Ved Profilens flöden

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Det var ju precis det som jag tänkte att vi kunde se en förändring på.
Din ljusblåa linje tar ca 10 timmar på sig att komma ner i 30°. Den dyker inte markant.
Sorry.
Då det normalt tar dig 24 timmar att bränna dina tankar borde tempen sjunka inom 1-3timmar direkt ner till 30° om skiktningen vore perfekt.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ved Profilen skrev:Jag kan ta ett ganska bra exempel till som dagens eldning. När jag eldade idag för att späda på den temperatur som redan finns lagrad i acktankarna efter går dagens eldning. När jag tände pannan på eftemidagen så har tankarna fortfarande en temp i toppen på 85 grader. Om jag hade haft en termisk ventil som öppnade vid 72 grader då förstör jag ju skiktet i mina tankar när laddnings temperaturen eller laddningsflödet kommer som har en lägre temperatur än toppen alltså 72 grader men tankarnas topp temperatur är fortfarande 85 grader? Skall jag då behöva vänta tills topp tempen i tanken är under 72 grader innan man kan börja elda. Jag trodde att ackumulatortanks tekniken redan var väl utvecklad i dagens tänkande. Jag tänker iaf inte vänta jag eldar min panna när jag själv vill.

Med en 72 gradig termiskventil uppnår man aldrig mina skiktnings temperaturer ännu värre blir det med en 60 graders. Hoppas att ni förstår problemet.. Jag får aldrig dessa problem med en 82 gradig termostat som dessutom öppnar vid 85 grader, min är det fel på åt rätt håll...

Med en 72 gradig termostat uppnår man oftast bara en skiktning i tankarna mot slutet av eldningen som blir ungefär 87 grader i topp 85 i mitt samt 80 i bott. Men!!!
Man kan även ladda tankarna till 95 i topp och 90 i mitt och 85 i botten även med en 72 gradig termostat om man tokeldar. Det är inte detta det hanlar om. Den står då bara helt öppen under längre tid efter eldning innan den stänger.. Men då har man bara lyckats med att åstakomma ett överladdat värmesystem. Då pumpas många kWh runt i acktankarna efter eldning tills termiska ventilen stänger i detta fall vi 72 grader. Då blir skiktningen sämre. Alltså skiktning från en lägre temp än som jag vill framföra.. Då måste det stämma med min förklaring att det är bättre med en termostat ventil som öppnar senare och laddar med hetare vatten och även stänger tidigare efter eldning. Alltså större temp differans= Delta-T. Obs skall även vara Kompenserat med låga laddnings flöden.

Efter som många även vill förklara för mig att även detta fenomen gäller vid själv cirkullation? Har man då en 72 gradig termostat ventil så kommer den att stänga på själv cirkullations flödet efter eldning alltså vid 72 grader. Om man nu har en rökgas termostat som stannar laddningsflödet före innan termiskaventilen stänger blir det samma sak. Snacka om skräll...... Jag kan hålla med om att tankarnas isolering är väl nästan det viktigaste. Men har man så stora föluster i dessa att man inte kan ladda dom maximalt är väl det ändå dax att se över strålningsförlusterna från dessa tankar. Tänkte även förklara för Wodda att skiktet ser du även vid laddning hur temperaturena stiger ganska markant när laddningstemperaturen och skiktet kommer. Det gäller att kunna förstå loggningskurvor även åt andra hållet inte bara vid ur laddning..
Man kan se ganska exakt när min laddomat stänger på retur flödet från radiatorena på min loggning i kväll efter eldning. När den ljusblåa linjen längst ned börjar att dala ganska markant alltså (Aktank Bott )

Undrar hur det blir vid en energibesiktning med dåligt isolerade acktankar? Det har jag ingen aning om..

Wood Profile...
Hade du Laddomat och i så fall vilken, eller "bara" termiskventil ????

Fick inget svar på den frågan som jag ställt tidigare.....

För är det "bara" termiskventil som du har så skall du nog inte använda ordet Laddomat för det förvirrar eftersom det finns olika typer av Laddomater där funktionerna skiljer. Det "slarvas" nog lite här och där med ordet Laddomat........ man bör nog även ta med om det t.ex är en 10:a eller en 21:a eller någon annan Laddomat typ som man har.

När det gäller isolering av acktanken och hög eller jättehög laddtemperatur så "läcker" isoleringen, oavsett tjocklek mer värme vid 95° än vid t.ex 80-85°. Att sedan en tank med 5 cm isolering läcker mer än en med 10 cm är en annan sak. När man tittar på värmeläckaget så gör man ju det utifrån sina egna förutsättningar och då har ju isoleringstjockleken "ingen" betydelse, däremot laddtemeraturen......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Roli skrev: När man tittar på värmeläckaget så gör man ju det utifrån sina egna förutsättningar och då har ju isoleringstjockleken "ingen" betydelse, däremot laddtemeraturen......
Nu får du förklara dig bättre Roli, eller misstolkar jag dig?

Isoleringen av tankarna har väl en väldigt stor betydelse om du skall ha någon nytta av att ladda tankarna för att lagra energi. Sedan om du har dåligt med isolering vid röranslutningar och liknande är kanske lite som gratisvärme i en kall källare om du har dåligt med radiatorer som exempel.

Om du kan ladda till en högre temperatur utan kokning och kan lagra denna energi i tankarna längre än normalt, är inte detta bra då?

Eller om man säger att du eldar samma mängd ved som tidigare, men utnyttjar energin längre, har man då inte fått en bättre lösning?

Det hela går väl ut på att elda så lite som möjligt och bevara energin så länge som möjligt i tankarna, samt med bra skiktning utnyttja energin i tankarna till minsta droppen innan det är dags att elda igen.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Nu citerar jag ingen. Det är bättre att vissa som inte förstår det här, skriver det i stället för att inte röra till tråden ännu mera för dom som förstår.

Alla som följer denna tråd vet var min loggning finns att titta på. www.afabinfo.com/loggbilder/log.htm [EDIT: fixat direktlänk till loggningen /Admin]

Jag vill visa med dagens eldning att skiktningen är lika viktig vid laddning av tankarna som vid urladdning av tankarna. Bevisligen kan jag visa vad låga laddnings flöden gör kontrat med höga laddningstemperaturer.

1. Jag tänder min panna strax före 16.00 laddningen börjar ca:16.20 då skickade min laddomat 85 gradigt laddningsvatten in i tanktoppen som även denna var 85 grader i toppen. Vad tror ni skulle hända om jag hade haft en laddomat med en termisk ventil i som öppnade vid 72 grader? Nu får vissa tänka lite själva, men jag skriver det ändå då förstör jag skiktet med att ladda en lägre temperatur från laddomaten in i tanktoppen som har en högre temperatur från början. Alltså ladda in 72 grader i toppen på en tank som har 85. För mig är detta IDIOT FÖRKLARAT!!!!!
Om man nu tittar på min loggning så ser man att laddningen vid detta eldningstillfälle inte har förstört skiktet i tank toppen ett jä..la dugg.

2. Någon skriver att det tar 10 timmar för min ljusblåa linje ( alltså botten tempen i mina acktankar ) att nå 30 grader i botten efter eldning detta borde då vara dagen efter eldning, men jag har fortfarande 90 i toppen och 85 i mitten temp. Denne förstår sig inte på skiktning. Om det varit 25 grader kallt ute kanske denne man eller kvinna hade förstått vad jag menar. Hur skall skiktningen kunna visas på ett rätt sätt när jag inte shuntar ut någon värme?? Jag har då inget returflöde som flyttar upp skiktet i tankarna. ( Sorry ) ????

3. Om inte isoleringen varit bra som i mitt fall skulle inte mina acktankar vara 90 grader i toppen dagen efter eldning. Med dåligt isolerade tankar kanske tankarna hade haft en temp på 79 grader i stället för 90. Nu får vissa tänka efter vad jag menar.

Karla1. Kan väl ändå inte ha fel ?????

Slutligen kan jag förklara skillnaden mellan en termovar / termisk ventil / backventil /Laddomat.

När jag byggde mitt pannrum för 16 År sedan fanns inte laddomat -21.
Då fick man bygga denna laddomat själv med lösa delar.

Detta paket innehöll då en termovar som är samma sak som en termisk ventil. I paketet fanns även en pump och en backventil. Med denna byggsatts byggde man då en konstig sak som i dag heter LADDOMAT.

Men det blev för mycket felkopplingar från början från olika rörinstallatörer. Då kom man på att vi gör en färdig laddomat i stället för att undvika dessa problem. Så uppfans LADDOMATEN.

Slutsats Min hemma byggda Laddomat har exakt samma funktion som en Laddomat-21.

Någon skrev att jag hade snikgrejer samt sämre funktion. Kanske en grundligare förklaring önskas. Även önskas en komentar på höga laddnings temperaturer samt på isolering av acktankar..
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: När jag byggde mitt pannrum för 16 År sedan fanns inte laddomat -21.
Då har du inte den typ av backventil som öppnar för självcirkulation när pumpen stannar, eller hur?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Shakespeare skrev:
Ved Profilen skrev: När jag byggde mitt pannrum för 16 År sedan fanns inte laddomat -21.
Då har du inte den typ av backventil som öppnar för självcirkulation när pumpen stannar, eller hur?
mvh
Jo! Se på mitt utlagda kopplings chema. Då ser du att pumpen pumpar ned i backventilen som då är sned ställd mot pannan då styrs flödet in i pannan denna väg. Stängs pumpen av och stoppar flödet så ser du att backventilen öppnar sig när pumt trycket inte finns från ovansidan. Då ställer backventilen sig i stängt läge uppåt mot pumpen. Då går hela självsirkulations flödet förbi laddomaten i stället. Raka spåret från acktankarnas retur ledning utan att passera laddomaten.

I detta fall gäller det att ha grova rör till tankarna samt lika på retur..

Förstår du detta nu då ????
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Varför får inte jag kommentera :cry:
En fråga till Karla1 som vedprofilen verkar lita på.
Om du tittar på den ljusblåa linjen på vedprofilens grafer ser du då en skarp skiktningsgräns? Denna gräns ska ju enligt utsago utgöra ett område om ca 10-20cm. Rimligtvis borde vedprofilens tank tömmas med ca 1/24 varje timme. Om nu hans nedersta tempgivare sitter i botten eller typ 10cm ovan så borde denna passeras efter ca 1,5h eller hur?
Den ljusblå linjen skall dyka lika fort som den svarta stiger om allt vore perfekt. Därefter skall givetvis även den mörkblå linjen utföra samma process.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Kan skriva en grej till till bla. Shakespeare.

Tänk nu att mitt värmesystem är totalt Full laddat med energi. 100 / 100 / 100 !!!!
Laddomaten står helt öppen / Laddningspumpen till tankarna har stängt. Vad återstår då ? Jo självsirkullations flödet som egentligen inte finns vid dessa temperaturer genom panna och laddomat. Själv cirkullation har man bara när man tänder en kall panna som gör att vattnet rör sig vid uppvärmning.

MEN VI HAR ETT FLÖDE TILL SOM KALLAS FÖR RADIATOR FLÖDE.

Det är detta flöde som stänger min laddomat tidigare än alla andra kopplings alternativ.

Obs! Att det är retur flödet som stänger laddomaten från radiatorena.

