POFF!!

Skriv svar
besa72
Gallringsobjekt

POFF!!

Inlägg av besa72 »

Jag har en pelletsbrännare Janfire Flex-A som sitter i en Diom DT20K. Jag har haft systemet igång i ca 1 år och det har funkat fint.

De senaste dagarna har dock problem börjat uppstå. I Pannan satt tidigare en oljebrännare. Pannan har 4 luckor, två till vänster och två till höger för ved. I den nedre luckan till vänster satt oljepannan och när de satte in pelletsbrännaren satte de den i luckan ovanför där oljebrännaren tidigare satt. Det runda hål som uppstod på oljebrännarens plats tätade man genom att stoppa i en bit isolering (ser ut som vanlig rockwool).

Problemet som nu uppstår att det blivit baksug i pannan i form av en mindre explosion där isoleringen skjutits ur pannan med följd att en massa aska och viss glöd hamnat på golvet. De senaste två gångerna detta inträffat (har skett 4 ggr sammalagt) har dock problemet blivit värre; hela pannrummet har fyllts med rök. Har nu stängt av pannan och kör på el tills jag vet vad jag skall göra. Skall ringa installatörerna i morgon men undrar om det finns någon här som har någon aning om vad som kan vara problemet.
Janfire Flex-a i Diom DT 20K 86:a med ett pappförråd samt 250cm skruv
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Du får ju se till att få ett riktigt lock över hålet där oljebrännaren satt, eftersom det funkat i ett år så bör ju allting fungera korrekt så något måste ha ändrat sig.

Har du fått skorstenen sotad sen du satte in pelletsbrännaren ?

Är pannan sotad korrekt så att ni inte missat någonting där ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
besa72
Gallringsobjekt

Inlägg av besa72 »

Pannan är sotad enligt lag... Sotaren är här när han är här så att säga. Han vet att jag har pelletspanna och är väl här så många gånger per år som lagen kräver, eller måste man själv begära att han skall komma ett visst antal gånger? Han var här senast i somras tror jag. Har som du märker dåligt koll.

Vi har i ärlighetens namn inte askat ur pannan så som vi borde gjort, dvs en gång i veckan, eftersom jag läst här på forumet att det inte behövdes, och att så länge rökgastempen är ok så har inte pannan sotat igen för mycket.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Hur ofta du behöver sota pannan beror ju lite på pannan men de flesta klarar sig mycket längre än en vecka, men om du får mycket aska som samlar sig i rökgasernas väg eller att du får mycket aska runt brännaren (antar att du inte har det problemet), men om du får mycket aska någonstans så kan ju draget försämras och det kan bli obehagligheter.

Detta var ju mest med tanke på att du kört brännaren så länge som ett år utan problem så borde det vara något som uppstått relativt nyligen som ändrat på situationen.

Så om det inte fastnat en jultomte i skorstenen så vet i hundan.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
besa72
Gallringsobjekt

Inlägg av besa72 »

Men om det nu skulle bero på att jag askat ur pannan för sällan, finns det något jag kan göra själv för att "felsöka" eller måste jag kalla hit sotaren?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Se till att allting är som det var för ett år sedan, eftersom den fungerat så länge så slutar den ju inte bara att fungera av sig själv, det handlar bara om att klura ut vad som skiljer sig nu mot tidigare, någonting måste ju vara annorlunda.

Om isoleringen i oljehållet flyttat på sig så kan det ju ha läckt luft där, sot/aska i pannan, skit i skorstenen, luftläckage någon annanstans.

Kan strömavbrott har varit inblandade ? kan orsaka otäcka saker med en del pelletsbrännare.

Sen vet jag inte om du reder ut det själv eller behöver tillkalla assistans.
besa72
Gallringsobjekt

Inlägg av besa72 »

Det jag närmast tänker på är hur jag skall göra för att kolla om pannan är igensotad. Kan jag öppna och titta någonstans, förutom det uppenbara (luckorna då alltså).

För att sota ur rökgaskanaler hur gör jag då? Specialverktyg eller bara öppna någonstans och köra med asksugen?

Har visserligen tur; fick papper om att sotaren skall komma den 8 feb och i värsta fall får jag köra på el tills dess. Ringde honom och frågade om han kunde komma tidigare och bekrev problemet och han sa utan att blinka att jag hade för mycket sot i pannan.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Någonstans har du en sotlucka för rökröret, antingen sitter den på själva rökröret ut från pannan eller så har du en sotlucka någonstans i murstocken som du kan öppna.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

När jag rensar röret från pannan in i skorstenen har jag en skrapar, den har jag gjort vid att ta en bit tunn rör (hade i skräphögen) och svetsa en bit järnplåt på i ändan i form av ett "T" med smal överliggare.

Med denna kan jag rensa "allt" och skrapar allting ner i botten varefter jag skyfflar det upp, jag behöver inget mer verktyg än denna skrapar och en liten skyffel.

Jag har en plåtbit på i 45° där rökröret går upp från pannan och vinklar till skorstenen, av med den (2 vingmutter) och jag kan rensa ganska ordentligt.

Så att skrapa sot/aska är ingen raketvetenskap, har man rör och dylikt i pannan kan en viska som passar i vara bra men annars är det mycket enkelt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Har du ingen svets som Icecap så kan du skruva fast en spikplåt i lagom storlek i ändanpå ett kvastskaft. Det har jag :D , inte snyggt men enkelt o funkar!

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Björne
Fröträd

Inlägg av Björne »

du har inte bytt till mörk norgepellets för den är lite mer svårtänd och kan puffa sådär.
ett annat alternativ kan väl vara att elspiralen är på väg att ge upp.
det där med rengörning av pannan är bra, men rengörning av själva rosterplåten och brännkopp är nog så viktigt.
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
Skriv svar