Varför får jag vacuum i värmesystemet?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Dubbelpannan
Gallringsobjekt

Varför får jag vacuum i värmesystemet?

Inlägg av Dubbelpannan »

Nu vill jag ha lite råd här från rörisar m.fl som kan! Jag har en dubbelpanna med ett hembyggt ackumulatorpaket om 500 liter med egen styrning av ladd och urladdningspumpar. Shunten sitter som original på pannan, och varmt vatten pumpas alltså tillbaks till pannan vartefter som huset tar energi.

Acken är kopplad på stigröret till expansionen, resp en bottenanslutning på pannan. Laddning och urladdning fungerar bra, suverän skiktning och det är varmt i huset, inga problem med detta egentligen (lite för liten tank förståss, men funkar ok, behöver inte elda två gånger om dan, mer än under minus femton grader).

När jag utökade anläggningen med ack-tanken, bytte jag inte expansionskärl, som är av öppet system, och sitter på vinden. Jag har 7,5 meter vattenpelare. Vid första påeldningarna med fyllt system rinner det ut varmvatten i skvallerröret förstås. Men numera rinner inget vatten alls, och jag värmer tanken till 90 grader, och anläggningen verkar funka.

Nu har jag två frågor, eller mer av typ funderingar:

När anläggningen är kall, för den hinner svalna helt (25 grader) innan kvällens eldning när jag kommer hem, så är det inget tryck alls i systemet. Manometern visar noll, inte någon meter vattenpelare alls! När jag börjar elda stiger trycket sakta tills pannan börjar ladda tanken, då jag åter har 7,5 meter vattenpelare på manometern. Varför blir det så?

Om jag öppnar en elementluftventil med kallt system så sugs luft IN i systemet! När urladdningen börjar på natten hörs tydligt hur vatten plötsligt skvalar ner från expansionen, ner till systemet, finns alltså då luft i cirkulationssystemet?

Vad är faran med att använda för litet expansionskärl?

Innan acken hade jag kanske 200 liter i systemet, nu har jag 700 liter kanske. Hur stort kärl bör jag egentligen ha för att klara detta?

MVH!
Erik
ERYL dubbelpanna 60-tal
500 L acc
Hembyggt ladd m. elektronik och
shuntauto
Värmer 100m2 1 1/2 plans 30-talskåk
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ca 35liter.
Det verkar som att detta är ditt problem eftersom radiatorerna ligger ovanför lägsta vattennivå vid kalla tankar. Gissar även på att dina radiatorer´s vatten mängd måste räknas med så du får nog slå på några liter på expansionsvolymen.
Gissar även på att ditt gamla exp kärl är på 20liter.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Dubbelpannan
Gallringsobjekt

Inlägg av Dubbelpannan »

Okidoo, jag ska se mig om efter ett större kärl, så hoppas jag problemet försvinner. Men kan någon förklara varför vacuumet uppkommer när systemet svalnar av? Jag förstår att vattnet i cirkulationssystemet i mitt fall så att säga "hänger kvar" i radiatorerna på övervåningen när vattenpelaren i stigarledningen sjunker ner mot pannan i källaren, är det därför vaccum uppkommer i systemet?

Och varför jag har en herrans massa kallnat vatten som hängt kvar länge uppe i expansionskärlet och som sedan plötsligt rinner ner tillbaks med ett väldans skvalande nångång på natten? Varför sjunker det inte bara undan lite efterhand som det svalnar av i systemet och volymen minskar?

Att det rinner ner tillbaks plötsligt, innebär ju att det måste ha varit något annat där (vacuum, luft eller)? Kan vaccum så att säga "ta plats" från vattnet, eller måste det då vara luft?

Det kalla vattnet uppifrån ställer ju då till det lite, för det blandas ju plötsligt i panntoppen med 80-gradigt vatten. Men det kanske inte gör så mycket? Automatshunten får lite mera jobb bara =o) Jag är ju ingen hejare på rörkrökeri och vacuum är lite mystiskt i min mer elektroniska värld... :wink:
ERYL dubbelpanna 60-tal
500 L acc
shuntauto
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Du har möjligtvis inte en hink där vattnet skvalar ut från expansionen?
Och om du har det ligger utloppsröret under vattennivån?
Eller är det en böj på skvalröret likt ett vattenlås?
Allt detta förutsätter dock att ångröret är obefintligt eller igensatt.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Det är nog så att vattnet hänger kvar i elementen vid avkylning
när vatten sjunker bildas troligen vakum i ledningen detta beror på att returen är ner i pannan,och den får ej in luft den vägen,nar vakumet blir tillräckligt stort släpper det o få då den rusning som du beskrev.

Allt detta beror på ett för litet expantionskärl,det måste vara så stort att det finns vatten kvar när systemet är kallt,annars rostar rören sönder av syresättning från skvaller/ångrör

Räkna med minst 7% av totala vattenmängden
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Tutte Gustav skrev:Allt detta beror på ett för litet expantionskärl,det måste vara så stort att det finns vatten kvar när systemet är kallt,annars rostar rören sönder av syresättning från skvaller/ångrör

Räkna med minst 7% av totala vattenmängden
Det rostar om de är stålrör i systemet upp till expkärlet annars inte (koppar). För nivån sjunker väl inte så mycket att du får luft in i acktanken/pannan?

Man brukar räkna med att 5% räcker för öppna expansionskärl och 10% för slutna. Är det större så gör det inget, annat än det tar lite extra plats i anspråk.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Dubbelpannan
Gallringsobjekt

Inlägg av Dubbelpannan »

Nä, röret mynnar rakt ner i en vask. Och ja, det är järnrör hela vägen. Det verkar inte som om det kommer in någon luft när allt kallnar, så det är ju bra. Det blir bara vacuum. Jag ska nog dimensionera det nya exp-kärlet för ytterligare en 500-liters ack som jag har stående.
ERYL dubbelpanna 60-tal
500 L acc
shuntauto
Skriv svar