Hur funkar mina elpatroner?

Skriv svar
joa
Stor entusiast!

Hur funkar mina elpatroner?

Inlägg av joa »

Har två stycken på accen. En längst ned på 6Kw och en strax under mitten på 3Kw. Båda har termostat.
Pannan har krånglat lite på slutet så jag tänkte slå på en som säkerhet så man slipper vakna och ha 14 grader inne.

Om jag ställer den övre (3Kw) på tex 40 grader (normalt ligger tempen i den delen av tanken högre) så slår den ju till om tempen sjunker ned till inställt värde.
Men hur mycket drar den? Står den och drar 3 Kw hela tiden eller kör den på låg effekt eftersom jag har så låg tempratur inställd.
Hur funkar det egentligen?

//Jocke
rolf27
Fröträd

Inlägg av rolf27 »

Om du ställer termostaten på elpatron på tex. 40 gr så drar den ingen ström så länge som tempen är högre i accen. Slocknar brännaren så går elpatron i gång när tempen sjunkit till 40 gr och då drar den sina 3 kW. Om behovet i huset är mindre än 3 kW så kommer tempen att stiga och då kommer elpatron att slå ifrån när det stigit över 40 gr.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
Silver
Prima virke

Inlägg av Silver »

Det finns en uppsjö av elpatroner & de finns olika termostater på dessa.
Ett enkelt sätt att kolla upp 3 Kw patronen,om det sitter 1,2 eller 3 stegstermostat på den.
Det är att lyssna på den & sakta vrida upp termostaten hörs det 2 klick så har du en 2 stegs termostat på den(den vanligaste),när första klicket går in så är det 1,5 Kw.
6 Kw brukar vara 3 stegstermostater,2 Kw för varje klick.
Föredetting med Biona(såld) i en Diom DTU25(skrotad) Fjärrvärme nu
Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett och ett halvt ton. -- Popular Mechanics, 1949
Skriv svar