pellets för de pengarna.
Sant, så sant. Trots att jag installerade acktank i första hand för att nyttja solvärme så valde jag att "räkna in" besparingen jag gör när jag blir tvingad att byta panna.
Det går säkert att spara minst 15 000:- eftersom jag inbilar mig att det går att hitta en bättre/effektivare panna (mindre vattenvolym) till fyndpris om man kan göra det i lugn och ro.
Precis som mig då :)

Allvarligt talat så tycker jag nästan att skall man skaffa acktank så kan man lika gärna skaffa solfångare också.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Oj då, detta är alltså inet man pular med själv då hör jag. Vart vänder man sig då?? går det bra att höra med en "vanlig" elekriker, har de koll på elektroniken i pannor också? kanske inte är så väldans svårt för de som har behörighet!
Innegivare Cbj
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

pekkapikk skrev:Oj då, detta är alltså inet man pular med själv då hör jag. Vart vänder man sig då?? går det bra att höra med en "vanlig" elekriker, har de koll på elektroniken i pannor också? kanske inte är så väldans svårt för de som har behörighet!
Vet inte? Hör med E-kontroll om du ändå ska handla av dem. Jag har kanske inte sagt det men jag har inte deras termostat. Jag låter min solstyrning kalla på pelletsbrännaren vid behov.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

ska genast slänga iväg ett mail till ekontoll och kolla lite, sen höra med någon elektriker vad de tror.
Innegivare Cbj
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Nu har jag mailväxla lite med e-kontroll, och fått bra information, det ser dock ut som om det inte är nåt jag ska göra själv, för jag vet mina begränsningar :lol: får nog kolla lite med nån elektriker om detta, men termostaten verkar i alla fall vara precis vad jag behöver!
Innegivare Cbj
LadyB
Frö

Acctank

Inlägg av LadyB »

GOD FORTSÄTTNING på året...

Forumare...
Jag är ny här på sidan, hittade den i går kväll! :)
Jag har dock kört med pellets i drygt 6 år i nu två olika hus, i den förra villan hade jag en EcoTec brännare konverterad på en gammal combi-ved/olja/el panna med en vattenvolym av 105 l det räckte för en någotsånär låååång dusch av 1 person men inte så mycket mer!! Numer bor jag i Småland och har en vedpanna från Värmebaronen -00 som är kopplad till acctank. Pannan är konverterad till pellets ( Viking Bio) -06 och det går ypperligt! Varmvattnet går i acctanken också, har ingen separat varmvattenberedare.

Jag har nu ögnat igenom delar av innehållet på forumet, det är ju litegrann att läsa... Många är diskussionerna om priserna... MEN jag undrar OM någon har kollat upp vilken av pellets-sorterna som har bästa verkningsgraden i förhållande till åtgången??
Jag har under åren kört både med Såbi, Agrol och "nått skräp från Norge 12 kg-säckar bruna pellts" som luktade hemskt och försvann fort!! (Inte någon ekonomi i den)

Både Såbi och Agrol är ju ganska dyra men har i mina tester hittills den bästa verkningsgraden m a o räckte 8 pall/år att
värma upp ca:180 kvm 1 1/2-plan + hel källare
Nu får jag väl se vad den här villan tar...
Har ju bara bott 4 mån än och gjort av med 3,5 pall!
(160 kvm) 1-plans + hel källare.
Sen har väl åtgången en hel del att göra med hur välisolerat
huset är kan jag tänka??
GS

Viking Bio "Värmebaronen"
Tidigare.. EcoTec i 6år
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om din brännare ställs rätt får du lika många kWh per kg pellets. Grejen är att pellets innehåller 4,8Wh/g (beroende på fukthalt) oavsett vilken du väljer.

Den bruna norska Vestmarka har en densitet på 740-780g/L och "normal"pelletsen håller 675g/L, har du inte ställd om förhållandet mellan matningen och luft kommer du alltså att ha en ganska fet förbränning med Vestmarka'n.

Så "det bruna skräpet" är faktisk en pellets som håller mycket hög kvalitet men din brännare var inte ställd rätt...

Vestmarkan kan dock lukta lite ... annorlunda ...

Min brännare är enkel att ställa om och jag har kört mycket med Vestmarka, Laxå, HMAB, Smålands Pellets och testat torv/trä-pellets och de ger ung. samma åtgång per kWh.

Anledningen till skillnaderna är att alla brännare matas med skruv och en skruv matar kubik, den matar även mer om det är en slät och halkig pellets än om den är smulig och sträv. Vestmarka 6mm "rinner" närmast igenom doseringsskruven medan Laxå 8mm är mer normal.

Då olika leveranser och pelletstillverkare har lite olika koll på deras process kommer volymvikten att variera vilket gör att brännaren (utan justering) antingen går precis rätt eller magert eller fett, helt beroende på pelletsen beskaffenhet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

pekkapikk skrev:Jaha, Newlund, detta låter ju även intressant, kan vara nåt att fundera på. Jag tror nog att jag gör som ni föreslår att börja med att investera i en termostat i alla fall, få se om det blir en TK1A eller TK1B. en liten fråga till dig då, som har en sådan, Vad jag förstår så ska väl relät kopplas till brännaren, men vart ska givaren? ska den monteras i pannan eller på nåt rör???

Och vad gör man med termostaten på pannan, sätter man den bara i läge 0 eller??
Köp en TK1A, Jag har oxå bara en givare som sitter i acktanken men stopp tempen går fint ändå att få rätt...

Kör med 20-25° diff...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar