Ja! det du gör är helt rätt. Instrumenten är dyra och cellen har i sig själv inte lång livslängd. Eldar med en pellx från KMP som går klockrent i min CTC1200. Har kört i 3,5 år nu utan några problem. Har tillverkat en egen lucka till brännaren med bra isolering bakåt. Det enda som man får göra är att sota ur pannan en gång i veckan under vinterperioden. Eldar året runt med denna utan några problem. Bra med en brännare utan underhållsfyr under vår och sommar. Men det krävs att man får sin brännare intrimmad rätt. Använder mig av ett Test 325M.Ante skrev:Helt rätt att sotprov och CO är i princip samma sak, MEN....
instrumentet med gällande kalibrering som du mäter med kostar en bra slant och instrumentet kan ta stryk om du utan att kolla stoppar in sonden i rökgaskanalen. Jag kollar alltid med sotprov före så vet jag att jag inte riskerar att knäcka mätcellen eller i alla fall förkorta livslängden på cellen i instrumentet pga en brännare som ligger heltokigt i bränsle/luft-förhållande.
Som sagt det är valfritt.
Pelletsbrännare i CTC 1100
Re: Sotprov
underhållseld
I dag släckte jag underhållselden, en gick ändå ner i paus efter en timme. Antar att det beror på högre yttertemperatur och långsammare avsvalning som följd. Har jag gjort nåt dumt ?
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
Nej, jag tror inte du gjort nåt dumt.
Jag ändrade underhållselden till 30 min igår, i vinter har jag använt 2 tim. Igår såg jag att huset förbrukade ingen värme alls mitt på dan. Det fick till följd att panntempen steg trots att brännaren gick på underhållslåga. När det närmade sig 90 gr tyckte jag det var dags att ändra längden på underhållselden.
Jag ändrade underhållselden till 30 min igår, i vinter har jag använt 2 tim. Igår såg jag att huset förbrukade ingen värme alls mitt på dan. Det fick till följd att panntempen steg trots att brännaren gick på underhållslåga. När det närmade sig 90 gr tyckte jag det var dags att ändra längden på underhållselden.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
Re: Sotprov
Ett bra instrument har en funktion som stänger av pumpen om CO-halten är för hög, för att cellen inte skall ta skada.Ante skrev: Jag kollar alltid med sotprov före så vet jag att jag inte riskerar att knäcka mätcellen eller i alla fall förkorta livslängden på cellen i instrumentet pga en brännare som ligger heltokigt i bränsle/luft-förhållande.
Som sagt det är valfritt.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com