Nej har du öppet system skall du inte behöva någonWodda skrev:Jag trodde det var lag på SYR. Men alltså inte om man har öppet kärl eller?
Om det är så, så ska jag ska slita bort min
Ved Profilens flöden
-
- Pannrumshärskare!
Tack Andreas du har precis gjort mitt system 20-25% större
Lite frågor till Vedprofilen:
Har kikat lite på dina trender och du har ju sagt att du ska trimma radiatorreturen. Har du någon ide hur?
Om man tittar på din bottentempkurva så tar det ca 10 timmar innan den når rätt nivå
Här verkar det vara rätt rejäl omrörning annars skulle väl den ha sjunkit lika snabbt som den stiger?
Måste inte du sänka flödet på radiatorreturen och därmed höja framledningstempen?
Vilken variant räcker längst av "skiktad tank" eller låg tempskillnad mellan fram och retur?

Har kikat lite på dina trender och du har ju sagt att du ska trimma radiatorreturen. Har du någon ide hur?
Om man tittar på din bottentempkurva så tar det ca 10 timmar innan den når rätt nivå

Måste inte du sänka flödet på radiatorreturen och därmed höja framledningstempen?
Vilken variant räcker längst av "skiktad tank" eller låg tempskillnad mellan fram och retur?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Frågan om skiktad tank el liten diff (stigar/retur) så får du ut mer med bra skiktning o låg returtemp från radiatorerna även om stigar tempen är högre, Detta förutsätter bra isolerad tank..
Stor skillnad att ladda tanken mellan 25-95° än 35-95°, På 2 m3 gör det 23 kWh extra med 10° lägre retur utan att innetempen påverkas...
Normal villan drar ca 3 kWh vid 0° så 7-8 tim längre räcker tanken med lägre retur..
Stor skillnad att ladda tanken mellan 25-95° än 35-95°, På 2 m3 gör det 23 kWh extra med 10° lägre retur utan att innetempen påverkas...
Normal villan drar ca 3 kWh vid 0° så 7-8 tim längre räcker tanken med lägre retur..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumsnisse!
Andrè hadde ett klokt svar på din fråga. Strypning / injustering av flödena hur jag gjort har jag också förklarat.Wodda skrev:Tack Andreas du har precis gjort mitt system 20-25% större![]()
Om man tittar på din bottentempkurva så tar det ca 10 timmar innan den når rätt nivåHär verkar det vara rätt rejäl omrörning annars skulle väl den ha sjunkit lika snabbt som den stiger?
Titta på mitten och topptemperaturena i stället. Dvs hur bra! skiktet flyttas uppåt i tanken under i från utan omrörning..
-
- Pannrumsnisse!
Ni har inte ens kopplat som jag beskrivit i tråden..Andreas Hansson skrev:Testade lite i går jag oxå. Frugan undrade om jag blivit knäpp då hon såg mig liggande på golvet stirrande på laddomaten![]()
Det här var väl vad jag lyckades maxa innan pannan slog av.
Alltså i toppen på tanken
Då låg den översta termometern i laddomaten på 105 grader.
Nedre på 96 grader
Shunt helt stängd
Ingen av er har kopplat in returkylningen från radiatorsystemet före laddomaten. Så att laddomaten och pannan får kylning denna väg. Detta innebär perfekt kylning till laddomaten. Tänk lite själva så länge jag eldar och laddomaten är öppen och pumpen går, då kommer allt returflöde från radiatorena att styras in till laddomaten och kyla pannan samt värmas upp till laddningsvatten till acktanktoppen i stället genom pannan. Inte en enda liter av flödet går då in i acktankarnas botten och rör om i tankarna under laddning. Men däremot så fort laddningspumpen eller laddomaten stänger då kan inte radiator flödet gå in i laddomaten eller pannan längre då ändras det omtalade flödet till att gå in i botten till tankarna i stället.
Förstår ni detta nu då???
Andreas hur skall du lyckas med det jag skriver om du eldar mot stängd shunt samt inte ens ha kopplat som jag visat i denna tråd. Var hamnar retur flödet från radiatorena mot stängd shunt? Hur jag än skriver förstår inte många vad jag menar ändå.
Jag blir matt i lacken...
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Näää hur/varför ska laddomaten kylas???????????Ved Profilen skrev:
Ingen av er har kopplat in returkylningen från radiatorsystemet före laddomaten. Så att laddomaten och pannan får kylning denna väg. Detta innebär perfekt kylning till laddomaten.
Det spelar ingen roll om tempen är 10 el 45° på vattnet som kommer till laddomaten då termostaten där ser till att vattnet in i pannan ändå är minst det gradtal som termostaten i denna har...
Låter snarere på denna beskrivning som det vore en bra koppling för att pannan ska tömmas på värme snabbt efter avslutad eldning via självcirkulationsfunktinen i laddomat 21...
Ju mer du skriver desto mindre förstår man...

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumsnisse!
Inte ens du förstårAndré skrev:Näää hur/varför ska laddomaten kylas???????????Ved Profilen skrev:
Ingen av er har kopplat in returkylningen från radiatorsystemet före laddomaten. Så att laddomaten och pannan får kylning denna väg. Detta innebär perfekt kylning till laddomaten.
Det spelar ingen roll om tempen är 10 el 45° på vattnet som kommer till laddomaten då termostaten där ser till att vattnet in i pannan ändå är minst det gradtal som termostaten i denna har...
Låter snarere på denna beskrivning som det vore en bra koppling för att pannan ska tömmas på värme snabbt efter avslutad eldning via självcirkulationsfunktinen i laddomat 21...
Ju mer du skriver desto mindre förstår man...

