Aldrig mer bulkpellets!

Gustav
Entusiast!

Inlägg av Gustav »

De låter ju skönt :)
Jag längtar tills jag får ett ja me 8)
Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

rolf27 skrev:Premiär för bulkpellets idag. Allt fungerade mycket bra!!
Det blev en prydlig hög i förrådet och det fanns lite plats kvar närmast inblåsningen, troligen kan jag ta 3,5 ton nästa gång. Verkligen skönt att slippa bära småsäckar ner i källaren. Han körde med 0,4 bar tryck och det verkade vara lagom för att få pelletsen att landa längst in (3,3 m långt förråd.
Jaja men de finns roligare saker att göra än att bära säckar.. :lol:
Har du hängränna i förådet??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
andreas123
Prima virke

Inlägg av andreas123 »

rolf27 skrev:Jag har nu byggt mitt bulkförråd klart. Premiär inom kort.
Förrådet är 3 m långt, 1,6 m brett och 1,7 m högt med inblåsningen på längden.
Jag har för mig att både både Eurofire och Viking B16 levereras med rak skruv, är det en sådan du använder?
CTC Total -81, E.K. Teknik Compact
rolf27
Fröträd

Inlägg av rolf27 »

Det är i Karlholm som jag byggt förrådet och där har jag Viking B16.

Ja, det är en rak skruv på 2m. Jag har byggt ett sluttande plan på gaveln mot pannrummet där skruven går under plyskivan. Jag förlorar ca 0,8 kbm med denna lösning, men jag räknar med att skruven lättare kommer att ta åt sig pellets. Eftersom jag får skotta pellets efter ett tag så vill jag ha någon form av kona att skotta i. Jag har placerat förrådet så att centrum på gaveln är mitt för brännaren men på andra sidan mittväggen i källaren. Det var ett jobb att ta upp hålet för skruven, väggen består av 3 dm betong där man använt urberg till fyllning. PUHH!!!!

Nej, jag har ingen hängränna utan jag har satt upp en kraftig gummimatta på bortre gaveln (bagagematta från Biltema). Orsaken är att takhöjden i källaren bara är 1,8 m och ska jag ha ränna tror jag att jag kommer att slå huvet i den när jag är inne och skottar. Eftersom ytterväggen består av 3 dm betong och efter persen med att upp hålet för skruven, valde jag att gå upp i trossbotten och göra hålet för inblåsningen genom syllen. Det var bara 2 dm hårt gammalt trä, men det gick till slut.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

rolf27
Ser att du fått jobba en del för att få till förådet.. :wink:
Men som sagt du slipper ju bära säckar nu.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar