regler för rördragning?
regler för rördragning?
undrar om det finns nån spec eller regeler vad man ska på tex tappvarmvatten? kan man ha blandnings ventil istället för shuntventil.mm på beredaren.?samt vad man ska ha för säkerhets ventiler ,mm
sen ska man ha c pump på retur eller tillopet mellan pannan och beredaren
sen ska man ha c pump på retur eller tillopet mellan pannan och beredaren
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
-
- Pannrumstomte!
det är ju att den som skulle hjälpa mig och instalera har tappat intresst för det... så nu står jag där.... o går inte o få tag på nån här i staden som e villig till att göra det? och vvs firmorna vill inte pga dom inte fått sälja grejerna...
så jag får ge mig på skiten själv
så jag får ge mig på skiten själv
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Sånt är ju ett jävla sätt, det är klart dom vill sälja prylarna också men att vägra installera något på grund av dom inte fått sälja prylarna är hur barnsligt som helst, egentligen skulle man hänga ut sådana i lokalblaskan eller nått, det är ju en sak om dom tar mera betalt för installationen än dom skulle göra annars men att totalvägra....
Tänk om dom skulle sagt så i snabbköpet, "nä du vi kan nog inte sälja nått pålägg till dig för du har inte köpt limpan här"
Bilhandlare och vvs firmor verkar hålla på med lekskoleverksamhet.

Tänk om dom skulle sagt så i snabbköpet, "nä du vi kan nog inte sälja nått pålägg till dig för du har inte köpt limpan här"
Bilhandlare och vvs firmor verkar hålla på med lekskoleverksamhet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Så bilfirmor ska inte reparera bilar man inte köpt hos dom (bilen kanske pajar) ?
Man ska inte kunna få avloppet rensat om man inte köpt sitt avlopp från samma firma som ska rensa det (avloppet kanske går sönder) ?
Vad är det för inställning ?
Antingen får väl vvs nissarna hålla sig till att sälja prylar och låta någon annan som är lite villig att ta en gnutta ansvar för det han gör eller också lägga ner verksamheten.
Du anser på fullt allvar att det inte ska vara möjligt att köpa en panna någon annanstans än av sin lokala vvs-nisse ? för om jag gör det det så anser du att det inte är någon rörläggare som ska "behöva" göra sig besväret att installera den i så fall ?
Nej, jag påstår inte att rörläggare är dumma, men sådana här verkar vara ena slöa jävlar som inte är beredda att göra ett skit i onödan som kan vara till besvär.
Är det så att man anser att kunden har köpt usla prylar så kan man förklara detta för kunden i så fall istället, om det skulle skulle vara helt ok prylar så är det väl inget att gnälla om, stackars rörkrökare som ska behöva ta lite ansvar, annars kan man komma överens om att kunden själv får ta ansvar för prylarna att rörkrökaren bara tar ansvar för arbetet i sig själv, det finns massor med sätt att lösa sådana problem på om viljan finns, men nej då "du har inte köpt prylarna här så jag skiter väl i dig" inställning ska det vara, nej då ska dom hålla sig till att sälja prylar istället.
Man ska inte kunna få avloppet rensat om man inte köpt sitt avlopp från samma firma som ska rensa det (avloppet kanske går sönder) ?
Vad är det för inställning ?
Antingen får väl vvs nissarna hålla sig till att sälja prylar och låta någon annan som är lite villig att ta en gnutta ansvar för det han gör eller också lägga ner verksamheten.
Du anser på fullt allvar att det inte ska vara möjligt att köpa en panna någon annanstans än av sin lokala vvs-nisse ? för om jag gör det det så anser du att det inte är någon rörläggare som ska "behöva" göra sig besväret att installera den i så fall ?
Nej, jag påstår inte att rörläggare är dumma, men sådana här verkar vara ena slöa jävlar som inte är beredda att göra ett skit i onödan som kan vara till besvär.
Är det så att man anser att kunden har köpt usla prylar så kan man förklara detta för kunden i så fall istället, om det skulle skulle vara helt ok prylar så är det väl inget att gnälla om, stackars rörkrökare som ska behöva ta lite ansvar, annars kan man komma överens om att kunden själv får ta ansvar för prylarna att rörkrökaren bara tar ansvar för arbetet i sig själv, det finns massor med sätt att lösa sådana problem på om viljan finns, men nej då "du har inte köpt prylarna här så jag skiter väl i dig" inställning ska det vara, nej då ska dom hålla sig till att sälja prylar istället.
