Ved Profilens flöden

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Wodda skrev:
Ved Profilen skrev:
Wodda skrev::lol:
Det har varit en skojig tråd i varje fall, fått hjärncellerna att jobba och även visst adrenalin att flyta. Synd att den verkar vara över.
.
.
.
.
.

8)
Kan inte hålla mig.
Tror att vi alla är med på hur svårt det är att få skiktning när man måste packa tanken knökfull för att sedan glida in en annan temperatur. Speciellt också när inloppet inte är i den exakta botten vilket betyder att man får en blandning direkt, vilket i sin tur gör att det blir svårare med skiktningen.
Jag ställde en fråga tidigt i tråden om det fanns några idee´r ang returen in i tanken men som sagt.......
Jag tycker att tanktillverkarna borde ha detta i åtanke. kan inte vara svårare än när du blandar Fredags drinken till frugan för då häller du längs kanten och vips så har du skiktning.
Har en gammal tank som jag inte använder där har man t ex alla rör i toppen, vissa av dom går in och viker sedan av längs med ytterkanten och vissa av rören har andra finesser.

:P
Vill du att tråden skall fortsätta :?:
Det kräver dock att du erkänner att du inte har någon bra skiktning från botten och upp.
Annars tror jag att vi ältat allt annat till leda. :wink:
Jag har själv samma problem så(dock inte samma system)...........och det finns säkert en massa smarta lösningar från kloka personer för att komma runt problemet.
Eftersom du Wodda, André med flera kan det här med skiktning och ackumulatorteknik så ser jag fram emot att du/ni ritar upp ett diagram som i exempel Excel så vi får se hur en riktig skiktning ser ut på två 750 liter tankar vid laddning samt urladdning. Vi har ju redan våra diagram på ÄFAB:s hemsida som du och några här påstår är helt åt skogen som vi kan jämföra med. Rita då också med alla temperaturer/ tider hur det skall se ut. Ta också då med flödeshastigheter mm.

Sedan kan vi väl också visa upp detta för några av landets mest erfarna inom branschen och kanske få ett utlåtande om vilket diagram som stämmer bäst på effektivitet, och skiktning. Så kanske du också får ett svar på frågan som du ställde tidigare, och ritade ut småjävlar utan anledning till.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Karla1 skrev:
Eftersom du Wodda, André med flera kan det här med skiktning och ackumulatorteknik så ser jag fram emot att du/ni ritar upp ett diagram som i exempel Excel så vi får se hur en riktig skiktning ser ut på två 750 liter tankar vid laddning samt urladdning. Vi har ju redan våra diagram på ÄFAB:s hemsida som du och några här påstår är helt åt skogen som vi kan jämföra med. Rita då också med alla temperaturer/ tider hur det skall se ut. Ta också då med flödeshastigheter mm.

Sedan kan vi väl också visa upp detta för några av landets mest erfarna inom branschen och kanske få ett utlåtande om vilket diagram som stämmer bäst på effektivitet, och skiktning. Så kanske du också får ett svar på frågan som du ställde tidigare, och ritade ut småjävlar utan anledning till.
Kan inte DU göra det? Du är ju expert
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Karla1 skrev:
Wodda skrev:
Ved Profilen skrev: Vill du att tråden skall fortsätta :?:
Det kräver dock att du erkänner att du inte har någon bra skiktning från botten och upp.
Jag har själv samma problem så(dock inte samma system)...........och det finns säkert en massa smarta lösningar från kloka personer för att komma runt problemet.

Jag kan väl ladda upp bara ena tanken vid nästa eldnings tillfälle.
För ni se hur det ser ut då. Jag tycker att det är hur tråkigt som helst att inte ni förstår det här.

