Brandsäkra genomföringar

Skriv svar
TidlundNKPG
Fröträd
Kontakt:

Brandsäkra genomföringar

Inlägg av TidlundNKPG »

Har börjat fundera lite på om jag inte ska ha pelletsförrådet i rummet bredvid pannrummet, och då börjar man ju fundera på hur man ska föra skruven genom väggen på ett brandsäkert sätt. Av erfarenhet vet jag att min sotare är helt rabiat vad det gäller brandsäkerheten (på gott och ont), så jag antar att han lär ställa höga krav på genomföringen. Den måste ju göras så att inte brandcellen "bryts" antar jag.

Hur har ni andra med liknande lösningar gjort? Väggen är av hålbetong, ska man kanske mura fast skruven helt enkelt?
- - -
Nibe Pellux som huserar en Bequem 15D.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

jag har tänkt att Mura fast röret.. Borde ju funka.. jag menar det kan han ju inte klaga på..!
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm
Verkar va väldigt olika på sotarna hur dom tolkar regler/föreskrifterna... :?
Själv har jag förådet av spånnskiva i pannrummet o 60 cm från brännaren el 100 cm framför pannan..Sotarn tyckte de va helt ok..
Möjligen att de va lite trångt mellan pannan o förådet när dom ska sota..
Två olika sotare har varit hit utan anmärkning.. :D
Dörrarna till pannrummet är vanliga inomhus dörrar ej brandsäkra..
Men jag hörde av grannen som byggde hus samtidigt som detta hus o samma sotarmästare som besiktade.. Att han va tvungen att byta dörrar mm för att de skulle va godkänt medans detta hus gick allt igenom helt anmärkning...
Båda husen på samma år.. :?
Men sotarns humör va inte lika sa grannen de va de enda skillnaden...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
sveno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Det är väl iofs olika regler för nybyggnad och för ändringar i befintliga byggnader? Fast det beror nog också en del på hur mycket bullar sotarn har fått ;-) Sotarn är en person som det lönar sig att vara trevlig mot. Kaffe, bröd, framburen stege, utrymme runt pannan och arbetsro räcker långt. 8)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

sveno skrev:Det är väl iofs olika regler för nybyggnad och för ändringar i befintliga byggnader? Fast det beror nog också en del på hur mycket bullar sotarn har fått ;-) Sotarn är en person som det lönar sig att vara trevlig mot. Kaffe, bröd, framburen stege, utrymme runt pannan och arbetsro räcker långt. 8)
Helt klart... Han som köpte min gammla brännare byggde veckoföråd med en sida i direkt anslutning med pannan.. :? Sotarn sa inget hos han heller.. :? (jag trodde inte de skulle bli godkänt) Men ja tror inte att detta är att rekomendera ifs..(skulle då inte göra så själv iaf)
Man ska nog va kompis me dom som har makt över en.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
manin
Pannrumstomte!

SÄKERHET OCH MILJÖ: Fasta biobränslen inte att leka med

Inlägg av manin »

Bra att läsa här för din skull att veta hur säkerhet.
Det kan gör vad som helst kan riskbrand.
http://www.vvs-forum.com/vvs-forum_new/ ... nodeId=512
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar