liten fråga ang dämpmatta
liten fråga ang dämpmatta
har ett föråd med inblåsning och har läst lite här att vissa har byggt dit en dämpmatta.
Tänkte ta och fösöka hitta en gammal madrass av skummgummi men vad ska man klä in den med?
Tänkte ta och fösöka hitta en gammal madrass av skummgummi men vad ska man klä in den med?
Har du ingen gammal trasmatta att hänga upp?Sätt fast den med en regel i taket och hängande ca 15 cm från väggen.Det är ju inte så länge som pelletsen slår i där utan sen när det blir fullt där så är det pelletshögen i sig som dämpar.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Det är ju ett rejält tryck, så oavsett vad du tänker klä den med så blir det stora påfrestningar.
Vi har istället valt att ha två mattor. En gummimatta cirka 20 cm från väggen där pelletsen studsar, samt en gammal heltäckningsmatta ungefär mitt i förrådet. Den senare gör att pelletsen bildar en kulle med toppen i mitten, och inte i ena kanten. På så sätt går det att fylla lite mer.
Vi har istället valt att ha två mattor. En gummimatta cirka 20 cm från väggen där pelletsen studsar, samt en gammal heltäckningsmatta ungefär mitt i förrådet. Den senare gör att pelletsen bildar en kulle med toppen i mitten, och inte i ena kanten. På så sätt går det att fylla lite mer.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jag har 2 mattor.. 1 matta kanske 30 cm från väggen i gummi den är delad i 2 delar så den fladdrar troligen en del när man blåser in pellets. den sitter ca 40 cm i från hängrännan som pelletsen kommer farande i.
Matta nr 2 sitter på väggen och består av en form klippt skumgummi madrass, klädd med 3 st trasmattor + en gummi matta (typ heltäckningsmatta) ca 60 cm bred där den mesta pelletsen träffar.
Madrassen sitter med vanliga träskruvar med STORA brickor på, detta för att annars sjunker skruven bara rakt igenom madrassen.
Matta nr 2 är ny jag har bara blåst pellets på den 1 gång, ska bli inspektion när det är tomt för att se att det håller.
I mitt förråd så fylls det med pellets längtst in ända upp till tak och sedan hela vägen. Jag får alltså ingen puckel i mitt förråd. Fast det beror på att jag har en ränna som pelletsen glider på.
Matta nr 2 sitter på väggen och består av en form klippt skumgummi madrass, klädd med 3 st trasmattor + en gummi matta (typ heltäckningsmatta) ca 60 cm bred där den mesta pelletsen träffar.
Madrassen sitter med vanliga träskruvar med STORA brickor på, detta för att annars sjunker skruven bara rakt igenom madrassen.
Matta nr 2 är ny jag har bara blåst pellets på den 1 gång, ska bli inspektion när det är tomt för att se att det håller.
I mitt förråd så fylls det med pellets längtst in ända upp till tak och sedan hela vägen. Jag får alltså ingen puckel i mitt förråd. Fast det beror på att jag har en ränna som pelletsen glider på.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Jag hade tidigare en gummimatta som hängde ner från taket i bulkförrådet men den höll inte i längden. Eftersom mitt förråd fylls istort ända upp till taket längst in (där mattan sitter). Så hamnar mattan alltid i pelletsen och ner den sedan sjunker ner , vid urtappning, så drar pelletsen i mattan. Och efter några fyllningar/tömningar så har min gummimatta gått sönder i bitar. Har haft tur med att de lösa bitarna inte har blockerat hålen i tömningsskruven.....
Nu sitter det en dyna med extra klädsel från en gammal IKEA soffa som dämpning längst in på förrådsväggen. Hur den har klarat sig vet jag inte ännu eftersom det är första fyllningen som går efter montage.
Nu sitter det en dyna med extra klädsel från en gammal IKEA soffa som dämpning längst in på förrådsväggen. Hur den har klarat sig vet jag inte ännu eftersom det är första fyllningen som går efter montage.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ställer en enkel fråga till er med bulkförråd!
När dom brukar fylla på pelletsen hos er hur lång tid tar det för dessa att blåsa in den i förrådet?
Jag har ett MAFA 345 och det rymmer precis 3 ton, jag har inga gummimattor utan innanför inblåset sitter endast en spridare, som en stor tratt som fördelar ut pelletsen i förrådet, som då är ett plåtförråd.
Enligt det företag som levererade pelletsen, som först skickade en man som bara blåste på så att det bara vart spån och dom fick ta hit en sugbil och suga ur detta igen så påstod han att ca 3 ton pellets skall fyllas på en tid på ca 30 minuter, då får man bra kvalitet, då har jag 6 meter in till förrådet från vägen där bilen stannar. Hur är förhållandet hos er övriga?
Deras gubbar har fått en utbildning på detta men det verkar som man kör på så att man hinner med fler kunder som ger mer pengar och struntar i kunderna. När man blåste in pelletsen hos mig efter rensugningen igen så har jag nu kört ur förrådet, och det är inte mycket till spån, lite blir det på slutet men det går nog inte att komma ifrån.
Jag har en kompis som har ett förråd byggt i garaget som ett stort V som är en plyfaskiva i bredd samt sträcker sig genom hela garaget upp till tak, och hans längd är ca 6 meter i topp, med ränna, han har ingen gummimatta och han klarar sig problemet med spån för han har också haft turen att få samma gubbe som tar sig tid. Han har också en 6 meter lång, men rak flexskruv med ett inlopp i botten. Han för ösa den sista halvmetern i förrådet för att få det tömt.
Jag kan förstå om man har förråd med sten, putsvägg att man vill skydda denna, men det är ju heller inte att rekommendera.
När dom brukar fylla på pelletsen hos er hur lång tid tar det för dessa att blåsa in den i förrådet?
Jag har ett MAFA 345 och det rymmer precis 3 ton, jag har inga gummimattor utan innanför inblåset sitter endast en spridare, som en stor tratt som fördelar ut pelletsen i förrådet, som då är ett plåtförråd.
Enligt det företag som levererade pelletsen, som först skickade en man som bara blåste på så att det bara vart spån och dom fick ta hit en sugbil och suga ur detta igen så påstod han att ca 3 ton pellets skall fyllas på en tid på ca 30 minuter, då får man bra kvalitet, då har jag 6 meter in till förrådet från vägen där bilen stannar. Hur är förhållandet hos er övriga?
Deras gubbar har fått en utbildning på detta men det verkar som man kör på så att man hinner med fler kunder som ger mer pengar och struntar i kunderna. När man blåste in pelletsen hos mig efter rensugningen igen så har jag nu kört ur förrådet, och det är inte mycket till spån, lite blir det på slutet men det går nog inte att komma ifrån.
Jag har en kompis som har ett förråd byggt i garaget som ett stort V som är en plyfaskiva i bredd samt sträcker sig genom hela garaget upp till tak, och hans längd är ca 6 meter i topp, med ränna, han har ingen gummimatta och han klarar sig problemet med spån för han har också haft turen att få samma gubbe som tar sig tid. Han har också en 6 meter lång, men rak flexskruv med ett inlopp i botten. Han för ösa den sista halvmetern i förrådet för att få det tömt.
Jag kan förstå om man har förråd med sten, putsvägg att man vill skydda denna, men det är ju heller inte att rekommendera.
Hos mig fyllde de lugnt och sansat, 2,5 ton tog minst 20 minuter att fylla, och pelletsen verkar inte ha blivit så farligt sönderslagen. Jag lär snarare be dem trycka på lite bättre på slutet för att få i lite mer nästa gång - jag tycker att det borde gå i uppåt 3 ton egentligen.
Vem? Agrol.
Hur? Kanske 4-5 meter slang, en rörböj, inblåsdämpare, knappt 2,5 m till bortre vägg.
Vem? Agrol.
Hur? Kanske 4-5 meter slang, en rörböj, inblåsdämpare, knappt 2,5 m till bortre vägg.
/Andreas
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Tyvärr så har jag inte varit hemma de senast påfyllningsgångerna, så jag kan inte svara på hur lång tid det har tagit att fylla förrådet.
Men inte har de tidigare hållit på i 30 minuter och då brukar jag fylla mellan 4-5 ton per gång. Det verkar som om man måste vara hemma för att få pellets av någorlunda kvalitet. De senaste fyllningarna har varit dåliga....
Men inte har de tidigare hållit på i 30 minuter och då brukar jag fylla mellan 4-5 ton per gång. Det verkar som om man måste vara hemma för att få pellets av någorlunda kvalitet. De senaste fyllningarna har varit dåliga....
Moderator
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Här tog senaste fyllningen knappt 30 minuter inklusive fram/återdragning av slang.
Det var VIDA Pellets som fyllde 3 ton.
Slanglängd 20 meter, och sista slatten på bilen gör att vi tyvärr har en hel del spån..
Det var VIDA Pellets som fyllde 3 ton.
Slanglängd 20 meter, och sista slatten på bilen gör att vi tyvärr har en hel del spån..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
Trasmatta var inte någon bra idé för mig i alla fall och killen som skulle blåsa in hade vägrat gör det om jag hade haft en skruv som matade från förrådet direkt. Det var inte mycket kvar mattan efter inlåsning. Nu har jag två bilgolvs mattor i gummi som hänger ner från väggen. Dom håller i alla fall.
Måste nog be dom blåsa lite lugnare för även om jag inte klockat så känns det som det kanske tar 10-15 min för 3 ton och en del spån blir det.
Måste nog be dom blåsa lite lugnare för även om jag inte klockat så känns det som det kanske tar 10-15 min för 3 ton och en del spån blir det.
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
Det hade jag tidigare (bilgummimattor) men de höll inte så många fyllningar. Det var inte själva inblåsningen tog "död" på dem, utan själva pelletsen som rörde sig.gwyrlim skrev: Nu har jag två bilgolvs mattor i gummi som hänger ner från väggen. Dom håller i alla fall.
När inblåsningen var färdig så låg mattan med pellets på bägge sidor. När skruven sedan matade ut pelletsen i botten så sjunker ju nivån sakta nedåt och då tog pelletsen med sig mattan nedåt. Så efter två fyllningar så började det gå "bitar" ur mattan. Först i botendelen av mattan med sedan blev det en stor reva mitt på mattan. Då åkte den ut helt och hållet.
Nu sitter det en gammal dyna från en IKEA soffa med extra klädsel på ändväggen. Den ser ut att iallafall ha klara den första blåsningen, nu när man återigen kan ta sig in i förrådet.....
Moderator
Jag skulle inte använda gummimatta överhuvudtaget pga statisk elektricitet och ringa slitstyrka. Har kollat med Trekollán och funnit att deras polyuretanmatta har de egenskaper som krävs, men har minst 5 ggr slitstyrkan, som hos en en gummimatta. Enkel att montera, mjuk och fin samt endast 1-2 mm tjocklek och antistatisk. I det närmaste outslitlig. Nackdelen är väl måhända priset!
Kan gummi ge statisk elektricitet ???? I så fall har jag haft helt fel sugslang i tio år, den är nämligen en armerad gummislang........Flexifuel skrev:Jag skulle inte använda gummimatta överhuvudtaget pga statisk elektricitet och ringa slitstyrka. Har kollat med Trekollán och funnit att deras polyuretanmatta har de egenskaper som krävs, men har minst 5 ggr slitstyrkan, som hos en en gummimatta. Enkel att montera, mjuk och fin samt endast 1-2 mm tjocklek och antistatisk. I det närmaste outslitlig. Nackdelen är väl måhända priset!
Men har aldrig upplevt att den har blivit statisk eller att den har "gnistrat" när man har tagit i den efter en "sugcykel".
Vad var priset för polyuretanmattan ??
Moderator