Ved Profilen skrev:
André
Du verkar ha ett högtempererat system som är kasst. Med det har inte jag. Nu måste jag ju svara. Har du ett dåligt system som du själv skriver så är det upp till dig..
Ved Profilen.
JAG FRÅGADE JU FÖR SATAN FÖR 2 DAGAR SEN OM VILKEN FRAMLEDNINGSTEMP DU HAR, HAR DU SVARAT PÅ DE??????????????????????????? NÄ o så gör du jämt...
Tror fan du har stryp nån ledning till övervåningen el så är du en västerbottensgård = vinden oinredd..........
Hur elvis tvingades från forumet men du får va kvar ä en gåta, Det är bl.a pga dej som även ABSO slutat va här......
Nu jävlar tror jag det börjar hetta till här på forumet,he he he...
Jäklar gubbar,nu tror jag inte ni behöver elda me ve nå längre..svavlet som osar lär räcka till många kwh....
Själv lägger jag in en kubbe tvåårsbjörk till i pannan
Nu ligger båda tankarna på 105c i topp allt enligt dom analoga instickstermometrarna.Bottentemp 100c.De du profilen...
Ja, det är så det börjar slå lågor över till pelletsforumet!
Ved Profilen skrev:
Det du borde fråga det är! Hur i hä...te har ved profilen lyckats. Men det förstår du inte. Västerbottengård
Hade jag haft det skulle min framledningstemperatur vara 95 och returen 20.
Sedan en sak till. Varför? Drar du upp elvis och ABSO i detta resonemang.
Tänker du också lämna forumet..
Ved Profilen..
Tja då du har såna fantastiska kunskaper om anläggningen borde du till att börja med inte ha några problem med luft iaf som du bl.a skyller på då det inte stämmer för dej..
Om du inte bara svara "Det borde väl du veta"
Ja om det bara ska bli massa svammel från några "experter" så lär man nog lämna forumet... Det är ju så moget o proffsigt att köra med två st nick då man blir trängd..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag har labborerat med ackumulering teknik hur länge som helst. Bland annat på mitt eget värmesystem.
Som i natt flyttade jag en flödesmätare på botten i actankarna. Placerade även en strypnings ventil på returledningen mellan laddomaten och pannan. Rörmockeriet vart klar 01.00.
Synd är att jag skall förklara mina problem om och om igen. Som egentligen inte är några problem. citat.... ( Man löser aldrig några problem med att använda samma tänkande som man hade när man skapade dem )..
Mitt pannrum är ett labratorium.. Jag vet naturligt vis hur det skall vara. Men test på test på terter ger resultat samt (luft ) både i mig och i systemet .Nu vet jag det optimala ackumulatorsystemet för vedeldning. Det har jag vetat länge..
Ved Profilen skrev:
Nu är det bara flödena kvar........
Hoppas det blir rätt flöde nu då, för det var väl egentligen det tråden skulle handla om?
mvh
Tycker det flödar som faan själv jag i denna tråd
God kväll mina herrar!
Vedprofilen,bor du i pannrummet??
iof inget fel i detta!
Vi har ju alla olika intressen.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Ved Profilen skrev:Nu vet jag det optimala ackumulatorsystemet för vedeldning. Det har jag vetat länge..
Ved Profilen..
Men du vet tydligen inte hur lång tid det tar att ladda dina acktankar.
Eftersom du fortfarande inte har svarat på den frågan........
Varför skall jag behöva förklara det när mina temperaturer i hela mitt värmesystem finns utloggat på nätet.. Det är bara att titta.. Jag har till och med hänvisat till hemsidan... Jag har ingen aning om vilken tid det tar att ladda mina acktankar jag hinner inte ens med. En blinkning med ögat bara så kokar det ......
Detta är sista gången jag förklarar det här.
Innan denna tråd blir avslutad kommer de flesta som eldar med ved mot ackumulatortank att förstå vad jag menar..
Ved Profilen skrev:Jag har ingen aning om vilken tid det tar att ladda mina acktankar jag hinner inte ens med. En blinkning med ögat bara så kokar det ......
Med ett laddföde på 70l/h och en 30kW panna så är det inte konstigt att det kokar.
mvh
Ved Profilen skrev:Jag har ingen aning om vilken tid det tar att ladda mina acktankar jag hinner inte ens med. En blinkning med ögat bara så kokar det ......
Med ett laddföde på 70l/h och en 30kW panna så är det inte konstigt att det kokar.
mvh
Ved Profilen skrev:
Varför skall jag behöva förklara det när mina temperaturer i hela mitt värmesystem finns utloggat på nätet..
Detta är sista gången jag förklarar det här.
Innan denna tråd blir avslutad kommer de flesta som eldar med ved mot ackumulatortank att förstå vad jag menar..
Ved Profilen......
Var det då nån vits me å starta denna tråd?...om dina temperaturer finns på nätet
Det är väl förklaringar och svar på frågor jag och många fler vill ha i denna tråd!
/Anders
Orlan40,laddomat21,40m kulvert,termomat 2 kulvertstyrning,4500l huvudtank+700l i huset
Ved Profilen skrev:Nu vet jag det optimala ackumulatorsystemet för vedeldning. Det har jag vetat länge..
Ved Profilen..
Men du vet tydligen inte hur lång tid det tar att ladda dina acktankar.
Eftersom du fortfarande inte har svarat på den frågan........
Varför skall jag behöva förklara det när mina temperaturer i hela mitt värmesystem finns utloggat på nätet.. Det är bara att titta.. Jag har till och med hänvisat till hemsidan... Jag har ingen aning om vilken tid det tar att ladda mina acktankar jag hinner inte ens med. En blinkning med ögat bara så kokar det ......
Ja, ja du vill/kan inte svara på frågan......
Vad hjälper det att titta på din loggning när flöde är fel som skrev tidigare. Och att titta efter din flytt av givare är väl heller ingen mening eftersom det tar väldigt lång tid och är svårt att bli av med all luft i ditt "perfekta" systemet (också din uppgift). Det var ju för att hjälpa dig som jag frågade efter total laddtid men eftersom du inte vet/kan den uppgiften så är det ju kört med den hjälpen, du stjälper ju allt istället.
Det är ju som Zac skrev förklaringar och svar som är det intressant/det man vill ha. Inte konstiga svar/påståenden samt hänvisning till en loggning som iallafall tidigare visat felaktiga uppgifter. Laddflöde 70 l/h från en 30 kW:s panna ja, ja. Säger det mesta om siffrornas värde.......
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ved Profilen skrev:Blev helt andra flöden när mätaren vart flyttad. Det går inte att mäta där mätaren satt förut det kan jag hjärteligen erkänna..
Ved Profilen.
Vad har du för flöde nu då ??? Borde nog minst ligga någonstans kring 200-250 l/h, beror ju en hel del på hur mycket radiatorerna "plockar bort".
Eller den uppgiften kanske finns på "din loggsida" ??
Edit: Jag hittar den inte där.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ved Profilen skrev:Blev helt andra flöden när mätaren vart flyttad. Det går inte att mäta där mätaren satt förut det kan jag hjärteligen erkänna..
Ved Profilen.
Vad har du för flöde nu då ??? Borde nog minst ligga någonstans kring 200-250 l/h, beror ju en hel del på hur mycket radiatorerna "plockar bort".
Eller den uppgiften kanske finns på "din loggsida" ??
Edit: Jag hittar den inte där.
På loggningen ser man bara temperaturer och Tid. Flödena ser jag bara här hemma. Jag kan inte elda så mycket i dag tankarna är uppe i temp.