Andreas Hansson skrev:
Ja men det är väl självklart?Jag kanske skulle skrivit på lägsta möjliga hastighet. Min panna kokar då inte på lägsta hastighet.långt ifrån.
Ok, då är vi överens
Min kokar inte heller på lägsta.
Ved Profilen skrev:.. Allstå bättre delta T ( tempskillnad ).. = Bättre utnyttjande av acktankarna.
Kan du förklara en gång till, kort och enkelt så t.o.m. jag kan förstå, varför det är bättre utnyttjande av acktankarna med större delta-T vid laddning?
mvh
Laddomat 21 har ju 78° C termostatpatron från fabrik.
Om jag byter till en 82° C termostatpatron kommer jag öka laddtempraturen med 4° C då?
Vad kör du på för termostatpatron Vedprofilen?
Andreas Hansson skrev:Laddomat 21 har ju 78° C termostatpatron från fabrik.
Om jag byter till en 82° C termostatpatron kommer jag öka laddtempraturen med 4° C då?
Vad kör du på för termostatpatron Vedprofilen?
Jag kör med en 82 gradig som det är fel på den öppnar vid 85 .
Hur mycket du ökar laddningstemperaturen med beror på rör dragning /dimmension / strypningar samt pump hastighet.
Andreas Hansson skrev:
Ja men det är väl självklart?Jag kanske skulle skrivit på lägsta möjliga hastighet. Min panna kokar då inte på lägsta hastighet.långt ifrån.
Ok, då är vi överens
Min kokar inte heller på lägsta.
Ved Profilen skrev:.. Allstå bättre delta T ( tempskillnad ).. = Bättre utnyttjande av acktankarna.
Kan du förklara en gång till, kort och enkelt så t.o.m. jag kan förstå, varför det är bättre utnyttjande av acktankarna med större delta-T vid laddning?
mvh
Jag tycker att du skickar ett Pm till mig så ringer jag till dig och vi talas vid. Sedan kan vi fortsätta på forumet och diskutera vad vi kommit fram till.
Ved Profilen skrev:
Jag kör med en 82 gradig som det är fel på den öppnar vid 85 .
Hur mycket du ökar laddningstemperaturen med beror på rör dragning /dimmension / strypningar samt pump hastighet.
Ved Profilen skrev:
Har du ingen strypningsventil ovanför laddomaten på vertikala röret??
Då kan du strypa där så att laddomaten tar mera kylning från botten på tankarna samt köra in varmare vatten i acktankarna..
Ved Profilen
Om Laddomaten tar mer kylning från botten med din strypning måste väl flödet öka i toppen av acken med exakt lika mycket?
Det blir väl knappast ett lågt flöde? Enda stället som då har lågt flöde är ju stigarröret.
Exakt vad jag menar !!!! Du har ju samma flöde i laddomaten, pumpen går ju i samma hastighet . Det är bara det att du Fördelar laddnings flödet med strypnings ventilena. Hetare vatten i toppen på tanken svalare i botten.. Allstå bättre delta T ( tempskillnad ).. = Bättre utnyttjande av acktankarna. Dessutom stryps flödet ytterligare i laddomaten.. Lägre flöde som inte förstör skiktningen är ju radiatorsystemet. Nu talar vi om laddning.....
Hur fördelar man laddningsflödet med strypningsventilerna?
Om jag har samma flöde i laddomaten som du säger med strypning på det vertikala röret ner till laddomaten så måste det betyda att mer vatten kommer ifrån botten av tankarna.
1.Hur mycket vatten går då in överst i tankarna?
Svar: Lika mycket som går ut från botten.
2.Är detta mer eller mindre än utan strypning?
Svar: Mer(utan strypning tas mer vatten ovanifrån)
Är "Mer" något man vill ha när man strävar efter låga flöden?
Ditt resonemang stämmer inte eller så är det nåt annat..............
Däremot att ju högre öppningstemp du har på ventilen desto bättre för skiktningen men som sagt vissa pannor fixar inte det.
Ved Profilen skrev:
Då kan du strypa där så att laddomaten tar mera kylning från botten på tankarna samt köra in varmare vatten i acktankarna..
Då ökar ju flödet genom acktanken..... Och där ville du ju inte ha något högre flöde ?!?!? Nu får du bestämma dig hur du vill ha det
Ved Profilen skrev:Allstå bättre delta T ( tempskillnad ).. = Bättre utnyttjande av acktankarna.
Jovisst, men ökad temperatur ger också ökat värmeläckage. så det behöver inte betyda bättre utnyttja energilagring......
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ved Profilen skrev:
Då ökar ju flödet genom acktanken..... Och där ville du ju inte ha något högre flöde ?!?!? Nu får du bestämma dig hur du vill ha det
Ved Profilen skrev:Allstå bättre delta T ( tempskillnad ).. = Bättre utnyttjande av acktankarna.
Jovisst, men ökad temperatur ger också ökat värmeläckage. så det behöver inte betyda bättre utnyttja energilagring......
Ja visst med då kan man sänka flödet på pumpen i stället och köra på en lägre hastighet..
Ved Profilen skrev:
Jag tycker att du skickar ett Pm till mig så ringer jag till dig och vi talas vid. Sedan kan vi fortsätta på forumet och diskutera vad vi kommit fram till.
Det skulle jag kunna göra men jag tar det gärna här så alla kan vara med.
Ved Profilen skrev:
Roli skrev:
Ja visst med då kan man sänka flödet på pumpen i stället och köra på en lägre hastighet..
Då ökar Delta-T ännu mer och pannan förlorar ytterligare i verkningsgrad.
Roli skrev:... Då är en 80-90 grader full acktank bättre i mina ögon än en 90-100 grader tank med ett skikt i botten på omkring 30 grader eftersom tanken med högre temp läcker mer energi än den med lägre temp.
Vilken av tankarna har högst medeltemp?
Jag menar att den tank med högst medeltemperatur läcker mest oavsett temperatur i topp resp botten. Och att den pannan som laddat med lägst temperatur får ut mer energi per kilo ved.
mvh
Nu har jag bara läst en 10%men..jag har då aldrig sett på någon ritning nån gång att man ska sätta nån stryning på ladkretsen har man fler tankar kan man gå ner ett snäpp i dim på rören efter 1tanken..jag trycker upp min anlägning i 90grader från 30 på cr 6h 2300L sen eldar jag cr var 36h när det är över 0c ute.....220m2 hus 22c inne 3st i hushållet..och hur mycket slänger jag inn i pannan då MAX 1 1/2vedinlägg 170l +85=255l ved.Men skulle endå vara intressant att testa för att se om det skulle vara nån skilnad
Även om man eldar med ved eller pellets ska man ha en hög panntemp(laddar själv med 92 grader) när man laddar tankarna. Full fart, 3:an i mitt fall på laddpumpen. Rund tank o skiftningen blir bra. Då panntempen är hög får man snabb laddning av tankar med högt flöde genom laddomat. Man shockar ju inte pannan på nått sätt då en del av flödet ut ur pannan går tillbaka till pannan vid laddomaten vid låg bottentemp på tankarna. Har en gammal Alhpa från 93 men den funkar än men ska byta till en kerampanna så småningom. Urladdning skall ske med lågt flöde då tankar alltid håller temperaturen bättre än pannan. Varför värma en kropp som tappar mer värme än den kan göra av med.
ALPHA -93. FUNKAR ÄN. 2ST BORÖ TANKAR PÅ 500 LITER, LADDOMAT2041, SKALL INSTALLERA EN TILL MED SOLSLINGA OCH VV-SLINGA + EN BRASKAMIN SOM ÄR VATTENMANTLAD. 70M/3 +70M/3 KÄLLARE
Tillägg.... Laddar ni med lågt flöde så eldar ni för kråkorna. Lågt flöde, mindre vatten o värma, summa summarum, veden brinner iaf men värmen går ut i skorstenen. Vad är en vedpanna till för? Värma vatten eller? Eller har någon annan en åsikt om de?
ALPHA -93. FUNKAR ÄN. 2ST BORÖ TANKAR PÅ 500 LITER, LADDOMAT2041, SKALL INSTALLERA EN TILL MED SOLSLINGA OCH VV-SLINGA + EN BRASKAMIN SOM ÄR VATTENMANTLAD. 70M/3 +70M/3 KÄLLARE
SIGGE skrev:Tillägg.... Laddar ni med lågt flöde så eldar ni för kråkorna. Lågt flöde, mindre vatten o värma, summa summarum, veden brinner iaf men värmen går ut i skorstenen. Vad är en vedpanna till för? Värma vatten eller? Eller har någon annan en åsikt om de?
Tjena Sigge
Stämmer nog för en panna med topp förbränning där rökgaser är svårare att kontrollera. Med en modern panna med underförbränning kan rökgastemperaturen kontrolleras till 170 till 200g . Med flödet kan man kontrollera vilken ladningstemperatur tankarna ska få Vedprofilen eldar sin panna med extrema temperaturer . Förlusten med att köra så varmt borde bestå av extra strålningsvärme. I fysikens värld strävar elementen efter gämnvikt högtemp måste man va noga med isolering för att minska förlusterna.
Keep the fire burning
Eldflugan
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer