ska köpa ny panna och brännare men vilken?

killejkpg
Fröträd

ska köpa ny panna och brännare men vilken?

Inlägg av killejkpg »

ska byta ut pannan och brännaren i mina föräldrars hus
de har en föråldrad panna och en janfire flex-a

men ska bytas ut inom snar framtid
men VILKEN ska jag köpa?

det är en villa med 2 våningar
inte så stor och de har inget badkar så enormt mycket varmvatten kommer inte gå åt.

vet inte exakt hur mycket pellets det går åt men kanske 8 pallar.
vill ha en enkel och så underhållsfri som möjligt gäller brännaren med.

ska nog INTE installera en ny janfire iallafall allt annat är välkommet
har erferenhet av ecotec men tycker att det kräver lite föär mycket underhåll med rengörning annars är jag nöjd med den brännaren.

Så vad hade ni valt för en panna till att börja med??

tacksam för alla tips

/mvh
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

http://www.ulma.se/ulmapannan2000.asp

Hade iallafall jag starkt funderat på..
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ariterm Biomatic är en panna som bevisligen fungerar bra. Risken är annars att farsan tvingas bli produktutvecklare om man satsar på oprövade grejor.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Håller med föregående skribent... Men som du ser av min profil så är jag nog jävig... :)
Varför inte Janfire? Deras nya brännare och panna med spaksotning ska ju fungera bra.

Min Biomatic fungerar riktigt bra. Minimalt med underhåll. Dammsuger ur asklådan efter kanske 8 veckor... Och sotar pannan med ungefär samma intervall. Jag eldar hela sommaren utan något underhåll!
Ja förutom att fylla på pellets när det bara kommer kallt vatten ur kranen :oops:
Jag tror att en panna som är tänkt för pelletseldning redan när man började rita den är bra. Och varför inte en kombination av panna och brännare från samma tillverkare.

EDIT: Jag såg nu ditt inlägg i en annan tråd om Janfire... Det är ju en stor skillnad på den gamla och den nya brännaren. Och visst vissa har haft otur och fått en produkt eller installatör som inte håller måttet, men det gäller ju samtliga märken!! Många är ju riktigt nöjda med sina grejer...
Jag är medlem i ett annat forum för ett speciellt bilmärke, och det blir ju gärna så att man bara skriver om sina problem. Eller hur! Ingen skulle ju våga köpa en bil av det märket som jag kör efter att ha läst på "vårat" forum! :? Det är ju nästan ingen som skriver nått om allt fungerar perfekt! ;)
Senast redigerad av Becker den tis 29 jan, 2008 12:42, redigerad totalt 1 gånger.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

I en Janfire-tråd besvarar killejkpg anledningen till att hans pappa inte får köpa Janfire:
Deras organisation var tidigare baserat på att installatörerna var kunniga och därför ville fabriken inte hjälpa kunder, de hade helt enkelt ingen anställd som kunde köra ut osv.

Numera är detta ändrat.

Sedan har hans pappa haft problem med den gamla version Flex-A som inye har blivit uppgraderat med flamvakt vilket kunde få den att knäcka kedjan.

Alltså är motviljan baserat på historia och inte nutid.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Just nu mina personliga favoriter....220 serien är väl min prisklass.....
http://www.effecta.se/effecta/index.php ... etseldning

Nåt att tänka på i framtiden...om den vinner mark i sverige....

http://www.termocal.fi/easydata/custome ... venska.pdf

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
MULTI HEAT
Späd planta

Inlägg av MULTI HEAT »

Varför inte en Baxi Multi Heat?Då kan man elda med flis och spannmål mm också.
Baxi Multi Heat 4.0 F (40 KW)
2 st 750L Strömsnäspannan 90 mm PUR isolering. 9.5 m + 15 m kamrörslingor för varmvattenproduktion i en av tankarna.
6 m Isokern roundo.
Uppvärmd yta: 255 m2 + 100 m2.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Alltså är motviljan baserat på historia och inte nutid.
Tyvärr så är det ju så att har folk en gång bränt sig på en sak så undviker dom den ofta i fortsättningen oavsett om det är förbättrat eller inte.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Becker skrev: Varför inte Janfire? Deras nya brännare och panna med spaksotning ska ju fungera bra.
Finns dem som haft stora problem även med denna enligt utsago helt fantastiska brännare men det skriver de nog inte gärna om här.
Ju mer uppskruvat tonläget är hos säljarna desto mer kritisk ska man vara.
Jag skulle nog i vilket fall som helst inte köpa en moddad fallrörsbrännare när jag kan få en riktig undermatad till samma pris.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Roslagsbrännaren lätt att installera o sköta ,och en utmärkt support,som hjälper till direkt

Har haft min sedan aug.07 utan det minsta problem

Vill du ha en brännare som verkligen funkar ,med minsta möjliga underhåll
rekommenderas denna "varmt"

söker du en brännare med mycket lull lull o lampor som blinkar o krånglar,köp något annat

Panna avsedd för framåt brinnande brännare är att föredra
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Biomatic 20+ med spaksotning kanske..
Den har ju askkomprimering standard så asklådan bör inte behöva tömmas mer än ca 2 ggr/år om förbrukningen är 6 ton/år..

Har man sotning 2 ggr/år så behöver man bara dra i "spaken" så fixar sotarn resten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ifkas
Fröträd

Inlägg av ifkas »

Jag tycker att du skall satsa på en Ariterm Biomatic 20+ eller en Ctc Ecoflex, det är de två bästa pelletspannorna på sverigemarknaden.
Skall man satsa på pellets så är det inte mycket att tveka på, visst det finns andra såkallade pelletspannor som kostar mindre men börjar man att titta på underhåll och driftekonomi så är det inget att tveka på.
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Kan rekommendera ULMA paketet med brännare och panna som är anpassade för varandra och väl testade. En ren pelletspanna med minimalt underhåll och god driftekonomi. Samtidigt till ett humant pris med bra garantier.
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

Jag kan rekomendera Janfire Intergral med NH-brännare. Spaksotning, uraskning ca 2 ggr per år går som en klocka. :D
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
killejkpg
Fröträd

Inlägg av killejkpg »

ska ta mig en funderare men ska inte välja janfire i första hand
är trött på de
har inte haft så mycket problem med någon annan brännare som just denna.
OCH har de byggt brännare som inte håller måttet så får man ordna till sina fel!
jag menar trasig kedja ett antal gånger
strul med skruven nu fick byta motorn visst inget håller i evigheter
vet inte hur många gånger jag har fått anlita hjälp FÖR dyra pengar
hade jag skött mitt jobb som de på janfire hade jag vart arbetslös idag.

visst det har kommit en förbättring men de får nog inte tillbaka de gamla kunderna som en gång installerade flex-a
Skriv svar