Jag / vi har i alla fall försökt...
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Andreas Hansson skrev:
Karla1 skrev:

Kan inte DU göra det? Du är ju expert
Vi har ju redan diagram, det är ju ni som påstår att detta är fel då är det väl er sak att bevisa motsatsen, eller tycker du jag har fel? :lol:

Har aldrig påstått att jag är expert, vad har du fått detta ifrån :?:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Wodda skrev:
Det kommer inte att hända.. :wink: :lol:

För som sagts massor av ggr nu så ska ju tanken bli kall i botten först o det kalla skiktet vandrar upp mot toppen, Med bra skikting så är det ca 10-15 cm mellan kallt/varmt..
I en standard 750 l tank (med diametern 75 cm) gör det att det är 44-59 l vatten i skiktet mellan varmt/kallt o med 2 tankar blir det 88-119 l vatten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Citerar från termoventilers hemsida:
Skiktningen avgörande
För att utnyttja tankens ackumuleringskapacitet optimalt är det viktigt att vattnet skiktar sig i tanken. Både vid laddning och urladdning.
Skiktning kallar man det faktum att varmt vatten som med låg hastighet förs in i toppen på en tank, lägger sig ovanpå det kalla vattnet och inte blandar sig med detta. Det bildas en het zon i överdelen av tanken med en skarp gräns ner till det kalla vattnet.
Detta gränsskikt är 10–20 cm högt. I den övre zonen är det samma temperatur på allt vatten t ex 80°C. Under kan allt vatten vara 30°C. I gränsen däremellan stiger temperaturen från 30–80°C.

Sen har Shakespear redan visat hur en skiktning ska se ut (sid 24 i denna tråd).
Det man kan utläsa ur hans bild är att botten tempen konstant ligger på 15° varpå han inte får någon omrörning/blandning. Vid 45-50° så slår hans brännare till för att återigen trycka ner det kalla skiktet från toppen.70 till 43 (27°) på ca 30min.Vilket betyder att efter ca 1 timme hade Shakespear nått sin bottentemp 15° om han inte haft automatiken för tillslag på 45-50°.
Rätta mig om jag har fel Shakespear.

Vedprofilens siffror är ca 2,5°/30min resp 5°/60min.
Hade vedprofilen haft denna skiktning hade vi sett det i grafen. Då skulle den ljusblå linjen ca 1 timme efter laddningens slut visa 30° som är Vedprofilens "kallvatten".
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ved Profilen skrev:
Karla1 skrev:
Wodda skrev: Det kräver dock att du erkänner att du inte har någon bra skiktning från botten och upp.

Jag kan väl ladda upp bara ena tanken vid nästa eldnings tillfälle.
För ni se hur det ser ut då. Jag tycker att det är hur tråkigt som helst att inte ni förstår det här.

Jag / vi har i alla fall försökt...
Helt ärligt.
Vad ska det visa?Blir väl värre då?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Man kan undra i bland hur ni tänker. Delvis hur ni läser grafer :?:

Jag eldade i går, nästan dirtekt efter eldning strax före kl 23.00 dalar min bottentemperatur i tankarna ganska markant. Detta är naturligt efter som returen från husets radiatorsystem kyler ju botten tempen förs i tankarna.Det kommer sedan att ta 8 timmar efter eldning i mitt värmesystem att nå mitten temperaturen i tanken. Alltså kl 7.00 dagen efter.

Försök en sista gång att fatta vad jag menar.

Om man tittar på min loggning så ser man att efter 8 timmar ,alltså efter eldningen Kl 7.00 på morgonen dagen efter. Här ser man tydligt att jag bara tömt bottentemperaturen på tankarna. Titta på toppen temperaturen och jämför mitten tempen i detta läge. Här ser man tydligt vad jag vill framföra.

Temperatur skillnaden mellan toppen och mitten är 3 grader. Tempen i toppen är 97 och mitten är 94. Ni talar om termoventilens suveräna förklarning på skiktet som är mellan 10 till 20 grader. Jag slår till och med deras temperaturer. Obs detta är även vid urladdning. Sedan har jag efter ytterligare 17 timmar efter eldning 85 grader fortfarande kvar i tanktoppen. Är det någon på forumet som klarar detta skriv gärna och berätta.

Förstår ni inte detta nu då är det något fel.

Ni behöver inte kommentera det här. Tänk även på att termoventilers förklaring vid skiktning, att skiktet bör vara 10-20 cm i mellan är bara vid i laddning av tankarna. Vid urladdning kommer även andra faktorer in i bilden som isolering på tankar flöden osv...

Obs! Jag klarar även detta skikt även vid urladdning. Kan någon förklara det :?:

Gör som Karla1 skrev. Visa för oss hur det skall se ut i stället.

