Förbrukning
Förbrukning
Alla säger att omvandlings faktorn emellan olja och pellets är 2,1
jag kan inte vara den ende som känner att detta är helt fel
Jag installerade en ny pelletspanna i höstas och fick den infon att pellets skulle vara ca halva priset jämfört med oljan, men som det är nu kan jag inte komma under oljepriset
Dvs om man räknar om vad man förbrukar i pellets till hur mycket det blir i olja enligt omvanlingsfaktorn 2,1 så blir det lika dyrt
Installatören skyller på att det har varit en kall och blåsig vinter och därför har man en högre förbrukning.
Det skulle ju vara bra om han hade rätt men jag har fört statistik på min oljeförbrukning dem senaste 5 åren och den har aldrig någonsin varit så här hög.
Vad ska jag göra?
jag kan inte vara den ende som känner att detta är helt fel
Jag installerade en ny pelletspanna i höstas och fick den infon att pellets skulle vara ca halva priset jämfört med oljan, men som det är nu kan jag inte komma under oljepriset
Dvs om man räknar om vad man förbrukar i pellets till hur mycket det blir i olja enligt omvanlingsfaktorn 2,1 så blir det lika dyrt
Installatören skyller på att det har varit en kall och blåsig vinter och därför har man en högre förbrukning.
Det skulle ju vara bra om han hade rätt men jag har fört statistik på min oljeförbrukning dem senaste 5 åren och den har aldrig någonsin varit så här hög.
Vad ska jag göra?
Effecta 220
KMP 21
Shuntauto
KMP 21
Shuntauto
Jag har lärt mig att det går 3,3m³ pellets på 1m³ olja. Om vi då räknar med 675g/L för pellets blir 3,3m³ pellets till 2,22t och olja har väl kring 0,85t/m³ och det ger då (viktmässigt) 2,6:1.
Förra år gick det åt 6,5t pellets, tidigare gick det åt drygt 3,5m³ olja, med oljan på 11k/m³ blir det alltså 38500:- för olja och med 2200:-/pall blir det 17200:- med pellets. Detta ger att pelletsen kostar 45% av vad värmen hade kostat med olja...
Vad du kanske inte har lärt dig än (beror på hur länge du har eldat med pellets) är att de 3 kallaste månader slukar (i mitt fall) 43,2% av årets totala förbruk.
Tar jag januari, febuari, november och december 2007 står de månader sammanlagt för 56,7% av årets pelletsförbruk och jag har INGEN el-patron så jag har pellets året runt, även på sommaren till VV.
Edit: sökte lite och tydligen kostar oljan kring 11500:-/m³ vilket gör mig än gladare, då kostar det alltså bara 43% av priset med olja. Till detta hör att den förra ägaren hade en dålig cirkulationspump som gjorde att det knappast gick att få värme till de "yttersta" rummen, den är numera ny och HELA kåken har full värme, detta torde alltså ha ökat förbrukningen lite och därmed göra det än billigare, jämförd med olja.
Förra år gick det åt 6,5t pellets, tidigare gick det åt drygt 3,5m³ olja, med oljan på 11k/m³ blir det alltså 38500:- för olja och med 2200:-/pall blir det 17200:- med pellets. Detta ger att pelletsen kostar 45% av vad värmen hade kostat med olja...
Vad du kanske inte har lärt dig än (beror på hur länge du har eldat med pellets) är att de 3 kallaste månader slukar (i mitt fall) 43,2% av årets totala förbruk.
Tar jag januari, febuari, november och december 2007 står de månader sammanlagt för 56,7% av årets pelletsförbruk och jag har INGEN el-patron så jag har pellets året runt, även på sommaren till VV.
Edit: sökte lite och tydligen kostar oljan kring 11500:-/m³ vilket gör mig än gladare, då kostar det alltså bara 43% av priset med olja. Till detta hör att den förra ägaren hade en dålig cirkulationspump som gjorde att det knappast gick att få värme till de "yttersta" rummen, den är numera ny och HELA kåken har full värme, detta torde alltså ha ökat förbrukningen lite och därmed göra det än billigare, jämförd med olja.
Senast redigerad av Icecap den lör 12 jan, 2008 09:26, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jag har gjort åt ganska precis 7 pallar pellets på ett år, 5964 kg. Detta i en modern pelletspanna. Jag har kört pellets hela sommaren, inte ens stängt av cirkulationspumpen. Med det priset jag har betalat per pall blir det 15500 kr för ett år. Översatt till olja skulle dom pengarna räcka till sådär 1,3 kubikmeter olja. Aldrig att det hade räckt ett helt år. Att köra olja hade kostat mig minst det dubbla.
Jag kan lägga till sotning och brandskyddskontroll, samt byte av tändelement och injustering av brännaren, vilket sammanlagt kostat ca 2500 kr under detta år. Då blir det 18000 kr. Men jag räknar inte med att behöva justera brännare och byta tändelement varje år.
Jag kan lägga till sotning och brandskyddskontroll, samt byte av tändelement och injustering av brännaren, vilket sammanlagt kostat ca 2500 kr under detta år. Då blir det 18000 kr. Men jag räknar inte med att behöva justera brännare och byta tändelement varje år.
Effecta 220, PX21. Mafa veckoförråd.
95 m2 + 95 m2 källare.
95 m2 + 95 m2 källare.
Min spontana reaktion är att det kan överhuvudtaget inte vara riktigt, och OM det är det så måste något vara väldigt fel någonstans.
Om jag titta på vår egen förbrukning, gjorde vi av med mellan 4,5 - 5,5 kubik olja om året och nu gör vi av med absolut max 10 pallar om vi riktigt skulle slösa, snarare 8 pallar men med den prisskillnaden kontra olja kan man nästan lika gärna bränna upp två till.
Kostnaden för olja skulle för oss bli mellan 50.000 - 65.000, och nu betalar vi som mest 20.000 kronor för pelletsen!
Hoppas att du får rätt på prylarna, lycka till!
Om jag titta på vår egen förbrukning, gjorde vi av med mellan 4,5 - 5,5 kubik olja om året och nu gör vi av med absolut max 10 pallar om vi riktigt skulle slösa, snarare 8 pallar men med den prisskillnaden kontra olja kan man nästan lika gärna bränna upp två till.

Kostnaden för olja skulle för oss bli mellan 50.000 - 65.000, och nu betalar vi som mest 20.000 kronor för pelletsen!
Hoppas att du får rätt på prylarna, lycka till!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Jag läste ordentligt och såg "Jag installerade en ny pelletspanna i höstas..." och då förstår jag det hela. Du är inte den första som inte känner till skillnaden på husets värmebehov sett över året, det är mer eller mindre standard.
Jag gjorde samma misstag då jag startade min brännare 22 dec 2005, den åt ju MÄNGDER med pellets??? Hur fan skulle det vara billigare, då hade jag ju samma månadskostnad som jag hade med oljan!!!
Sedan, utjämnad över året, blev bilden som sagt MYCKET annorlunda: med oljan hade jag avbetalad lika mycket per månad, med pelletsen kom jag ikapp och kan betala kontant för varje leverans.
Jag gjorde samma misstag då jag startade min brännare 22 dec 2005, den åt ju MÄNGDER med pellets??? Hur fan skulle det vara billigare, då hade jag ju samma månadskostnad som jag hade med oljan!!!
Sedan, utjämnad över året, blev bilden som sagt MYCKET annorlunda: med oljan hade jag avbetalad lika mycket per månad, med pelletsen kom jag ikapp och kan betala kontant för varje leverans.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hej och tack för era svarIcecap skrev:Jag läste ordentligt och såg "Jag installerade en ny pelletspanna i höstas..." och då förstår jag det hela. Du är inte den första som inte känner till skillnaden på husets värmebehov sett över året, det är mer eller mindre standard.
Jag gjorde samma misstag då jag startade min brännare 22 dec 2005, den åt ju MÄNGDER med pellets??? Hur fan skulle det vara billigare, då hade jag ju samma månadskostnad som jag hade med oljan!!!
Sedan, utjämnad över året, blev bilden som sagt MYCKET annorlunda: med oljan hade jag avbetalad lika mycket per månad, med pelletsen kom jag ikapp och kan betala kontant för varje leverans.
Som sagt var har jag fört statestik på min oljeförbrukning dem senaste 5 åren. dvs skrivit upp oljenivå en gång i månaden och därmed så ser man hur mycket man förbrukar vintertid och sommartid.
Tar jag mitt högsta värde på oljan som var jan 2004 så kommer jag inte ens under det i förbrukning.
Om jag kollar min snittförbrukning på oljan dec - feb under dem senaste 5 åren,så kan jag inte komma i närheten av det.
Men om man ändrar omvandlingsfaktorn från 2,1 till 3 - 3,5 så stämmer det bättre och det blir lika dyrt som oljan.
Det är en bluff att säja att pelletsen har energi innehåll på 4,8 kw/kg
utan jag skulle vilja säja mer att det ligger på ett energi innehåll på 3,2 kw/kg.
Då kanske ni tycker att jag har fått tag i dålig pellets. Jag frågade många var man kunde köpa och vilken sort. Jag tror jag fick tag i en bra sort och köpte ifrån Bioenergi.
Är det någon som har provat pellets från Byggmax?
Är Norsk brun pellets bra och prisvärt ?
Effecta 220
KMP 21
Shuntauto
KMP 21
Shuntauto
Energiinnehållet i pellet är faktisk 4,8Wh/g (lite beroende av fukthalt), de flesta pelletsbrännare har hög verkningsgrad men en del pannor har INTE.
Du har en nyinstallerat panna och det är en pelletspanna så den borde vara OK men har du allt inställd rätt? Dragbegränsare? Inställningarna anpassat till den pellets du använder?
I en annan tråd klagar en person över att brännaren tuggar pellets i parti och minut och efter att ha kommit i närheten av rätt inställning sjönk förbrukningen med 50-60% (om jag inte missminner mig).
Så för mig verkar du skälla på pelletsen som sådan men det kan likaväl vara ditt anlägg som är ställd helt åt h.....e så att värmen som bäst är till nytta för kråkorna.
Förhållandet 1:2,1 gäller alltså viktmässigt och ca. 1:3,3 volymmässigt har jag lärt mig och lika dyrt som olja... tja, jag har som sagt sänkt kostnaden till 43% av vad det hade kostat med olja och då i samma skruttpanna med skrattretande verkningsgrad så något verkar vara allvarligt fel i din installation.
Du har en nyinstallerat panna och det är en pelletspanna så den borde vara OK men har du allt inställd rätt? Dragbegränsare? Inställningarna anpassat till den pellets du använder?
I en annan tråd klagar en person över att brännaren tuggar pellets i parti och minut och efter att ha kommit i närheten av rätt inställning sjönk förbrukningen med 50-60% (om jag inte missminner mig).
Så för mig verkar du skälla på pelletsen som sådan men det kan likaväl vara ditt anlägg som är ställd helt åt h.....e så att värmen som bäst är till nytta för kråkorna.
Förhållandet 1:2,1 gäller alltså viktmässigt och ca. 1:3,3 volymmässigt har jag lärt mig och lika dyrt som olja... tja, jag har som sagt sänkt kostnaden till 43% av vad det hade kostat med olja och då i samma skruttpanna med skrattretande verkningsgrad så något verkar vara allvarligt fel i din installation.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
4,8 kW/kg är dett kalorimetriska enegiinnehållet dvs när man mäter på ett laboratorium. Vanligtvis har en pelletspanna en verkningsgrad på ca. 80% och då blir det rimligare.
Pelletsbranchen är lite i kris pga. de höga pelletspriserna och det finns därför anledning för folk i branchen att komma med lite tillrättalagda siffror. Man får ta det med en nypa salt.
All pellets av gran och tall har nog ett rätt likvärdigt enegiinnehåll. Byggmax Rindi pellets är utmärt bra men innehåller inte någon mer enegi per kilo än andra pellets. Norsk Vestmarka är hårdare pressad än andra pellets, den är omtyckt eftersom den inte smulas sönder så lätt.
Hur som helst verkar du ha en onormalt hög pelletsförbrukning. Är du säker på att installatören ställde in brännaren rätt. Fick du något protokoll på mätresultaten. Ställde installatören in brännaren med samma pelletssort som du eldar med nu? Inställningarna kan skilja en hel del om man byter pelletsfabrikat.
Pelletsbranchen är lite i kris pga. de höga pelletspriserna och det finns därför anledning för folk i branchen att komma med lite tillrättalagda siffror. Man får ta det med en nypa salt.
All pellets av gran och tall har nog ett rätt likvärdigt enegiinnehåll. Byggmax Rindi pellets är utmärt bra men innehåller inte någon mer enegi per kilo än andra pellets. Norsk Vestmarka är hårdare pressad än andra pellets, den är omtyckt eftersom den inte smulas sönder så lätt.
Hur som helst verkar du ha en onormalt hög pelletsförbrukning. Är du säker på att installatören ställde in brännaren rätt. Fick du något protokoll på mätresultaten. Ställde installatören in brännaren med samma pelletssort som du eldar med nu? Inställningarna kan skilja en hel del om man byter pelletsfabrikat.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Hej !
Nej, 4,8 kw/kg är inte det kalorimetriska värmevärdet utan det korrekta som du får ut i pannan. Sen har du rökgasförluster på det.
Det kalorimetriska värmevärdet är i regel över 5,0 kw/kg.
Jag är tillverkare av pellets och har full koll på det här.
Gå in på www.bioenergi.hogsby.net titta under egenskaper där finns en bränsleanalys gjord av SP. På den är det verkliga energiinnehållet strax under 4,8 och det kalorimetriska 5,15 kw/kg
Nej, 4,8 kw/kg är inte det kalorimetriska värmevärdet utan det korrekta som du får ut i pannan. Sen har du rökgasförluster på det.
Det kalorimetriska värmevärdet är i regel över 5,0 kw/kg.
Jag är tillverkare av pellets och har full koll på det här.
Gå in på www.bioenergi.hogsby.net titta under egenskaper där finns en bränsleanalys gjord av SP. På den är det verkliga energiinnehållet strax under 4,8 och det kalorimetriska 5,15 kw/kg
Här har ni ren data på skillnaden mellan svanmärkt samt ISO standard.
Gämförelsetabeller mellan Norsk Pellets Vestmarka
och Svensk standard SS 18 71 20
Norsk Pellets Vestmarka AS
*AnalyCen BE000720-05
Egenskap (I tillverkarens lager) Enhet Grupp1 (Villapellets)
- Diameter – Längd mm Max 5x Ø
- Skrymdensitet kg/m3 ≥ 739
- Hållfasthet Finandel i vikt % < 3,15 mm ≤ 1,1
- Effektivt värmevärde kWh/kg ≥ 4,88
- Askhalt Vikt % av TS > ≤ 0,3
- Total Fukthalt Vikt % ≤ 7,4
- Total Svavelhalt Vikt % av TS ≤ 0,01
- Halt tillsatsmedel Vikt % av TS Ingen
- Klorider Vikt % av TS > <0,01
- Asksmältförlopp C° >1550
Svensk standard SS 18 71 20
Egenskap (I tillverkarens lager) Enhet Grupp1 (Villapellets)
- Diameter – Längd mm Max 4x Ø
- Skrymdensitet kg/m3 ≥ 600
- Hållfasthet Finandel i vikt % < 3 mm ≤ 0,8
- Effektivt värmevärde kWh/kg ≥ 4,7
- Askhalt Vikt % av TS > ≤ 0,7
- Total Fukthalt Vikt % ≤ 10
- Total Svavelhalt Vikt % av TS ≤ 0,08
- Halt tillsatsmedel Vikt % av TS Halt och typ skall anges
- Klorider Vikt % av TS > ≤ 0,03
- Asksmältförlopp C° Initialtemperaturen (IT) anges
Med Norsk pellets behöver du en ny rökgasjustering om du skall byta till detta då denna har med en enkel beskrivning en annan typ av föbränningsfas. Den brinner mer som ett vedträ, då en vanlig pellets sprätter sönder mer vid förbränningen. Det kräver då att du justerar upp syremängden om man jämför mot vanlig pellets. Du får mindre askmängd, samt en helt klart bättre kvalitet på hållfasthet och mindre med spån. Men får betala lite mer för denna.
Denna pellets borde faktiskt standardnormerna på svensk ISO börja eftersträva lite, då den vanliga pelletsen till sitt höga pris bara blir sämre. Vet tyvärr inte vad tillverkarna sysslar med idag, men dom är på väg åt fel håll. Man har tillverkat pellets ända sedan början av 1980 och inte fått till en lika bra kvalitet som denna. Mindre företag har jag förståelse för men dom större borde satsa på att utveckla bränslet till det bättre. Man kan knappt köpa småsäck idag utan att behöva använda mask så man slipper andas in den stora mängd spåndamm som finns med.
Om du nu har så stor förbrukning som du säger, har du papper på från installationen som visar rökgasanalysen? Hade installatören ett rökgasinstrument och justerade in brännaren efter rätt värden?
Är dragbegränsaren rätt dimensionerad efter skorstenen om du har någon alls? Har du bytt pelletsleverantör? Vilken effekt går brännaren på?
Kör du på mer effekt vad som krävs så har du även där en högre förbrukning.
Svara på dessa frågor, om du kan, och skriv gärna ut rökgasvärdena i denna tråd så kan vi hjälpa dig mer. Det är väldigt vanligt som IceCap beskriver, att man tycker att fy Sat...n vad pellets det går åt, men sedan om du drar ut det på ett helt år så ser du detta från ett annat perspektiv, du har eldat för kort period för att du skall se den verkliga föbrukningen. Skulle du då få en högre förbrukning jämfört med olja som i ditt fall efter ett år så är anläggningen åt skogen installerad och justerad, då ska du dra installatören i örat, för pelletsen håller en standard som man gått och väl utan problem kan jämföra med olja och andra energislag, om du nu köper pellets från en certifierad tillverkare som följer ISO- standard.
Gämförelsetabeller mellan Norsk Pellets Vestmarka
och Svensk standard SS 18 71 20
Norsk Pellets Vestmarka AS
*AnalyCen BE000720-05
Egenskap (I tillverkarens lager) Enhet Grupp1 (Villapellets)
- Diameter – Längd mm Max 5x Ø
- Skrymdensitet kg/m3 ≥ 739
- Hållfasthet Finandel i vikt % < 3,15 mm ≤ 1,1
- Effektivt värmevärde kWh/kg ≥ 4,88
- Askhalt Vikt % av TS > ≤ 0,3
- Total Fukthalt Vikt % ≤ 7,4
- Total Svavelhalt Vikt % av TS ≤ 0,01
- Halt tillsatsmedel Vikt % av TS Ingen
- Klorider Vikt % av TS > <0,01
- Asksmältförlopp C° >1550
Svensk standard SS 18 71 20
Egenskap (I tillverkarens lager) Enhet Grupp1 (Villapellets)
- Diameter – Längd mm Max 4x Ø
- Skrymdensitet kg/m3 ≥ 600
- Hållfasthet Finandel i vikt % < 3 mm ≤ 0,8
- Effektivt värmevärde kWh/kg ≥ 4,7
- Askhalt Vikt % av TS > ≤ 0,7
- Total Fukthalt Vikt % ≤ 10
- Total Svavelhalt Vikt % av TS ≤ 0,08
- Halt tillsatsmedel Vikt % av TS Halt och typ skall anges
- Klorider Vikt % av TS > ≤ 0,03
- Asksmältförlopp C° Initialtemperaturen (IT) anges
Med Norsk pellets behöver du en ny rökgasjustering om du skall byta till detta då denna har med en enkel beskrivning en annan typ av föbränningsfas. Den brinner mer som ett vedträ, då en vanlig pellets sprätter sönder mer vid förbränningen. Det kräver då att du justerar upp syremängden om man jämför mot vanlig pellets. Du får mindre askmängd, samt en helt klart bättre kvalitet på hållfasthet och mindre med spån. Men får betala lite mer för denna.
