Fönster för nivåkontroll i pelletsförråd

Skriv svar
ABSO
Energiprofet!

Fönster för nivåkontroll i pelletsförråd

Inlägg av ABSO »

Det vore intressant att höra hur ni som byggt eget pelletsförrråd löst detaljen med fönster för nivåkontroll.

Hur stort fönster har ni? Placering? (Bilder?)

Vad har ni använt för materal? Plexi? Lexan? Tjocklek?

Synpunkter på plastglas -> statisk elektricitet -> risk för dammexplosion? :shock:

Någon som använder ESD-plexiglas?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag tog en hålsåg för eldosor och borrade två hål bredvid varandra och sågade sedan emellan dessa så jag fick ett avlångt hål där jag vill "titta in" i förrådet (tror att jag har 8 st inspektionshål i förrådet).

På insidan monterade jag sedan plexiglas från Clas O. Kommer inte ihåg om det var 2 eller 3 mm:s tjocklek (tror det är 2 mm). Glöm inte att lägga tätmassa mellan plexi och förrådsvägg för att stänga ute damm.

Jag tror inte det är någon risk för statisk elektricitet där, eftersom pelletsen rör sig/glider långsamt mot plexiglaset.
Däremot i inblåsningsrör eller likv. där pelletsen har hög fart samt att det finns mycket "fritt damm" i luften så kan det bli problem med statisk elektricitet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Tack för det Roli. Fler exempel mottages tacksamt.

Vad man kan fråga sig är om det rent teoretiskt skulle gå att montera ett inspektionsfönster av plexiglas på ett så ogynnsamt sätt, parallellt med påfyllningsbanan för pellets, att det faktiskt kunde bli riskfyllt.
Danne
Prima virke

Inlägg av Danne »

Jag anväder ett hyllplan av härdat glas från Ikea i mitt bygge.

/Danne
lp75
Entusiast!

Dammigt

Inlägg av lp75 »

Har använt "hålsåg för eldosor" samt glaset från småtavlor som låg och skräpade. Limmade glaset från insidan med samma silicon som jag tätade förrådet med.

Blir dock dammiga när man fyller förrådet så är svårt att se igenom dom.
Gustav
Entusiast!

Inlägg av Gustav »

Oj då..Jag som tänkte sätta in ett vanligt litet fönster mellan reglarna:roll:
Får kanske tänka om där :) Trodde inte de skulle bli sånt tryck att man blåser rutorna..Ingen som har fönster :?: Har för mig att jag sett de på någons förråd.
Hälsn.Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag gjorde ett fönster av 8 mm glas 40x40 cm i luckan till förådet..
Gjorde en ram ur en spånskiva som jag fräste in 8 mm i..
Hålet i luckan 37x37 cm la silicon mellan ramen o luckan o skruvade...
Köpte detta hos glasmästare (skar ut från spill) betalade 40:- till kaffekassan...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Roli skrev:Däremot i inblåsningsrör eller likv. där pelletsen har hög fart samt att det finns mycket "fritt damm" i luften så kan det bli problem med statisk elektricitet.
Kanske kan bli problem med statisk elektricitet, skulle jag vilja säga. Jag har ännu inte hört något från någon där det har varit problem med statisk elektricitet, vilket har orsakat dammexplosion. Men alla varnar ju för det så det kanske är det som har gjort att det ännu inte har hänt någon "olycka".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Roli, vid inblåsning av pellets är ju luften i hela förrådet rejält fyllt av finfördelat material. Har man sedan maximal otur så räcker det med en endaste liten gnista, varifrån den än må komma. (Vissa varnar ju även för att installera belysning i förrådet av den anledningen.)

Tack övriga för alla exempel, läser gärna fler om någon har lust att skriva!
rolf27
Fröträd

Inlägg av rolf27 »

Jag har använt 4mm plexiglas från Clas O, 15x20 cm stora som jag sågade upp lagom stora hål med sticksågen till. Limmade en ram av 20x20 mm lister för att få bättre fäste för skruvarna och förstärka plywooden. Jag har 5 rutor, i 2 har jag satt lampor som lyser in i förrådet och 3 har jag att titta i.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Ingen som har webbkamera i förrådet? :wink:
Skriv svar