Så kanske ni kan visa oss att vi har fel...

Jag tycker mäst synd om Wodda som skriver själv att han har samma problem som jag har med skiktningen :?: :?: :?:

Då har man inte förstått någonting i denna tråd tyvärr :cry:
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

"Jag eldade i går, nästan dirtekt efter eldning strax före kl 23.00 dalar min bottentemperatur i tankarna ganska markant."

Nej det är inte markant! Markant när en linje dyker = stort hopp i temperatur på kort tid.

"Det kommer sedan att ta 8 timmar efter eldning i mitt värmesystem att nå mitten temperaturen i tanken. Alltså kl 7.00 dagen efter. "

Då är din botten temp drygt 50°, helt godkändt för varmvatten. Kan alltså inte anses som förbrukat.

"Om man tittar på min loggning så ser man att efter 8 timmar ,alltså efter eldningen Kl 7.00 på morgonen dagen efter. Här ser man tydligt att jag bara tömt bottentemperaturen på tankarna. Titta på toppen temperaturen och jämför mitten tempen i detta läge. Här ser man tydligt vad jag vill framföra"

Här börjar din skiktning att fungera. Men det vatten som nu utgör det så kallade skiktet är helt sönder skjutet och har alldeles för hög temperatur. Så din mitten linje blir drabbad av det som hände under natten i botten delen.

"Temperatur skillnaden mellan toppen och mitten är 3 grader. Tempen i toppen är 97 och mitten är 94"

Du har bra isolerade tankar.Inget snack om den saken(12cm PUR eller hur?).

"Ni talar om termoventilens suveräna förklarning på skiktet som är mellan 10 till 20 grader"

?? 10-20cm! Vadå grader? Vart läser du det någonstans? Det enda dom refererar till är tempskillnaden 30-80°C i ett skikt om 10-20cm.

"Jag slår till och med deras temperaturer."

Förklaring tack.

"Tänk även på att termoventilers förklaring vid skiktning, att skiktet bör vara 8-10 cm i mellan är bara vid i laddning av tankarna."

Läs texten jag bifogade en gång till är du snäll.

"Obs! Jag klarar även detta skikt även vid urladdning. Kan någon förklara det Question "

Näe!

"Gör som Karla1 skrev. Visa för oss hur det skall se ut i stället. "

Det har Shakespear redan gjort.

Du hänvisar hela tiden till att jag inte kan utläsa graferna.http://www.afabinfo.com/loggbilder/log.htm

Om det nu är fler som läser graferna på samma sätt som jag gör så ge er till känna(klicka besvara och skriv graf). Om det nu kommer att vara många, kan du då erkänna att det finns ett problem i din skiktning från botten och uppåt. Om inte så ska jag ge mig!
Observera att jag har inget att säga om skiktning vid laddning, den är nog i det närmaste perfekt pga din koppling med vart shunten hämtar sitt vatten. Ta credit för vissa saker är faktiskt bra!

Anta utmaningen! Det kan ju lika gärna bli jag som får dra mig tillbaka.

:study:
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda! Skyll inte på att Shakespeare redan förklara det här ,han har inte ens samma system som jag/ vi har . Du har inte ens samma system som jag har. Hur förklarar du detta ??
Det du skall göra är, att du och andra som inte förstår det här förklara presis som Karla 1skrev! Då underlättar du på forumet för medlemar som redan fattar det här.
Det är snart bara du och Andrè kvar.. som inte förstår.

Visa bara i ett diagram hur skiktningen bör se ut åtminstone i ditt fall då är jag nöjd.. Sedan kan vi jämföra och se vem som har lyckats bäst.

Med lagringskapasitet / Skiktning Osv...

Gör som Karla1 skrev.......
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

vet inte riktigt hur jag ska göra för att på bästa sätt beskriva det här med graferna men jag kanske kommer på nåt snart.

Jag kan ju beskriva mitt system och problem.

Jag har 4 st 750l slavtankar.

På vänster sida står pannan och laddomaten, dessa är kopplade direkt mot slavarna(som har 6 st givare)(2st i topp 15cm emellan, 2 i mitten och 2 i botten).

På höger sida står Tekniktanken (750l). kopplingen till slavarna går med laddomat 5000 (dubbla motriktade pumpar).

(4-väg´s BIV) Shunten´s varmdel sitter mellan tekniktanken och slavarna.

Jag har värme golv i hela huset. framledningstemp just nu vid 0° är 26° returen ca 24° resp 21°(jag har två olika system). Dessa har separata returingångar i Tekniktanken (TT i fortsättningen). Där Wirsbo systemet ligger 20cm ovanför Raccon systemets ingång eftersom den har högst retur temp.

Varmvattnet tas ut via dubbla slingor i TT.

Problemet jag har är att när mina slavar är fulla och vatten ska pumpas över från TT så är flödet för högt. Den nedersta tempgivaren visar då ca 30° och det gör den ända tills jag kommit en bit upp i tanken (läs 30%) därefter visas ca 23-24°. I o m att tempgivarna sitter som dom gör så ser jag hur skiktet rör sig.
Vad jag behöver göra är att få ner flödes hastigheten på överföringen mellan TT & slav.
Senast redigerad av Wodda den sön 03 feb, 2008 00:42, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:Wodda! Skyll inte på att Shakespeare redan förklara det här ,han har inte ens samma system som jag/ vi har . Du har inte ens samma system som jag har. Hur förklarar du detta ??
Det du skall göra är, att du och andra som inte förstår det här förklara presis som Karla 1skrev! Då underlättar du på forumet för medlemar som redan fattar det här.
Det är snart bara du och Andrè kvar.. som inte förstår.

Visa bara i ett diagram hur skiktningen bör se ut åtminstone i ditt fall då är jag nöjd.. Sedan kan vi jämföra och se vem som har lyckats bäst.

Med lagringskapasitet / Skiktning Osv...

Gör som Karla1 skrev.......
Spelar väl ingen roll vad Shakespeare har för system, Det är väl ditt system som granskas nu o som du försöker framställa som nått fantastiskt..

12 tim efter eldning är din tank 42-43° i botten trots att radiator returen är ca 32° vilket bör va samma om skiktingen är bra, Bottentempen i acktanken ska ju va samma som radiator returen iaf dom ved system jag vet har/blir det då se..

Sen så börjar mitt tempen dyka fast bottentempen är 50°, Tanken ska ju va tom sen länge i botten då mitten börjar sjunka el samma som radiator returen..

Jag skulle inte ens kalla det att du har skiktning...

Sen att det bara är jag Wodda o Shakespeare som inte fattar tror jag inte utan det är snarare så att andra inser att du inte går diskutera med, Iaf om man ser till dom PM man får.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Smart Andrè Nu är det bara du kvar. Som inte förstår .

Kan inte du hjälpa till att göra en skiktnings kurva då, åt dom som inte förstår det här. Samt visar hur det skall vara då :?:

Enl. Vad Karla 1 förklarade...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Smart, Du kommer ändå aldrig att fatta hur tanken ska tappa i temp om man ska kalla det skiktning, Ditt system suger o är bara en snik koppling med vanlig termiskventil......... :lol: :lol:

Nu får du ha din tråd ifred då du ändå inte förstår hur det ska vara men om du är nöjd med att det ser ut som det gör så behåll de för dej själv o sluta skriva massa dynga om att du har ett fantasiskt system då så inte är fallet...
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Om man bortser ifrån att vi tänker/tycker olika så har jag ett förslag på det som jag/vi tycker är ett problem. Ska försöka vara lite produktiv nu.

Eftersom det är svårt att pytsa in vatten i den nedre delen då den är varm (blandning sker under lång tid så skiktnings principen blir svårtilllämpad).
Vad som behövs är att tillverka ett område med kallt vatten så att inpytsningen från returen inte stör det varma skiktet. Därefter kan inpytsning ske utan problem med skikt teknik.
Detta borde kunna göras genom att ha ett uttag en bit upp från botten, kanske ända upp till hälften som får agera toppvärme under början av uttag från tanken/tankarna efter eldning. därigenom kan vattnet cirkulera endast i den nedre delen och sönderskjutning spelar ingen roll eftersom det här området kommer tömmas ner till returtemp innan man påbörjar uttaget i toppen.Likt 4-vägs BIV tänket.

Vad tror ni?
Låst