Denna pellets borde faktiskt standardnormerna på svensk ISO börja eftersträva lite, då den vanliga pelletsen till sitt höga pris bara blir sämre. Vet tyvärr inte vad tillverkarna sysslar med idag, men dom är på väg åt fel håll. Man har tillverkat pellets ända sedan början av 1980 och inte fått till en lika bra kvalitet som denna. Mindre företag har jag förståelse för men dom större borde satsa på att utveckla bränslet till det bättre. Man kan knappt köpa småsäck idag utan att behöva använda mask så man slipper andas in den stora mängd spåndamm som finns med.
Om du nu har så stor förbrukning som du säger, har du papper på från installationen som visar rökgasanalysen? Hade installatören ett rökgasinstrument och justerade in brännaren efter rätt värden?
Är dragbegränsaren rätt dimensionerad efter skorstenen om du har någon alls? Har du bytt pelletsleverantör? Vilken effekt går brännaren på?
Kör du på mer effekt vad som krävs så har du även där en högre förbrukning.
Svara på dessa frågor, om du kan, och skriv gärna ut rökgasvärdena i denna tråd så kan vi hjälpa dig mer. Det är väldigt vanligt som IceCap beskriver, att man tycker att fy Sat...n vad pellets det går åt, men sedan om du drar ut det på ett helt år så ser du detta från ett annat perspektiv, du har eldat för kort period för att du skall se den verkliga föbrukningen. Skulle du då få en högre förbrukning jämfört med olja som i ditt fall efter ett år så är anläggningen åt skogen installerad och justerad, då ska du dra installatören i örat, för pelletsen håller en standard som man gått och väl utan problem kan jämföra med olja och andra energislag, om du nu köper pellets från en certifierad tillverkare som följer ISO- standard.
Problemet löst
Hej
Jag har fått rätsida på mitt problem.
Installatören sa när han installerade min panna att man inte skulle isolera rören pga att pannan är så välisolerad och man inte får någon värme i pannrummet. Det var ju helt korrekt.
(Om man bara har en värme källa i huset)
Jag har en ved kamin i vardagsrummet och när jag eldar i den så stänger automat shunten
Eller den gjorde det med min gamla panna för då var rören isolerade.
Automat shunten har en framledningstemp som den måste hålla 20 C vilket innebar att shunten låg och småöppnade till ingen nytta
Jag isolerade rören och sänkte min pellets förbrukning med 42 %
Jag vill tacka alla som har visat intresse i mitt problem.
Jag har fått rätsida på mitt problem.
Installatören sa när han installerade min panna att man inte skulle isolera rören pga att pannan är så välisolerad och man inte får någon värme i pannrummet. Det var ju helt korrekt.
(Om man bara har en värme källa i huset)
Jag har en ved kamin i vardagsrummet och när jag eldar i den så stänger automat shunten
Eller den gjorde det med min gamla panna för då var rören isolerade.
Automat shunten har en framledningstemp som den måste hålla 20 C vilket innebar att shunten låg och småöppnade till ingen nytta
Jag isolerade rören och sänkte min pellets förbrukning med 42 %
Jag vill tacka alla som har visat intresse i mitt problem.
Effecta 220
KMP 21
Shuntauto
KMP 21
Shuntauto