Byggsmén skrev:Andreas Hansson skrev:Fast det där är väl inte ett problem för oss som har shuntautomatik med enbart innegivare. Jag tror dom flesta systemen som instaleras i dag har enbart en innegivare.
Vilket fungerar bra,Utan kurvor och månader av justeringar.
Jag kör med innegivare och med alla element fullt öppna.Utom i sovrumet där jag har strypt lite.Det blir varmt där i alla fall.
Det fungerade utmärkt från första dagen
Där kan jag bara hålla med. Jag har också bara innegivare och alla elementen på max. Om shunten matar ut säg 40° så kräver väl huset det. Innegivaren styr ju. Har en diff på 1° från bottenvåningen till ovanvåningen. Jag är mycket nöjd med endast ha innegivare.
Samma här..
Men om man stryper på returen till varje radiator så den är varm i toppen o kall/sval i botten o att man kör med fullt öppna termostater med rätt innetemp är radiatorerna intrimmade, Ju mer strypt ju kallare retur men o andra sidan stiger då framledningstempen då det är radiatorns varma yta som gör rummet varmt.. Med högt flöde genom radatorn är topp/botten temp istorsätt samma, Skiljer bara nån grad som hos vedprofilen o mej som har ett rätt så högtempererat system...
Ni med innegivare är det snabbt kollat om ni har avstängning på returen i pannrummet, Stryp den så ska ni se att efter ett tag så blir diffen större o shunten börjar skicka ut varmare vatten..
För att få ut mesta möjliga ur acktanken med bibehällen innetemp måste returen va så kall som möjligt..
Jag fick inget svar på vilken temp som shuntades ut vid 0° hos vedprofilen???
Här shuntades det ut 34,5° i morse o returen va 32° med en utetemp på -0,5°
Det måste göra mycket på husets förbrukning ändå beroende på hur fuktigt det är ute, Tidigare i höst/vinter då det va runt 0° så shuntades det ut 38,5° för att hålla 21,5 inne o nu efter det varit 5-10 minus ett tag så behövs det nu 4° lägre framledningstemp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd