Ved Profilens flöden

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Wodda skrev:Jag trodde det var lag på SYR. Men alltså inte om man har öppet kärl eller?
Om det är så, så ska jag ska slita bort min :)
Nej har du öppet system skall du inte behöva någon
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Tack Andreas du har precis gjort mitt system 20-25% större :D

Lite frågor till Vedprofilen:
Har kikat lite på dina trender och du har ju sagt att du ska trimma radiatorreturen. Har du någon ide hur?
Om man tittar på din bottentempkurva så tar det ca 10 timmar innan den når rätt nivå :shock: Här verkar det vara rätt rejäl omrörning annars skulle väl den ha sjunkit lika snabbt som den stiger?
Måste inte du sänka flödet på radiatorreturen och därmed höja framledningstempen?
Vilken variant räcker längst av "skiktad tank" eller låg tempskillnad mellan fram och retur?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Frågan om skiktad tank el liten diff (stigar/retur) så får du ut mer med bra skiktning o låg returtemp från radiatorerna även om stigar tempen är högre, Detta förutsätter bra isolerad tank..

Stor skillnad att ladda tanken mellan 25-95° än 35-95°, På 2 m3 gör det 23 kWh extra med 10° lägre retur utan att innetempen påverkas...
Normal villan drar ca 3 kWh vid 0° så 7-8 tim längre räcker tanken med lägre retur..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda skrev:Tack Andreas du har precis gjort mitt system 20-25% större :D

Lite frågor till Vedprofilen:
Har kikat lite på dina trender och du har ju sagt att du ska trimma radiatorreturen. Har du någon ide hur?
Om man tittar på din bottentempkurva så tar det ca 10 timmar innan den når rätt nivå :shock: Här verkar det vara rätt rejäl omrörning annars skulle väl den ha sjunkit lika snabbt som den stiger?
Måste inte du sänka flödet på radiatorreturen och därmed höja framledningstempen?
Vilken variant räcker längst av "skiktad tank" eller låg tempskillnad mellan fram och retur?
Andrè hadde ett klokt svar på din fråga. Strypning / injustering av flödena hur jag gjort har jag också förklarat.

Titta på mitten och topptemperaturena i stället. Dvs hur bra! skiktet flyttas uppåt i tanken under i från utan omrörning..
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:Testade lite i går jag oxå. Frugan undrade om jag blivit knäpp då hon såg mig liggande på golvet stirrande på laddomaten :lol:

Bild

Det här var väl vad jag lyckades maxa innan pannan slog av.
Alltså i toppen på tanken

Då låg den översta termometern i laddomaten på 105 grader.
Nedre på 96 grader

Shunt helt stängd
Ni har inte ens kopplat som jag beskrivit i tråden..

Ingen av er har kopplat in returkylningen från radiatorsystemet före laddomaten. Så att laddomaten och pannan får kylning denna väg. Detta innebär perfekt kylning till laddomaten. Tänk lite själva så länge jag eldar och laddomaten är öppen och pumpen går, då kommer allt returflöde från radiatorena att styras in till laddomaten och kyla pannan samt värmas upp till laddningsvatten till acktanktoppen i stället genom pannan. Inte en enda liter av flödet går då in i acktankarnas botten och rör om i tankarna under laddning. Men däremot så fort laddningspumpen eller laddomaten stänger då kan inte radiator flödet gå in i laddomaten eller pannan längre då ändras det omtalade flödet till att gå in i botten till tankarna i stället.

Förstår ni detta nu då???

Andreas hur skall du lyckas med det jag skriver om du eldar mot stängd shunt samt inte ens ha kopplat som jag visat i denna tråd. Var hamnar retur flödet från radiatorena mot stängd shunt? Hur jag än skriver förstår inte många vad jag menar ändå.

Jag blir matt i lacken...
Knutknop
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 26 aug, 2005 16:04
Ort: Kalmar

Inlägg av Knutknop »

Kommer in lite här på ett hörn.

Har tyvärr inte orkat läsa igenom hela tråden men Ved Profilen skriver att han har flödesgivare i sitt system. Jag skulle vilja ha lite bättre koll på flöden i mitt enkla system och undrar varifrån Ved Profilen köpt dessa givare.

/Knut
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:
Ingen av er har kopplat in returkylningen från radiatorsystemet före laddomaten. Så att laddomaten och pannan får kylning denna väg. Detta innebär perfekt kylning till laddomaten.

Förstår ni detta nu då???
Näää hur/varför ska laddomaten kylas???????????

Det spelar ingen roll om tempen är 10 el 45° på vattnet som kommer till laddomaten då termostaten där ser till att vattnet in i pannan ändå är minst det gradtal som termostaten i denna har...
Låter snarere på denna beskrivning som det vore en bra koppling för att pannan ska tömmas på värme snabbt efter avslutad eldning via självcirkulationsfunktinen i laddomat 21...

Ju mer du skriver desto mindre förstår man... :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:
Ved Profilen skrev:
Ingen av er har kopplat in returkylningen från radiatorsystemet före laddomaten. Så att laddomaten och pannan får kylning denna väg. Detta innebär perfekt kylning till laddomaten.

Förstår ni detta nu då???
Näää hur/varför ska laddomaten kylas???????????

Det spelar ingen roll om tempen är 10 el 45° på vattnet som kommer till laddomaten då termostaten där ser till att vattnet in i pannan ändå är minst det gradtal som termostaten i denna har...
Låter snarere på denna beskrivning som det vore en bra koppling för att pannan ska tömmas på värme snabbt efter avslutad eldning via självcirkulationsfunktinen i laddomat 21...

Ju mer du skriver desto mindre förstår man... :?
Inte ens du förstår :?: Då är dett illa.. Jag kan inte förklara detta på ett annat sätt än jag har gjort.. Returflödet som kommer från radiatorena blandas först in med returtempen från acktankarnas botten innan Laddomaten...
Senast redigerad av Ved Profilen den fre 25 jan, 2008 22:09, redigerad totalt 1 gånger.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Håller med André. Systemet verkar ha vissa fördelar även om teorin bakom verkar brista. Det är lite synd för det hade kanske kunnats göras ännu bättre. Förslag:
* Lägre laddtemp
* Lägre returtemperatur (större diff)

Ta nu inte detta fel Veprofilen men om du hade varit bättre på att förklara dina teorier och inte försöka motbevisa visa fysikaliska grundlagar så hade du fått mycket fler anhängare. Och sedan behövs det verkligen en korrekt ritning att diskutera utifrån. En beskrivning räcker inte, speciellt inte för oss som inte varit med att bygga upp det. Det har ju visat sig att inte ens du haft full koll i alla läge tex födesmätaren mm

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: Inte ens du förstår :?: Då är dett illa.. Jag kan inte förklara detta på ett annat sätt än jag har gjort.. Returflödet som kommer från radiatorena blandas först in med returtempen från acktankarnas botten innan Laddomaten...
Det kanske var menat som ironi men jag svarar seriöst ändå.
LÄGG UPP EN RITNING!
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Ritning på min koppling finns redan i tråden. Självcirkulation efter eldning som skall tömma min panna på temp finns ej det är bara stilleståndsförluster. Det måste ni kunna se på min loggning om ni förstår er på temperaturer. Stängd termisk ventil efter eldning och backventil hur skall då själv cirkulation kunna ske iaf inte hemma hos mig.

Men däremot om pannan är kall och som ett exempel vid strömavbrott att jag eldar då får jag självcirkulation vid laddning till en viss gräns naturligt vis innan pannan kokar. Men jag har aldrig självcirkulation efter eldning som Andrè vill framföra..

Ni får väl samla i hop er och hyra en mini buss och komma hit på ett studiebesök så får alla som vill, se hur jag har gjort :lol:

En fråga ? Är det någon av er som har 90 grader i toppen på tanken dagen efter ni eldat vid -15 grader kallt ???
SIGGE
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 08 dec, 2006 00:07
Ort: nossebro

Jag fattar inte....

Inlägg av SIGGE »

Tjena Vedis. Du har inte möjligheter o lägga ut bilder eller skiss från ett ritprogram. Skulle gärna se med egna ögon eller på skiss hur du kopplat. Vad menar du med att du tömmer panna på temp? Har du stigar röret från en tank? Om du nu tycker att ditt sätt att ladda tankar är så bra varför inte skissa lita så att alla kan få del av de. Då har du ju möjligheter o visa flöden vid olika temp osv. Upp till bevis. Blåser bra här ikväll, bra drag i stocken. 2,5 timmars eldning från 68-40-40 till 100-100-100 grader. Hophoj, trevlig helg. PS Hög temp, höga flöden.
ALPHA -93. FUNKAR ÄN. 2ST BORÖ TANKAR PÅ 500 LITER, LADDOMAT2041, SKALL INSTALLERA EN TILL MED SOLSLINGA OCH VV-SLINGA + EN BRASKAMIN SOM ÄR VATTENMANTLAD. 70M/3 +70M/3 KÄLLARE
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Vedprofilen!

Jag kan fixa till en ritning åt dig, men det får bli efter helgen.
Skall ner på verkstan denna helg och borra en V8, och diverse montage.

Hör av dig.....

MVH
Karla
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jag kan även tillägga att när värme systemet är full laddat allså 100 grader i tankarna och pannan lika så har man inget självcikulations flöde alls genom laddomat och panna. Det ser jag på mätarna. flödet = 0

För att självcirkulation flödet skall ske måste det vara en temp ökning. Som jag skrev tidigare. Kall panna och tank,tänder man pannan då blir det självsirkulation. Obs. Bara från kall panna.. Självcirkulations flödet ligger då på 10 L/h. Jag kan ladda tankarna till 50 grader på självcirkulation sedan kokar pannan. Har testat....
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Karla1 skrev:Vedprofilen!

Jag kan fixa till en ritning åt dig, men det får bli efter helgen.
Skall ner på verkstan denna helg och borra en V8, och diverse montage.

Hör av dig.....

MVH
Karla
Är det så svårt att förstå den ritning som redan finns :?: Den är hur enkel som helst att förstå tycker iaf jag??

Ved Profilen
Låst