Ved Profilens flöden

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:
Har ganska länge insett att vissa inte förstår.
Jodå det har jag märkt :roll: :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:
Ved Profilen skrev:
Tycker en sak är märklig att Andrè även tar ett exempel med min botten temperatur kontra returen när det är som mildaste väderlek ute. Då min shunt bokstavlingen var helt stängd. Då blir det självklart som Andrè skriver.
Inte illa att shunten är helt stängd då det är -11° :roll:
Beror väl oxå på vad man har för aktiviteter i gång i huset, när man har inomhusgivare. Exakt vilken tid läste du detta på min loggning..

Sedan är det mycket märkligt att du inte citerar Woddas kurvor :?: Som mera ser ut som en ritning på en gungställning åt ungarna.
Undrar hur ditt svar till mig skulle sett ut om jag hadde visat kurvorna som Wodda visade.. Samt även skriva så här bör det se ut. Ack Ack ack.....

Utan bara citerar mig som bevisligen bara visar relevanta kurvor direkt från verkligheten..
Förklara för mig hur jag skall göra med mitt system för att få det bättre.

Visa även för mig ett kopplings chema hur du vill att jag skall göra. Förklara gärna även med text..
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ved Profilen skrev:
André skrev:
Ved Profilen skrev:
Tycker en sak är märklig att Andrè även tar ett exempel med min botten temperatur kontra returen när det är som mildaste väderlek ute. Då min shunt bokstavlingen var helt stängd. Då blir det självklart som Andrè skriver.
Inte illa att shunten är helt stängd då det är -11° :roll:
Beror väl oxå på vad man har för aktiviteter i gång i huset, när man har inomhusgivare. Exakt vilken tid läste du detta på min loggning..

Sedan är det mycket märkligt att du inte citerar Woddas kurvor :?:
Undrar hur ditt svar till mig skulle sett ut om jag hadde visat kurvorna som Wodda visade.. Samt även skriva så här bör det se ut. Ack Ack ack.....

Utan bara citerar mig som bevisligen bara visar relevanta kurvor direkt från verkligheten..
Förklara för mig hur jag skall göra med mitt system för att få det bättre.

Visa även för mig ett kopplings chema hur du vill att jag skall göra. Förklara gärna även med text..
Du han behöver inte kommentera mina grafer eftersom dom är hypotetiska. Däremot så har både du och Karla1 efterfrågat en liknande ritning som ni kunde kommentera det var också helt ok med en enkel Excel så då borde en grafisk ritning med en enkel x & y axel duga antar jag. Eller förstår ni er inte på grafer? som ni brukar säga.

jag kan lägga till text till grafen.
Färgerna motsvarar dom i ditt system.
Tidperioden är 12h
Det signifikanta i grafen är att det finns skiktning då man kan se att botten tempen går ner i kallvatten läge inom en timme efter avslutad eldning. och att mitten tempen går ner i kallvatten läge efter ca 12h vilket betyder att toppen kommer att nås efter ca 24h.
Dessa dykningar ner i kallvatten läge sker också på kort tid vilket visar att skiktning finns.

Jag ska när läge ges kopiera en 24 timmars bild av din graf och göra vissa redigeringar.

Vad ville du prata med mig om igår när du skickade mailet? Varför tog du bort samma mail?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda jag har inte tagit bort någonting med mail. Då har det blivit något fel. Jag vill att du kontaktar mig, om du vill.. Du vet ju hur du når mig.

Kommentera gärna dagens loggning som jag gjorde för eran skull.
Resterande på forumet förstår redan det här.

Det är bara ni kvar som inte hänger med..
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Det är nog väldigt många som inte förstår, men inte orkar skriva mer.

Det jag önskar att du skulle göra är att definiera vad du menar med skiktning?

Det skulle nog räta ut många frågetecken om det klargjordes.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Här kan jag lägga en direkt länk till min loggning så blir det enklare.

http://www.afabinfo.com/loggbilder/log.htm

Ved Profilen
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

carpelux skrev:Det är nog väldigt många som inte förstår, men inte orkar skriva mer.

Det jag önskar att du skulle göra är att definiera vad du menar med skiktning?

Det skulle nog räta ut många frågetecken om det klargjordes.
Det har du helt rätt i. Förstår du själv vad jag menar med skiktning. :?: Men i denna tråd förklarars detta i omgångar. Då är det väl bättre att dom som inte förstår skickar Pm i stället. Som är en relativ enkel grej att göra. Dessutom är det regler som även styr detta på forumet som inte många förstår. Jag har själv som ett exempel skrivit att skicka gärna ett Pm till mig. Då blir det ett jävla liv. Andra som läser vill oxå ta del av det som skrivs på forumet.. Jag hjälper gärna till om folk skickar Pm. För att deras värmesystem skall fungera på ett tillfredställande sätt. Denna rådgivning är gratis jag gör detta på min fritid. Det enda som kostar är ett telefon samtal.

Jag orkar inte själv skriva och förklara detta fenomen längre.. Vad skall man göra :roll:

Hoppas du förstår mig :wink:
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Tyvärr förstår jag inte vad din definition av skiktning är.
Som jag skrev på sidan 25 i denna tråd är min definition så här:

"Givetvis är skiktet en skarpt avgränsad gräns mellan varmt och kallt vatten som flyttar sig från botten av tanken uppåt. Ju bättre skiktning desto skarpare är gränsen. "

Håller du med om att det är en riktig definition? Om inte, vad är då skiktning.

Att ta det via PM känns dumt, då det är många som funderar på samma sak. Då får du ju förklara dig många gånger.

Ta nu inte detta som ett påhopp, jag är uppriktigt intresserad av att få veta hur du tänker.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

carpelux skrev:Tyvärr förstår jag inte vad din definition av skiktning är.

"Givetvis är skiktet en skarpt avgränsad gräns mellan varmt och kallt vatten som flyttar sig från botten av tanken uppåt. Ju bättre skiktning desto skarpare är gränsen. "

Att ta det via PM känns dumt, då det är många som funderar på samma sak. Då får du ju förklara dig många gånger.

Ta nu inte detta som ett påhopp, jag är uppriktigt intresserad av att få veta hur du tänker.
Jag tar inte detta som ett på hopp ,du förstår ju vad det hanlar om. :lol: Frågan är vad du menar med vad temp gränsen skall ligga. Är det vid i Laddning eller vid ur laddning av tankarna. Det är här som skiktnings problemen blir en fråga som inte många förstår. Det har med flöden och isolering av tankar oxå att ta hänsyn till även husets förbrukning om man talar om ur laddning av tankarna . :?: Det är ju bara att titta på dagens loggning så ser du hur min verklighet ser ut. :wink:

Du förstår ju det här :lol:
Senast redigerad av Ved Profilen den sön 03 feb, 2008 21:00, redigerad totalt 1 gånger.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ved Profilen skrev:
carpelux skrev:Tyvärr förstår jag inte vad din definition av skiktning är.

Jag tar inte detta som ett på hopp ,du förstår ju vad det hanlar om. :lol: Frågan är vad du menar med vad temp gränsen skall ligga. Är det vid i Laddning eller vid ur laddning av tankarna. Det är här som skiktnings problemen blir en fråga som inte många förstår. Det har med flöden och isolering av tankar oxå att ta hänsyn till . :?: Det är ju bara att titta på dagens loggning så ser du hur min verklighet ser ut. :wink:

Du förstår ju det här :lol:
Din laddning är i det närmaste perfekt kan jag hålla med om.
Men har jag förstått dig rätt att du menar att vid urladdning spelar det ingen roll?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ved Profilen skrev:Wodda jag har inte tagit bort någonting med mail. Då har det blivit något fel. Jag vill att du kontaktar mig, om du vill.. Du vet ju hur du når mig.

Jag kommer att kommentera den när den är klar.

Och en eloge till dig för att du ställer upp och labbar med systemet. Hälsa familjen och be så hemskt mycket om ursäkt från mig (och kanske alla andra).

När ska du och Karla kommentera min graf med ert kunnande?
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda ta det lungt ! Ta en drink med frun som inte skiktar sig för mycket :lol:

Andrè däremot skall förklara för mig hur dagens skiktning kunde bli så bra bara för att jag stängde av ena tanken :?: Sedan vill jag ha ett kopplings Shema av Andrè som förklarar hur jag skall få mitt system bättre :?: Tala med dina experter sedan visar du att min koppling är fel. Även med text.. Samt hur jag skall koppla för att få mitt system bättre. Sedan vill jag att du kommentarar dagens eldning mot en tank.
Det klarar inte du :lol:

Jag lovar dig Andrè att du skall få sista ordet i denna tråd om du visar att min koppling är fel :!:
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda skrev:
Ved Profilen skrev:Wodda jag har inte tagit bort någonting med mail. Då har det blivit något fel. Jag vill att du kontaktar mig, om du vill.. Du vet ju hur du når mig.

Jag kommer att kommentera den när den är klar.

Och en eloge till dig för att du ställer upp och labbar med systemet. Hälsa familjen och be så hemskt mycket om ursäkt från mig (och kanske alla andra).

När ska du och Karla kommentera min graf med ert kunnande?
Wodda kan inte du skicka Pm till mig så reder vi ut dina grafer, Samt att jag vill tala med dig personligen hur ditt system är kopplat, Detta går inte att förkara detta i text på ett forum..
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Hade dina linjer gått som jag ritat in så hade det varit väldigt bra skiktning vid urladdning. Titta bara på hur linjerna ser ut vid laddning, då är dom i princip lodräta förutom då dom passeras av "gammalt" vatten.Bild

Dina linjer tar ca 7 timmar på sig att nå rätt temperatur.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Resultaet hade blivit i stil med denna bild.
[URL=http://img512.imageshack.us/my.php ... .png[/img][/url]
Låst