Slutsats! Ju kallare utomhus temp ju mera shuntar man ut. Alltså ju kallare utomhus temp ju fortare stänger laddomaten.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda skrev:Varför får inte jag kommentera :cry:
En fråga till Karla1 som vedprofilen verkar lita på.
Om du tittar på den ljusblåa linjen på vedprofilens grafer ser du då en skarp skiktningsgräns? Denna gräns ska ju enligt utsago utgöra ett område om ca 10-20cm. Rimligtvis borde vedprofilens tank tömmas med ca 1/24 varje timme. Om nu hans nedersta tempgivare sitter i botten eller typ 10cm ovan så borde denna passeras efter ca 1,5h eller hur?
Den ljusblå linjen skall dyka lika fort som den svarta stiger om allt vore perfekt. Därefter skall givetvis även den mörkblå linjen utföra samma process.
Det beror fortfarande på hur mycket man shuntar ut !! Sedan måste du försöka förstå dig på loggning. Wodda varför inte skicka Pm till mig så hjälper jag dig gärna.
Kan du förklara för mig vad du egentligen menar??

Om det är sommar och jag värmer mina tankar till 90 grader och shunten är stängd alltså ingen värme till huset ungefär som utomhus temperaturen är nu. Då har man inget flöde från returen från radiatorena som kyler botten på tankarna som även flyttar upp skiktet. Du förstår ju inte det här!!!!!! Skiktet kan inte bli som du menar när man inte har värme behov till sitt hus.

Däremot ser man möjligen vad du menar vid i laddning av tankarna..
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

...och jag som lovade mig själv att inte skriva mer
Ved Profilen skrev: Förstår du detta nu då ????
Ja, jag fattar. Jag bara undrade om det var samma typ av ventil som i en vanlig laddomat. Ritningen litar jag inte på.
Ved Profilen skrev:...

Det är detta flöde som stänger min laddomat tidigare än alla andra kopplings alternativ.
Du pratar hela tiden om att din "laddomat" stänger. Men VAD är det egentligen som stänger. Först stängs väl pumpen, eftersom rökgasgivaren svalnar. Sedan stängs den termiska ventilen. Men backventilen står hela tiden öppen, eller hur?
Ved Profilen skrev: Det beror fortfarande på hur mycket man shuntar ut !!
Det är väl tämligen enkelt att förstå. Om det är bra skiktning i tanken så måste det vara en skarp gräns mellan varmt och kallt vatten. Denna gräns flyttar sig olika fort uppåt beroende på flödet i returen till tankbotten. I min tank ligger mittgivaren på 66-67 grader men sjunker på mindre än en halvtimme till 45 grader. Jag har inte samma tempdiff som du har men betydligt skarpare gräns. Om man kollar på hur långsamt din bottentemperatur skulle man kunna tro att returen blandas in istället för att skiktas. Har du inget värmebehov vid denna årstiden?!! Dina tankar laddas i alla fall ur, om det inte går till uppvärmning vad är det då? Varmvatten? Det ser ut som att du shuntar ut 35 grader!

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Shakespeare skrev:...och jag som lovade mig själv att inte skriva mer
Ved Profilen skrev: Förstår du detta nu då ????
Ja, jag fattar. Jag bara undrade om det var samma typ av ventil som i en vanlig laddomat. Ritningen litar jag inte på.
Ved Profilen skrev:...

Du pratar hela tiden om att din "laddomat" stänger. Men VAD är det egentligen som stänger. Först stängs väl pumpen, eftersom rökgasgivaren svalnar. Sedan stängs den termiska ventilen. Men backventilen står hela tiden öppen, eller hur?
Ved Profilen skrev: Det beror fortfarande på hur mycket man shuntar ut !!
Det är väl tämligen enkelt att förstå. Om det är bra skiktning i tanken så måste det vara en skarp gräns mellan varmt och kallt vatten. Denna gräns flyttar sig olika fort uppåt beroende på flödet i returen till tankbotten. I min tank ligger mittgivaren på 66-67 grader men sjunker på mindre än en halvtimme till 45 grader. Jag har inte samma tempdiff som du har men betydligt skarpare gräns. Om man kollar på hur långsamt din bottentemperatur skulle man kunna tro att returen blandas in istället för att skiktas. Har du inget värmebehov vid denna årstiden?!! Dina tankar laddas i alla fall ur, om det inte går till uppvärmning vad är det då? Varmvatten? Det ser ut som att du shuntar ut 35 grader!

mvh
Det finns bara en utväg kvar Pm till mig så hjälper jag dig också. Du förstår inte detta ändå efter som du frågar.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: 1. Jag tänder min panna strax före 16.00 laddningen börjar ca:16.20 då skickade min laddomat 85 gradigt laddningsvatten in i tanktoppen som även denna var 85 grader i toppen. Vad tror ni skulle hända om jag hade haft en laddomat med en termisk ventil i som öppnade vid 72 grader? Nu får vissa tänka lite själva, men jag skriver det ändå då förstör jag skiktet med att ladda en lägre temperatur från laddomaten in i tanktoppen som har en högre temperatur från början. Alltså ladda in 72 grader i toppen på en tank som har 85. För mig är detta IDIOT FÖRKLARAT!!!!!
Om man nu tittar på min loggning så ser man att laddningen vid detta eldningstillfälle inte har förstört skiktet i tank toppen ett jä..la dugg.
Och om det är 90 i toppen då, eller 70 då du börjar elda. Byter du termostat då?
Ved Profilen skrev: Det finns bara en utväg kvar Pm till mig så hjälper jag dig också. Du förstår inte detta ändå efter som du frågar.
Det är inte JAG som behöver hjälp!!!
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Shakespeare skrev:
Ved Profilen skrev: 1. Jag tänder min panna strax före 16.00 laddningen börjar ca:16.20 då skickade min laddomat 85 gradigt laddningsvatten in i tanktoppen som även denna var 85 grader i toppen. Vad tror ni skulle hända om jag hade haft en laddomat med en termisk ventil i som öppnade vid 72 grader? Nu får vissa tänka lite själva, men jag skriver det ändå då förstör jag skiktet med att ladda en lägre temperatur från laddomaten in i tanktoppen som har en högre temperatur från början. Alltså ladda in 72 grader i toppen på en tank som har 85. För mig är detta IDIOT FÖRKLARAT!!!!!
Och om det är 90 i toppen då, eller 70 då du börjar elda. Byter du termostat då?
Ved Profilen skrev: Det finns bara en utväg kvar Pm till mig så hjälper jag dig också. Du förstår inte detta ändå efter som du frågar.
Det är inte JAG som behöver hjälp!!!
Du och jag kommer inte längre med det här. Tror du överhuvud taget att jag tänder pannan dagen efter om tanktoppen är 90 grader. Nu är det svammel!!! När inte ens du förstår att skiktet bara ligger på era nivåer vid laddning. Om jag skulle flytta upp min mitten givare från tankens mitt alltså den blåa och plasera den ca 10 cm under givaren som sitter överst. Alltså den röda linjen så skulle du förstå ännu mera vad jag menar iaf vid laddning . Då har jag ca: 8 till 10 cm på skiktet men bara vid laddning...

Hur i hela världens namn skall jag kunna förklara för dig när du inte ens förstår det här samt även vägrar Pm. Och skriver att du inte behöver hjälp dessutom. Det är bara du kvar snart som inte förstår det här..

Vid urladdning kan man aldrig få den skiktning som du/ ni vill framföra som vid i laddning av tankarna pga, Att laddnings flödet är konstant och större än det flöde som blir när pumpen stannat efter eldning. Då ser man skiktgränsen tydligare. Sedan har man efter eldning omröring i tanken av olika orsaker som ex. vv förbrukning / Strålningsförluster/ ev pump från rad retur.. Därför blir skiktningstemperaturena mera särade vid urladdning.
Det gäller att ha bra isolering på tankarna så att topptempen håller sig länge.

Om du inte behöver hjälp sluta skriv då! I af i denna tråd..

Jag har iaf erbjudigt mig att hjälpa dig med dina funderingar.. Via Pm..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:Nu citerar jag ingen. Det är bättre att vissa som inte förstår det här, skriver det i stället för att inte röra till tråden ännu mera för dom som förstår.

Alla som följer denna tråd vet var min loggning finns att titta på. www.afabinfo.com/loggbilder/log.htm [EDIT: fixat direktlänk till loggningen /Admin]

Jag vill visa med dagens eldning att skiktningen är lika viktig vid laddning av tankarna som vid urladdning av tankarna. Bevisligen kan jag visa vad låga laddnings flöden gör kontrat med höga laddningstemperaturer.

1. Jag tänder min panna strax före 16.00 laddningen börjar ca:16.20 då skickade min laddomat 85 gradigt laddningsvatten in i tanktoppen som även denna var 85 grader i toppen. Vad tror ni skulle hända om jag hade haft en laddomat med en termisk ventil i som öppnade vid 72 grader? Nu får vissa tänka lite själva, men jag skriver det ändå då förstör jag skiktet med att ladda en lägre temperatur från laddomaten in i tanktoppen som har en högre temperatur från början. Alltså ladda in 72 grader i toppen på en tank som har 85. För mig är detta IDIOT FÖRKLARAT!!!!!

Om du haft en laddomat 21 så hade tempen varit drygt 90° efter några minuter då pannan fått upp flåset, Där kör man med 78° termostat...

Din termiska ventil är inte som en laddomat 21 men därimot samma funktion som laddomat 10 vilken är en sämre variant än 21:an

Nu skriver du "vad tror ni hänt med en 72° termostat" Va det inte det du hade? :roll:

Vedprofilen har en helt vanlig termiskventil o cirk.pump samt backventil, Konstigt att det som fanns för 16 år sedan va bättre än t.ex laddomat 21 för nu kommer panntillverkare m.fl o tycker det är en fantastisk anläggning/inkoppling.. :?
För ändå längre sen användes bara en cirkpump sen började termiskaventiler användas då pannorna inte mådde så bra av kallvatten in i botten...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:
Ved Profilen skrev:Nu citerar jag ingen. Det är bättre att vissa som inte förstår det här, skriver det i stället för att inte röra till tråden ännu mera för dom som förstår.

Om du haft en laddomat 21 så hade tempen varit drygt 90° efter några minuter då pannan fått upp flåset, Där kör man med 78° termostat...

Din termiska ventil är inte som en laddomat 21 men därimot samma funktion som laddomat 10 vilken är en sämre variant än 21:an

Nu skriver du "vad tror ni hänt med en 72° termostat" Va det inte det du hade? :roll:

Vedprofilen har en helt vanlig termiskventil o cirk.pump samt backventil, Konstigt att det som fanns för 16 år sedan va bättre än t.ex laddomat 21 för nu kommer panntillverkare m.fl o tycker det är en fantastisk anläggning/inkoppling.. :?
För ändå längre sen användes bara en cirkpump sen började termiskaventiler användas då pannorna inte mådde så bra av kallvatten in i botten...
Du vet ju ingenting om detta! Försök att inbilla mig och andra på forumet att med din beskrivning att på bara några minuter med flås i pannan skulle uppnå 90 grader när pannan var 45 vid uppstart. Pannans vatten volym är 155 Liter. Med en laddomat -21 i jämförelse med min som har samma funktion. Effekt och tid har alltså ingen ting med laddomaten att göra ????????

Nu får du skansen Andrè att förklara för mig och andra på forumet Exakt skillnad på en laddomat -21 och mitt allternativ. Nu menar jag Exakt.

Du skall förklara för och nackdelar med mitt förslag i jämförelse med en laddomat-21. Funktion vid i och urladdning. Samt även förklara för mig och andra skillnaden vid strömavbrott vad som skiljer dessa åt som har samma funktion.

Nu har du shansen att bli Kung på forumet om du förklarar detta.
Låst