Hjälp med acctank

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Nonne
Frö

Hjälp med acctank

Inlägg av Nonne »

Har fått tag på en 500l acctank som jag ska koppla in för att öka vatten volymen i mitt system, har en parca norahammar anno -79 och gott om tid att elda 8) , så jag behöver lite hjälp hur jag enklast kopplar ihop dessa skapelser. (shunten sitter på pannan) Anledningen att jag kopplar in den är att jag ska kunna köra typ 4-5 ilägg i full fart så jag slipper i princip pyrelda 2:a ilägget som nu. Har man lite tur så håller väl tempen ettpar timmar och det räcker för mej om jag klarar natten hyffsat elfritt, har kakelugn i sovrummet så ni behöver inte vara orolig att fryser på morgonen när jag kliver upp :wink:
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Antar att du inte vill köpa in några "dyra" saker? Annars är det en sån här http://www.termoventiler.se/upload/doku ... 4030_s.pdf du ska ha... eller liknande av andra fabrikat.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Om jag skulle installera en tank till din panna, då skulle jag strunta i att använda shunten i pannan (alltså plugga denna ) samt flytta shunt gruppen till acktanken, finns lösa att köpa men man kan behålla varmvatten beredningen i pannan och koppla i hop det med acktankensberedare eller slinga. Men då måste acktanken innehålla vv- beredning. En sådan tank tycker jag är ett måste i ditt fall..

Sedan kopplar man in detta med en laddomat av typen 21 istället då har du gjort rätt installation redan från början med din gamla panna. Med mitt förslag kommer du underlätta för dig vid ett ev pannbyte i framtiden.
Då har du kopplat din gamla panna som man även gör vid nya installationer.. Lägger mitt kopplings förslag här http://www.beautytowncruisers.se/pictures/stdkopp.gif

Du kan även utöka acktanksvolymen i efterhand om du förbereder den tanken du har för framtida bruk..

Min åsikt....

Ved Profilen.
Nonne
Frö

Inlägg av Nonne »

Nog är väl tanken den att det ska bytas panna framöver, men inte sålänge denna funkar, och när jag byter så köper jag hela installationen. Så ni tycker inte att det är nån ide att späda ut systemet, det bör ju gå utan att skaffa en massa laddmanicker, bara frågan hur......

Ska det gå att tjuva in sej på expansionen? var sätter jag då returen.
Dubbelpannan
Gallringsobjekt

Inlägg av Dubbelpannan »

Jag har gjort exakt som du funderar på Nonne! Själv dras jag med en gammal ERYL-panna som saknade acktank. Jag fick tag på en 500-literstank och kopplade på den mellan stigröret till expansionen och en retur i pannans botten. Jag hade turen att där satt tidigare en radiator i garaget på självcirkulation.

Naturligtvis är denna installation, precis som Vedprofilen helt riktigt menar, inget som slår en riktig installation, men det fungerar. Komforten förbättras avsevärt och man kan få till det med ganska enkla medel.

Problemet är ju att du dels måste ha en styrning av något slag i vilket fall som helst, som styr laddning och ÄVEN urladdning av tanken. Värmen måste ju tillbaks till pannan igen i vårt fall! Dels måste man också kunna få tanken att skikta sig, framförallt vid urladdningen (du kommer att ladda de 500 litrarna helt fullt i alla fall). Att bara koppla in den som slavtank med ständig rundpumpning är meningslöst.

Jag löste min installation genom att använda två pumpar. Jag har ett kopplingsschema på det hela nånstans, jag ska leta på det, men idén är att en givare i pannans topp slår till laddningspumpen vid kanske 85 grader, varvid tanken laddas. Detta pågår i intervaller så länge du eldar. Senare svalnar ju pannan av och vill ha tillbaks vatten från tanken. Den andra pumpen jobbar då mot tempgivaren, och laddar ur tanken i korta intervall, runt inställd temp i panntoppen.

Det finns färdiga pumpkoppel och styrningar för detta, även om jag byggde allt själv, även elektroniken. Tanken kostade mig 3000+ isolering, så det vart dyrast för mig. Pumparna gick på 600/st, rör o kopplingar hade jag hemma, elektroniken betalade Kungen (jobbet =o) Kopplingen innehåller också två backventiler som jag köpte för nån hundring, samt tre kranar från skrotlådan. Så det vart billigt. Ja, kopplingen är experimentell, men funkar, ska leta på schemat nånstans.

Men som sagt, detta är konstgjord andning på den gamla pannan. Funkar bra, men se det inte som en komplett välfungerade nyinstallation.

/Erik
ERYL dubbelpanna 60-tal
500 L acc
Hembyggt ladd m. elektronik och
shuntauto
Värmer 100m2 1 1/2 plans 30-talskåk
Dubbelpannan
Gallringsobjekt

Inlägg av Dubbelpannan »

Hehe, eller köp en Laddomat 4030... Är samma sak fast DYRARE. Är nog enklast ändå.
ERYL dubbelpanna 60-tal
500 L acc
shuntauto
Dubbelpannan
Gallringsobjekt

Inlägg av Dubbelpannan »

Jo, här är kopplingsschemat. I stort funkar det hela som en Laddomat 4030... Vad kostar ett laddkoppel 4030 med styrutrustning? Nyfiken bara...

Bild

Bild

Bild

/Erik
ERYL dubbelpanna 60-tal
500 L acc
shuntauto
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Du hittar laddkopplet här:
Laddomat 4030
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Hejsan Nonne och välkommen hit
Har ni läst våra regler ?

3. 3. Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in.
Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp sidan hittar du det .
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Skriv svar