Otätt mot pannan - förslag?

Skriv svar
GunnarM
Entusiast!

Otätt mot pannan - förslag?

Inlägg av GunnarM »

Jag vill minnas att det här var uppe för ett tag sedan ( om det nu var här), men eftersom jag inte lyckas hitta tråden så frågar jag:

Vad har ni för bra tips på hur man får tätt mellan brännare och panna? Min brännare har en plåt som inte sluter tätt mot pannan, trots att jag drar åt justeringsskruvarna. Antingen är plåten eller pannan skev, skulle jag tro, för det glipar ordentligt i ena hörnet. Finns det någon slags drevband man kan använda för att utjämna en skillnad på typ 3 mm, eller nån värmebeständig fogmassa? Eller nåt?
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Beror ju lite på hur plåten ser ut, sån här tätningslist för braskaminer är ju rätt vettig, finns att köpa på rulle med lim, kan kanske funka till en panna också (bl.a biltema och jula säljer sådan har jag sett).

http://www.biltema.se/Archive/Product_i ... -470_s.jpg
Senast redigerad av micke_932 den tor 17 jan, 2008 09:40, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Re: Otätt mot pannan - förslag?

Inlägg av Olle45 »

GunnarM skrev:Jag vill minnas att det här var uppe för ett tag sedan ( om det nu var här), men eftersom jag inte lyckas hitta tråden så frågar jag:

Vad har ni för bra tips på hur man får tätt mellan brännare och panna? Min brännare har en plåt som inte sluter tätt mot pannan, trots att jag drar åt justeringsskruvarna. Antingen är plåten eller pannan skev, skulle jag tro, för det glipar ordentligt i ena hörnet. Finns det någon slags drevband man kan använda för att utjämna en skillnad på typ 3 mm, eller nån värmebeständig fogmassa? Eller nåt?
Hej

Tips glasfiberband 12 * 3 mm i kombination högtemp silicon
är en bra lösning.

Skicka gärna ett PM om du vill veta mer .

MVH
Ruben
GunnarM
Entusiast!

Inlägg av GunnarM »

Jag ska kolla upp vad järnhandeln här har; vi har varken Jula eller Biltema på ön (och jag trodde aldrig jag skulle sakna dem!). Tätningslist för braskaminer vet jag att de har, glasfiberband borde inte vara omöjligt att hitta heller.

Tusen T!
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Skriv svar