Med eller utan underhåll
-
- Entusiast!
Med eller utan underhåll
Jag undrar om det är bra att köra NH'n med 9 kW med underhåll? Kör idag 9 KW utan Underhåll. Blir det bättre eller sämre? har 12 KW med underhåll som jag kör på när det är kallt. Jag har bytt fläkten för att den har bränt/smällt eller något fel. Ska jag köra 9 KW underhåll måste jag ta hit installatören för att garantin ska gälla.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Underhållselden är ju rätt ineffektiv så rent förbrukningsmässigt bör du ligga bättre till utan underhållseld, det sotar ju dessutom mycket mindre då, nackdelen med detta är ju då flera starter per dygn vilket sliter på tändelement och eventuellt tar en del pellets vid uppstart, men med lämplig termostat så kan det funka bra också.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Det beror helt enkelt på hur lång tid du har mellan ett eldningsstopp och nästa start, är den tiden kortare än ca: 45 min är det OK med UH-eldning.
Denna tid beror ju på temperaturskillnaden mellan start och stopp samt vald effekt, för mig är det effektivast att köra med 6kW utan UH men just nu då det har blivit kallare är 9kW lagom då huset behöver mer än 6kW för att hålla värmen.
I min panna är 6kW det effektivaste jag kan köra, kommer jag på 12kW eller mer börjar effektiviteten sjunka kännbart.
Denna tid beror ju på temperaturskillnaden mellan start och stopp samt vald effekt, för mig är det effektivast att köra med 6kW utan UH men just nu då det har blivit kallare är 9kW lagom då huset behöver mer än 6kW för att hålla värmen.
I min panna är 6kW det effektivaste jag kan köra, kommer jag på 12kW eller mer börjar effektiviteten sjunka kännbart.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
Inget UH för mig heller
Jag kör exakt likadant.Grimreaper skrev:Jag kör i princip 9kw utan UH konstant...
rätt eller fel..men har funkar bra iallafall
Den erfarenhet jag har av UH är att det behöver vara rejält kallt ute för att det ska fungera. Den effekt som UH gav gjorde så att pannan blev för varm och överhettningsskyddet på pannan löste ut när jag provade när tempen låg runt 0 grader
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
-
- Ungskog
Fundering -Icecap skrev:Det beror helt enkelt på hur lång tid du har mellan ett eldningsstopp och nästa start, är den tiden kortare än ca: 45 min är det OK med UH-eldning.
Skulle det inte kunna gå att programera in ett option som kan ställa om från exempelvis - som i mitt fall - effektläge 2 / 9kW utan underhåll till effektläge 3 / 9kW med underhåll om startsekvenserna understiger 45 minuter? Borde inte vara så krånglig kod så länge det finns en klockkrets i "svarta lådan". Eller man kanske skulle kunna göra det med RS-232 interfacet om man har en dator som övervakar brännaren...
Nyfiken som vanligt.....
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
Om du bara visste vad man kan... 
Jag kan ge dig ett tydligt svar men just som det är anser jag att jag bör svara: "Hmmmm.... tål att tänkas på!".

Jag kan ge dig ett tydligt svar men just som det är anser jag att jag bör svara: "Hmmmm.... tål att tänkas på!".
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
Min NH kan inget som inte alla andra NH kan... men mjukvaran skiljer självklart en del fast hårdvaran är identisk förutom att min askskrapningsmekanik inte är uppgraderat.
I mjukvaran kör jag version 1,23 just nu och har självklart lite andra utskrifter i min display, interna värden som jag är nyfiken på osv.
När väl 1,23 (eller vad vi kommer att kalla den) blir släppt ska jag nog beskriva vilka skillnader som finns, jag tror att du skulle gilla minst en av dom.
I mjukvaran kör jag version 1,23 just nu och har självklart lite andra utskrifter i min display, interna värden som jag är nyfiken på osv.
När väl 1,23 (eller vad vi kommer att kalla den) blir släppt ska jag nog beskriva vilka skillnader som finns, jag tror att du skulle gilla minst en av dom.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
finns det någon ETA satt på 1.xx?
Har tänkt uppgradera till 1.22 för att få pelletsräknaren men är en ny på G så kanske det är bättre å avvakta tills dess
Har tänkt uppgradera till 1.22 för att få pelletsräknaren men är en ny på G så kanske det är bättre å avvakta tills dess

Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Konstaterade i helgen att jag har 1.18B i min NH. Synd att det ska vara så krångligt att uppgradera FW, en lättillgänglig USB-port eller liknande för uppgradering hade varit fint, så vem som helst bara kunde plocka hem senaste FW från nätet och mosa in.
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.