regler för rördragning?

Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 21:55, redigerad totalt 1 gånger.
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

hm jag förstår dig och frågar inte efter det helller

men då menar jag att det imte är fel att tex fråga en kompis som tex är i den branshen om han har lust då tycker jag det är en ennan sak om han/ eller personen vill göra det så

NU HAR VI GÅTT VERKLIGEN OF TOPIC,,,

var ju lite frågor jag vill ha besvarat
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ta dom en i taget så kan du nog få svar.
Att fråga efter ALLA regler för rördradning är lite mastigt.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

oki ja jag har en beredare som ska kopplas inn har blandningsvetil med backventil och det är väl bara och att montera på inkommande kallvatten och sen ut på varmvatten efter blandings ventilen förståss
eller?
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Du behöver en säkerhetsventil på 9bar också så blir det nog rätt.
Se till att alla delar är avzinkningshärdiga (märkta CR).

Friskt kopplat hälften runnit, eller hur säger man :roll:

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Jesper@Fordson skrev:
Off topic så det ryker om det men jag gillar det inte.Se bara på moralem här.Det ses som en bra ide att försöka få det svart.Men det beror väl på dom höga priser som vi rörläggare tar ut för att kunna betala skatter och avgifter som somliga tydligen känner att dom står över.Sen läser man ofta här om oseriösa firmor som en del kommer i kontakt med och vad kan vara mer oseriöst än att jobba svart???
Har man inte råd att betala för sig den rätta vägen så får man väl vänta tills man har råd.Det går ju fint att klaga på folk som tar ut föräldra ledighet när dom jobbar så dom får ut kanske en tunsenlapp extra en månad men att låta bli att betala in moms och skatt för ett jobb verkar ju vara en positiv handling.
Kan iofsig tänka mig att det är ett sätt att få en VVS installatör att göra jobbet utan att behöva ta på sig ansvar enligt garanti för det. Så om man har diverse "eget" material kan de kanske vara enda alternativet.

Men helst inte åt någon man inte känner nej. Fast även släkt å vänner kan ge problem, nästan värre t.o.m. ju :lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

Shakespeare skrev:Du behöver en säkerhetsventil på 9bar också så blir det nog rätt.
Se till att alla delar är avzinkningshärdiga (märkta CR).

Friskt kopplat hälften runnit, eller hur säger man :roll:

mvh

oki tack
får jag införskaffa .... finns inte ens sån som det är kopplat från början......
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

har nu fått tag i röris som kunde hjälpa mig med kortvarsel.... tack för er hjälp men blir säkert fler frågor
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Ett ganska bra ställe att börja på om man vill lära sig lite om rör och framförallt kopparrör är att gå till www.koppar.com och ladda ner / beställa deras material.

Snygg musmatta följer dessutom med :D

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jesper@Fordson skrev:Är det slött att inte vilja behöva ta garantin för något jag inte sålt!!
Det var nog det fånigaste jag hört.Skall jag kasta bort timmar på att laga grejer som jag inte sålt och dessutom inte kan debitera någon leverantör för.
Detta med att friskriva sig är inte så enkelt heller.Ni vet den där regeln om att kunden har rätt kan vara dryg att komma ifrån.Såvitt jag förstått det så är enda lösningen att inte befatta sig med kunders egna meterial.

Slött haha... Man nekar inte garanti på andras prylar för att man är slö.Tar man andras garanti är man dum och begriper man inte att någon inte vill slava gratis med andras grejer är man dummast... haha
Jag förstår dig till 100% (jobbar med datorer) för på det viset är det med kunder som köper "speldator" till lilla pelle på Elgiganten eller annan stormaknad där säljaren påstår att det är den senaste kraftigaste speldatorn ..pelle får datorn men datorn funkar inte med senaste spelet för datorns prestanda räcker ej till och pelles far har fått nog av stormarknaden och söker upp en "riktig" datorbutik med kunnig personal och personalen dömmer ut grafikkortet och säljer kort och montering till kunden ..allt bra i ett par månader och så kommer kunden in med en död dator och det visar sig att nätagget pajat ..och pc verkstan byter nätagg och tar betalt för både nätagg och arbete ..då sätter kunden igång och hävdar garanti hos datorbutiken fast kunden köpt datorn på stormarknad ..jo kunden säger att grafikkortet som monterades av datorbutiken dödade nätagget och därmed garanti ..hur fan tänker folk :shock:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Men i just fallet med grafikkort som dödar näragg så är det rött ofta sant.
Standard PSU klarar inte av att hantera törstiga värstingkort, resultatet blir överhettade nätagg och urkokta kondensatorer på nolltid.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

joeri91942 skrev:Men i just fallet med grafikkort som dödar näragg så är det rött ofta sant.
Standard PSU klarar inte av att hantera törstiga värstingkort, resultatet blir överhettade nätagg och urkokta kondensatorer på nolltid.

/Jörgen
Jo men är det datorbutikens fel att det sitter skitagg i märkesdatorer och tycker du att datorbutiken ska reparera datorn gratis för att märkesdatorer har kassa nätagg ..näää datorbutiken har garanti på grafikkortet och stormarknaden har garanti på resten av burken för det ju lika som det är med röris och kundens egna panna där röris inte tar garantin på kundens egna panna men röris tar garanti på sina prylar som han sålt och monterat :wink:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

notti skrev:
joeri91942 skrev:Men i just fallet med grafikkort som dödar näragg så är det rött ofta sant.

/Jörgen
Jo men är det datorbutikens fel att det sitter skitagg i märkesdatorer och tycker du att datorbutiken ska reparera datorn gratis för att märkesdatorer har kassa nätagg ..näää datorbutiken har garanti på grafikkortet och stormarknaden har garanti på resten av burken för det ju lika som det är med röris och kundens egna panna där röris inte tar garantin på kundens egna panna men röris tar garanti på sina prylar som han sålt och monterat :wink:
Butiken borde upplyst kunden om att nätaggregatet är i minsta laget för det grafikkort som de skulle montera in och att det kan bli fel som butiken inte rår över.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Roli skrev:
notti skrev:

/Jörgen
Butiken borde upplyst kunden om att nätaggregatet är i minsta laget för det grafikkort som de skulle montera in och att det kan bli fel som butiken inte rår över.
Tro mig dom blir informerade om det och mycket annat som dom blivit lurade av stormarknaden ..men du ska vet ..kunder som ska betala har en förmåga att glömma saker ..kan det vara demens :lol: ..allt kan man inte fixa skriftligt för då får man inget vettigt gjort
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Datorbutiker ger jag inte fem öre för. Elgiganten, Siba. PC Center mm. gnäller inte om det blir ngt. fel oftast byter dom ut skiten om det inte fungerar.
Köpte en PC på Liontech (datorbutik). Satte i ett extra nätverkskort. Efter tre mån. krashade datorn. Det tog en vecka för dem att diagnosticera. När jag hämtade datorn skulle den fungera. Felet var det extra nätverkskortet (standard PCI) därför fick jag betala 600 kr för deras felsökning. Enligt dem gick det inte att ha just det nätverkskortet på datorn. Var jag en sån idiot som inte begrep det så var det bara att betala.
När jag kom hem var datorn som tidigare dvs. den krashade så fort man gjorde någonting fast nu utan extra nätverkskort. Tog då och diagnosticerade lite själv. Det visade sig att den röda SATA sladden från moderkortet till disken var glapp. Ett lättare fel att hitta kan jag inte tänka mig. Gick tillbaka till affären och efter 10 minuters högljutt diskuterande lyckades jag få mina 600 kr tillbaka. Nätverkskortet fungerar naturligtvis, det var bara en undanflykt för att inte orka hitta felet.
Nästan så man tycker att de ökända bilskojarna på Surbrunnsgatan 56 i Stock var renhåriga i jämförelse!
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar