Hallå!
I en tråd nedan skrev Icecap att hans/din effektivaste förbränning erhålls i 6kW-läget.
Är det så för "alla", eller beror det på den specifika brännar/pann kombinationen?
När teknikern var här för en slutlig intrimmning bad jag att få följande lägen intrimamde:
6kW +UH
9kW +UH
9kW -UH
12kW -UH
Fick som svar att att 3 och 6kW lägena var ganska inneffektiva. De skulle bara finnas med för att kunna säljas på den tyska marknaden, där dessa lägen var populära.
Många andra här på forumet anser att hög effekt är effektivast.
Så, vad har ni för kommentarer till detta?
mvh
Stefan
Effektivaste effekten på NH
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 183
- Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
- Ort: Örebro
Effektivaste effekten på NH
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Jag skulle tro att det "uteslutande" beror på pannan, min verkar ha svårt att ta upp värmen när jag kommer upp över 12kW.
Jag skrev dessutom INTE att jag hade den effektivaste förbränning vid 6kW, jag har den högsta SYSTEMEFFEKTIVITET vid 6kW och det är en ganska annan sak.
De råd jag har fått av Janfire är att man inte ska gå under 6kW.
Jag skrev dessutom INTE att jag hade den effektivaste förbränning vid 6kW, jag har den högsta SYSTEMEFFEKTIVITET vid 6kW och det är en ganska annan sak.
De råd jag har fått av Janfire är att man inte ska gå under 6kW.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 183
- Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
- Ort: Örebro
Sant Icecap, jag förvrängde (omedvetet) det du skrev.
Har du någon kunskap om vilket läge som ger bäst systemeffektivitet med NH/Combifire?
Hittills denna vinter så borde jag ha klarat mig med 6kW. 12kW behöver jag nog bara när jag tappar upp bad och det är minus25 utomhus.
mvh
Stefan
Har du någon kunskap om vilket läge som ger bäst systemeffektivitet med NH/Combifire?
Hittills denna vinter så borde jag ha klarat mig med 6kW. 12kW behöver jag nog bara när jag tappar upp bad och det är minus25 utomhus.
mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Jag har ingen erfarenhet från andra pannor än min egen. Vad jag vet om NH-pannan är att den är på 150L, min är på 235L och när vi duschar kan jag se panntemperaturen dyka, med en panna med mindre volym torde detta vara än mer uttalat och att tappa upp ett bad suger nog musten ur det mesta.
Den "perfekta" anläggning borde alltså vara en brännare med ställbar effekt och en fet ack-tank samt en dator som räknar ut hur mycket huset behöver och då eldar på i lagom takt.
Det jag har märkt är att mitt hus i natt har behövt ca: 4,6kW för att hålla sig varmt och då jag inte gärna går under 6kW blir det av/på drift som gäller. Då jag har 26°C i skillnad mellan av och på tar det lite drygt 2 timmer från stopp till nästa start, alltså är UH-eldning lönlöst.
Dessa 2 timmer tar det "alltid" oavsett om jag eldar på "för fullt" eller pyseldar så med "pyseldning" blir det färre starter/dygn och i min panna är det så effektivt det kan bli.
Jag har funderat på att man skulle ha en termostat som är tidsstyrd:
Vardagar 06:00 - 08:00 styr den 70 - 80°C, resten av tiden är det 60-80°C.
Så svaret är: jag har inget svar. Mycket beror på stilleståndstiden mellan eldningarna, termostatdiff. badstorlek osv. Men vad som är helt klart är att om du ska tappa upp ett bad och brännaren ska kompensera fullt för detta ska den upp i effekt ganska duktigt.
Ska du alltså tappa upp ett bad kan du, i nuläget, göra det "precis" innan brännaren ska stoppa elda på och gärna öka effekten till 18kW samtidig, på detta vis kommer brännaren att "hänga med".
Men det blir ju lite pyssligt...
Den "perfekta" anläggning borde alltså vara en brännare med ställbar effekt och en fet ack-tank samt en dator som räknar ut hur mycket huset behöver och då eldar på i lagom takt.
Det jag har märkt är att mitt hus i natt har behövt ca: 4,6kW för att hålla sig varmt och då jag inte gärna går under 6kW blir det av/på drift som gäller. Då jag har 26°C i skillnad mellan av och på tar det lite drygt 2 timmer från stopp till nästa start, alltså är UH-eldning lönlöst.
Dessa 2 timmer tar det "alltid" oavsett om jag eldar på "för fullt" eller pyseldar så med "pyseldning" blir det färre starter/dygn och i min panna är det så effektivt det kan bli.
Jag har funderat på att man skulle ha en termostat som är tidsstyrd:
Vardagar 06:00 - 08:00 styr den 70 - 80°C, resten av tiden är det 60-80°C.
Så svaret är: jag har inget svar. Mycket beror på stilleståndstiden mellan eldningarna, termostatdiff. badstorlek osv. Men vad som är helt klart är att om du ska tappa upp ett bad och brännaren ska kompensera fullt för detta ska den upp i effekt ganska duktigt.
Ska du alltså tappa upp ett bad kan du, i nuläget, göra det "precis" innan brännaren ska stoppa elda på och gärna öka effekten till 18kW samtidig, på detta vis kommer brännaren att "hänga med".
Men det blir ju lite pyssligt...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
265'an rymmer 270 liter.Jag har ingen erfarenhet från andra pannor än min egen. Vad jag vet om NH-pannan är att den är på 150L, min är på 235L och när vi duschar kan jag se panntemperaturen dyka, med en panna med mindre volym torde detta vara än mer uttalat och att tappa upp ett bad suger nog musten ur det mesta.
Och jag får nog hålla med, när ungarna ska bada så får man fläska på duktigt om den ska hålla tempen, fast jag brukar tappa upp långsamt istället så klarar det sig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.