Ved Profilens flöden

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Wodda skrev:Provade idag på eftermiddagen att sätta i en 72° termostat och sedan köra på läge 1 på pumpen.(78° & läge 1 så löser syrventilen vid 97°)
Resultatet var 95° ut från pannan och 40° in tills pannan var kyld och termostaten stängde. osv osv. Vilket betyder att jag laddade
72-95-72 i cykler.
95°C med en 72°C Låter som att du skulle behöva öka hastigheten på pumpen.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Shakespeare skrev:
Wodda skrev:Provade idag på eftermiddagen att sätta i en 72° termostat och sedan köra på läge 1 på pumpen.(78° & läge 1 så löser syrventilen vid 97°)
Resultatet var 95° ut från pannan och 40° in tills pannan var kyld och termostaten stängde. osv osv. Vilket betyder att jag laddade
72-95-72 i cykler.
95°C med en 72°C Låter som att du skulle behöva öka hastigheten på pumpen.
mvh
Prövade även på läge 2 för att sedan gå på läge 3. Kommer att byta tillbaka till 78° snarast. Kanske även köpa in en 82°.

Ska även lista ut hur jag få min UVR1611 att varvtalsreglera pumpen (gäller bara att hitta det rätta programmet).
Det är något jag tror på däremot (långsam laddning i början).
Flödet borde ju inte ha så stor betydelse när man väl fyllt 20-30% av tanken.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Nu får ni skriva vad ni vill, men vid dagens eldning har jag varit i pannrummet under hela eldningen förutom när jag skriver detta. Och skall efter min skrivelse fortsätta i pannrummet igen.

Nu har jag kollat vid eldning flödesmätaren och datorn. När jag tänder pannan startar laddomat pumpen på rökgasgivare. När laddningen av tankarna börjar då ser jag flödet på mätaren som ökar under ca 1 timmes eldning detta är inklusive uppstart. Sedan ligger flödet konstant hela tiden oavsedd effekt under nästan hela eldningen. Jag testade även att låta veden brinna ut tills det blev glöd i pannan men flödet var detsamma. Sedan stoppade jag i fulla pannan med snus torr björkved då blev det en jä..la effekt men flödena är fortfarande lika. Alltså ökar inte flödet med pannans effekt. Termiska ventilen fördelar bara flödet . Pumpen går fortfarande med samma hastighet..

Det jag menar är att termiska ventilen bara styr laddningen bara på temperatur inte flödena. Laddnings flödet ökar som f..n mot slutet på eldningen men det är bara för att laddomaten får varmare vatten från botten på tankarna. Då börjar det hända saker. Hoppas att ni börjar förstå vad jag iaf menar...

Om jag skulle köra en pelletspanna mot acktank med en laddomat-21 mellan pelletspannan och tanken och pelletsbrännaren i pannan är justerad på en effekt på ca 18 kW. Skulle jag då få ett högre flöde då när laddnings pumpen går med samma hastighet. Om jag tillför mera pellets och kör pelletsbrännaren / Pannan på 25 kW..

Laddomaten är bara termisk den styr bara laddningen via temperatur.
Laddningsflödet ligger exakt samma under hela eldnings cykeln oavsett effekt på pannan utom mot slutet då laddomaten får varmare vatten från tankarnas bottentemperatur. Hur vill ni förklara det då ??

Nu vet inte jag hur jag skall förklara det här på ett bättre sätt..

Wodda verkar klura lite i det här :lol:

Ved Profilen..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Wodda skrev:
Blev det 4° högre än normalt?
Säkerligen hade du ett långsammare flöde in i tanken också.
Lite osäker.Naturligtvis var det en i familjen som började duscha under eldningen.Ska kolla vid nästa eldning...
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Andreas Hansson skrev:
Wodda skrev:
Blev det 4° högre än normalt?
Säkerligen hade du ett långsammare flöde in i tanken också.
Lite osäker.Naturligtvis var det en i familjen som började duscha under eldningen.Ska kolla vid nästa eldning...
Hallå
Varning det är livsfarligt att duscha under elden ?
det är iallafall inget att rekomendera!

MVH
Olle45
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Du har lagt upp denna bilden på din koppling:
http://www.beautytowncruisers.se/pictures/stdkopp.gif
Kan du rita in exakt var flödesmätaren sitter? Det skulle vara intressant att veta om vi pratar om samma flöde.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Shakespeare skrev:Du har lagt upp denna bilden på din koppling:
Kan du rita in exakt var flödesmätaren sitter? Det skulle vara intressant att veta om vi pratar om samma flöde.
mvh
Håller med!
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

@ Vedprofilen
Hur fort värmer man 1liter vatten 10° om effekten är 30kW? (sek,min,timmar?)
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Shakespeare skrev:Du har lagt upp denna bilden på din koppling:
mvh
Jag kan inte rita in flödesmätaren på denna ritning men jag kan förklara.

Jag har placerar shunten till radiator kretsen på laddningsedningen före tankarna som följd av detta kommer returen lika så att hamna på returen efter tankarna i botten varav laddomaten och pannan får kylning från radiatorenas retur.
Hur många gånger skall jag behöva förklara detta innan någon förstår :?: Flödesmätaren sitter alltså på returen mellan tankarna och laddomat och även returflödet från radiatorsystemet kommer med genom flödesmätaren.
Denna mätare mäter alltså hela laddningen till tankarna samt även husets retur från radiatorenas retur. Tycker även att vissa inte tänker sig för när man väljer termostat till laddomaten. Man kan välja en 72 gradig termostat vid laddning,men man kan inte tänka sig att en 82 gradig termostat är bättre vid laddning och även vid urladdning.

Min laddomat öppnar vid 85 grader och laddar tankarna. Vid slut eldning visar tankarna från topp och nedåt. 105 / 100 / 95 ..... Nu kommer min lösning att returen från mina radiatorer kyler laddomaten ganska snabbt med radiatorreturen som även denna har låg temperatur pga. låga flöden.Då stänger laddomaten mycket snabbt på radiatorreturens låga temp.
Då uppnår jag skiktning från 100 grader i tankarna i stället för 80. Min laddomat stänger alltså snabbare på radiatorenas returflöde än om jag hadde kopplat in detta mellan tankarna då acktankarnas botten temp är varmare mycket längre. Det tar längre tid innan laddomaten stänger..........

Har man då en 72 gradig termostet och shunt och returledning placerad mellan acktankarna. Då pumpas vattan runt tills termovaren stänger vid 72 grader. Hur smart är det?? Skiktning från 80 iof men enl mig dumt.

Vi talar om laddningsflöden. Visst man måste ha effekt på pannan för att laddomaten skall öppna. Men pannans effekt vid laddning har ingenting med flöden att göra..

Vedprofilen..
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda skrev:@ Vedprofilen
Det går 1,163 kWh för att värma ett kilo vatten eller en kubik vatten 1 grad..
1.16 kommer ifrån att det går åt 4.2 kJ för att värma samma mängd vatten en grad Dvs 4,2 / 3.6 = 1.6.

3600 sec / timme.....

Ved Profilen.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: Jag kan inte rita in flödesmätaren på denna ritning men jag kan förklara.
Paint är ett program som följer med windows som kan editera gif:ar. Det är ganska lätt att använda. Jag ändrade lite och la upp bild här:
http://img254.imageshack.us/my.php?imag ... pp1fl5.gif
Sitter flödesmätaren på pos A, B eller C?
Har jag ritat returen rätt?
På din beskrivning av placeringen låter det som att den sitter på A eller B men på beskrivningen av dina flöde så låter det mer som C.
Ved Profilen skrev: Min laddomat stänger alltså snabbare på radiatorenas returflöde än om jag hadde kopplat in detta mellan tankarna då acktankarnas botten temp är varmare mycket längre. Det tar längre tid innan laddomaten stänger..........
Det låter som att returen tar vägen genom pannan och tömmer den innan den börjar ta av tankarna. Det är ju skitbra! Sparar massa stilleståndsförluster. Men eftersom returen är 30-35 grader så tycker jag inte det borde spela någon roll om termostaten stänger vid 82 eller 72 grader, förutsatt att pannan också blir skiktad. Det är inte så att pannan är full med 80 gradigt vatten då termostaten stänger?
Ved Profilen skrev: Det går 1,163 kWh för att värma ett kilo vatten eller en kubik vatten 1 grad..
Nu ska jag vara petig (igen). Det ska väl vara 1000kg vatten ovan?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ved Profilen skrev: Nu har jag kollat vid eldning flödesmätaren och datorn.
Kan du nu då ge oss uppgifter på laddningsflödet ?

Nu har du ju siffror. Hur många l/h är det på laddningsröret mellan acktank och panna ?? 20, 70, 200, 250 l/h eller något annat ????
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ved Profilen skrev:Hur många gånger skall jag behöva förklara detta innan någon förstår :?:
Om du fixar till en SKISS över "ditt" system så kanske det klarnar för "oss som inte förstår"........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

som sagt en skiss behövs.

Det är hemskt svårt att hänga med i dina inlägg eftersom de är fulla av särskrivningar, syftningsfel och faktafel.

En sak som jag förundrat frågat mig när jag plöjt igenom denna tråd är hur mycket pengar tjänar du på detta?

Vad jag kunnat förstå är att du skapat ett system som är optimerat till max, som därmed går på gränsen till kokning och därför kräver ständig tillsyn.

Hur mycket extra i plånboken ger denna "racermaskin" till anläggning jämfört mot en vanlig "standard"?
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ved Profilen skrev:
Wodda skrev:@ Vedprofilen
Det går 1,163 kWh för att värma ett kilo vatten eller en kubik vatten 1 grad..
1.16 kommer ifrån att det går åt 4.2 kJ för att värma samma mängd vatten en grad Dvs 4,2 / 3.6 = 1.6.

3600 sec / timme.....

Ved Profilen.
Nu var det inte riktigt det jag frågade om...men men tack ändå.

Det tar ca 1,4s att värma 1 kg vatten med en effekt om 30kW, har du bara 10kW så tar det 4,2s.(ca värden)

Det tar alltså längre tid innan du kan ta ut rätt temperatur med lägre effekt (borde vara självklart). Alltså blir flödet effekt reglerat.

Du behöver inte kommentera.
Låst