Jag är själv egen företagare fast i ett helt annat område och jag förstår mycket väl inställningen.
Scenario: en privat har köpt en panna och vill ha den inkopplat. Rör osv. står "jag" (rörkrökaren) för och det samlas i en faktura.
Sedan börjar pannan krångla och vem blir tillkallad? "jag" självklart, det var ju "jag" som monterade den. Om vi då antar att det är något på panna som "jag" kan fixa då gör "jag" det och skickar en faktura. Kunden blir då förbannad för "jag" ska minsann ha garanti på "mitt" arbete!!! Vissa kunder vill dock förstå hur det ligger till men många vill inte!
Detta betyder att det jobb som är ganska litet kommer att kosta en massa tid i ett senare skede.
Lösning: Bortskriv pannan från garantin! Enkelt javisst, "allt som sitter på och i pannan är det INTE garanti på", kunden förstår, alla är glada.... eller?
Näpp, "jag" ska hålla reda på alla friskrivningar, innan "jag" kan åka till ett jobb måste "jag" kolla kundregistret och ta ett utdrag för att se hur "jag" ska fakturera, detta kommer i effekten att betyda att enkla jobb blir ung. dubbel så dyra pga. all extra tid.
Då försvinner kunderna "för han är ju skitdyr..."
Bättre blir det inte om kunden insisterar på att köpa all material själv, rör, böjer och vad som går åt, då ska man bråka om det var fel monterat eller om det var fel på materialen om det strular sig.
Alltså är den enda lösningen att det inte finns någon ansvar på installationen och då vill kunderna INTE vara med.
Så klaga lagom, JAG hade inte gjort det heller.
Scenario: en privat har köpt en panna och vill ha den inkopplat. Rör osv. står "jag" (rörkrökaren) för och det samlas i en faktura.
Sedan börjar pannan krångla och vem blir tillkallad? "jag" självklart, det var ju "jag" som monterade den. Om vi då antar att det är något på panna som "jag" kan fixa då gör "jag" det och skickar en faktura. Kunden blir då förbannad för "jag" ska minsann ha garanti på "mitt" arbete!!! Vissa kunder vill dock förstå hur det ligger till men många vill inte!
Detta betyder att det jobb som är ganska litet kommer att kosta en massa tid i ett senare skede.
Lösning: Bortskriv pannan från garantin! Enkelt javisst, "allt som sitter på och i pannan är det INTE garanti på", kunden förstår, alla är glada.... eller?
Näpp, "jag" ska hålla reda på alla friskrivningar, innan "jag" kan åka till ett jobb måste "jag" kolla kundregistret och ta ett utdrag för att se hur "jag" ska fakturera, detta kommer i effekten att betyda att enkla jobb blir ung. dubbel så dyra pga. all extra tid.
Då försvinner kunderna "för han är ju skitdyr..."
Bättre blir det inte om kunden insisterar på att köpa all material själv, rör, böjer och vad som går åt, då ska man bråka om det var fel monterat eller om det var fel på materialen om det strular sig.
Alltså är den enda lösningen att det inte finns någon ansvar på installationen och då vill kunderna INTE vara med.
Så klaga lagom, JAG hade inte gjort det heller.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Du svarade aldrig på frågan hur jag gör om jag köper en panna någonstans och vill få den installerad av någon lokal rörnisse eftersom företaget där jag köpt pannan bara säljer prylarna ?
Du får väl göra som många av oss här på forumet som tröttnat på dessa "hantverkare/rörkrökare" med rövarpriser, nämligen montera själv.micke_932 skrev:Du svarade aldrig på frågan hur jag gör om jag köper en panna någonstans och vill få den installerad av någon lokal rörnisse eftersom företaget där jag köpt pannan bara säljer prylarna ?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ja, det är ju oftast det man får om nu någon ens vill svara och ge att pris...Jesper@Fordson skrev:Haha rövarpriser nu med....
Om man är intresserad av att tjäna pengar och ge kunden bra service så borde man ju vara intresserad av att även ge kunden som själv köpt materialet hjälp. Men jag håller med er när ni skriver att ni inte vill ta över ev. garantin på av er ej sålt material.
Men det borde ju gå att förklara för den kunden.
Moderator