Senast redigerad av Ved Profilen den fre 25 jan, 2008 22:09, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Pannrumstomte!
Håller med André. Systemet verkar ha vissa fördelar även om teorin bakom verkar brista. Det är lite synd för det hade kanske kunnats göras ännu bättre. Förslag:
* Lägre laddtemp
* Lägre returtemperatur (större diff)
Ta nu inte detta fel Veprofilen men om du hade varit bättre på att förklara dina teorier och inte försöka motbevisa visa fysikaliska grundlagar så hade du fått mycket fler anhängare. Och sedan behövs det verkligen en korrekt ritning att diskutera utifrån. En beskrivning räcker inte, speciellt inte för oss som inte varit med att bygga upp det. Det har ju visat sig att inte ens du haft full koll i alla läge tex födesmätaren mm
mvh
* Lägre laddtemp
* Lägre returtemperatur (större diff)
Ta nu inte detta fel Veprofilen men om du hade varit bättre på att förklara dina teorier och inte försöka motbevisa visa fysikaliska grundlagar så hade du fått mycket fler anhängare. Och sedan behövs det verkligen en korrekt ritning att diskutera utifrån. En beskrivning räcker inte, speciellt inte för oss som inte varit med att bygga upp det. Det har ju visat sig att inte ens du haft full koll i alla läge tex födesmätaren mm
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumstomte!
Det kanske var menat som ironi men jag svarar seriöst ändå.Ved Profilen skrev: Inte ens du förstårDå är dett illa.. Jag kan inte förklara detta på ett annat sätt än jag har gjort.. Returflödet som kommer från radiatorena blandas först in med returtempen från acktankarnas botten innan Laddomaten...
LÄGG UPP EN RITNING!
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumsnisse!
Ritning på min koppling finns redan i tråden. Självcirkulation efter eldning som skall tömma min panna på temp finns ej det är bara stilleståndsförluster. Det måste ni kunna se på min loggning om ni förstår er på temperaturer. Stängd termisk ventil efter eldning och backventil hur skall då själv cirkulation kunna ske iaf inte hemma hos mig.
Men däremot om pannan är kall och som ett exempel vid strömavbrott att jag eldar då får jag självcirkulation vid laddning till en viss gräns naturligt vis innan pannan kokar. Men jag har aldrig självcirkulation efter eldning som Andrè vill framföra..
Ni får väl samla i hop er och hyra en mini buss och komma hit på ett studiebesök så får alla som vill, se hur jag har gjort
En fråga ? Är det någon av er som har 90 grader i toppen på tanken dagen efter ni eldat vid -15 grader kallt ???
Men däremot om pannan är kall och som ett exempel vid strömavbrott att jag eldar då får jag självcirkulation vid laddning till en viss gräns naturligt vis innan pannan kokar. Men jag har aldrig självcirkulation efter eldning som Andrè vill framföra..
Ni får väl samla i hop er och hyra en mini buss och komma hit på ett studiebesök så får alla som vill, se hur jag har gjort

En fråga ? Är det någon av er som har 90 grader i toppen på tanken dagen efter ni eldat vid -15 grader kallt ???
Jag fattar inte....
Tjena Vedis. Du har inte möjligheter o lägga ut bilder eller skiss från ett ritprogram. Skulle gärna se med egna ögon eller på skiss hur du kopplat. Vad menar du med att du tömmer panna på temp? Har du stigar röret från en tank? Om du nu tycker att ditt sätt att ladda tankar är så bra varför inte skissa lita så att alla kan få del av de. Då har du ju möjligheter o visa flöden vid olika temp osv. Upp till bevis. Blåser bra här ikväll, bra drag i stocken. 2,5 timmars eldning från 68-40-40 till 100-100-100 grader. Hophoj, trevlig helg. PS Hög temp, höga flöden.
ALPHA -93. FUNKAR ÄN. 2ST BORÖ TANKAR PÅ 500 LITER, LADDOMAT2041, SKALL INSTALLERA EN TILL MED SOLSLINGA OCH VV-SLINGA + EN BRASKAMIN SOM ÄR VATTENMANTLAD. 70M/3 +70M/3 KÄLLARE
-
- Pannrumsnisse!
Jag kan även tillägga att när värme systemet är full laddat allså 100 grader i tankarna och pannan lika så har man inget självcikulations flöde alls genom laddomat och panna. Det ser jag på mätarna. flödet = 0
För att självcirkulation flödet skall ske måste det vara en temp ökning. Som jag skrev tidigare. Kall panna och tank,tänder man pannan då blir det självsirkulation. Obs. Bara från kall panna.. Självcirkulations flödet ligger då på 10 L/h. Jag kan ladda tankarna till 50 grader på självcirkulation sedan kokar pannan. Har testat....
För att självcirkulation flödet skall ske måste det vara en temp ökning. Som jag skrev tidigare. Kall panna och tank,tänder man pannan då blir det självsirkulation. Obs. Bara från kall panna.. Självcirkulations flödet ligger då på 10 L/h. Jag kan ladda tankarna till 50 grader på självcirkulation sedan kokar pannan. Har testat....
-
- Pannrumsnisse!
Är det så svårt att förstå den ritning som redan finnsKarla1 skrev:Vedprofilen!
Jag kan fixa till en ritning åt dig, men det får bli efter helgen.
Skall ner på verkstan denna helg och borra en V8, och diverse montage.
Hör av dig.....
MVH
Karla

Ved Profilen