Lite info för er som också har flexiskruv. Fram för allt den gammla ver av skruv. Sån som jag har.
Den höll alltså i 2år & 4 månader.
Garantin är på 2 år
Installatören vill att vi byter rör & spiral då det har kommit bättre grejer. Det är bara skit med det som jag har. De nya rören som har kommit har mindre inne diameter & är hala innut i. En förbättrad ver av flexiskruven mao.
Dock så har jag förstått att med det nya systemet så blir det heller inte problem fritt, troligen kan jag köra längre på det innan jag får problem. Men problem lär det bli.
Ariterm tänkter inte bekosta något byte för mig verkar det som (det är väll inte helt klart ännu). Efter som systemet är över 2 år gammalt & garanti tiden är ute. Sen säger Ariterm (deras tekniska support) själva att "man kan ju tycka att det borde hålla längre änn 2år & 4 månader."
Vad det kommer att kosta mig att byta nu vet jag inte i dagsläget.
Mitt försäkringsbolag (trygghansa) ställer dock upp med pengar till en reperation (där Självrisken är 1200:- ) men inte ett byte. Så jag ska be Installatören om en Offert på att laga det befintliga systemet. Ta pengarna & ev lägga på den nya lösningen.
Ang självrisken så tror jag att Pellsams 6-åriga försäkring tar på sig den.
I morrgon kommer Installatören hit med en kort skruv så får jag skotta från bulk förrådet (för att tömma det så vi kan byta skruv) till ett mindre veckoförråd (200L regn tunna i dags läget).
Minst 2 ton att skotta, så det blir inget tränings kort denna vår termin.
Flexiskruven sprack
-
- Ungskog
Det är just så jag ändrat min matning: från att börja horisontellt och sedan stiga, till att stiga direkt ca 40 grader och sedan plana ut under taket i pannrummet. Nu har den bromsat fast i alla fall, och jag undrar om det var dumt att sätta in kärnröret som jag gjorde (inuti spiralskruven, från intaget i mynningen och tre meter upp i det stigande röret).Icecap skrev:Problemet med flexskruv är, som jag har förstådd, att de fylls horisontellt, sedan går de i en vinkel uppåt och lutande skruvar klarar inte lika mycket volym som horisontala. Detta medför alltså att pelletsen proppas in i den lutande delen, den "står emot" och pelletsen "mals sönder" vid böjen och en liten bit upp.
Lösningen som jag ser är att starta med den sneda delen och därefter låta skruven gå horisontellt eller i alla fall inte mer snett.
På detta sätt börjar man med flaskhalsen och har sedan den "friare" delen av skruven, då kan den knappast övermatas.
Nibepanna pellux, KMP 21-brännare, Bulkförråd med flexiskruvmatning.