Behöver hjälp!

Skriv svar
noffe
Frö
Kontakt:

Behöver hjälp!

Inlägg av noffe »

Hejsan allihoppa!

Jag är ny här, fick ett tips fr en vänn om det här forumet!
Jag har precis köpte ett hus i "nykvarn" och kan absolut inte mycket om allt det här med värme och va man ska har för typ av panna osv...och darför så skulle jag upskatta erat hjälp!

Idag så har dom som bor i huset en gamma kombi panna fr 1941 "olja o ved" och va jag har förstått så är oljan dyr..det vill säga att det finns billigare alternativ..bl.a "pelletsså"sen hörde jag att man kan på vissa olja pannor byta brännaren mot en pellets brännare!

Jag undrar om man verkligen kan göra det?
Vem ska man prata med?!
Bor som sagt i nykvar o det ligger när Södertälje!
Upskattar all hjälp...och är jätte tacksam

Mvh noffe
Fotboll, hundar
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Snacka med Energibiten www.energibiten.net
som har stor kunskap om pelletsinstallationer.
Jag tvivlar på att pannan är från 1941 om det står olja o ved på den.
Olja fanns inte i sverige 1941. Snarare tror jag på 1961 eller 1971.
Om pannan är någorlunda bra lönar det sig att installera en pelletsbrännare i stället för att elda olja.
Det finns ingen märkskylt eller liknande på pannan?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har en äldre kombipanna med en pelletsbrännare i och jag räknade på det förra vecka: jag har betalat 43% av värmekostnaden i pellets mot vad det skulle kosta mig i olja... räknat i dagens priser. Då jag även har bytt cirkulationspump så att barnens rum faktisk kan komma över 10°C gör ju att besparningen blir lite mer ändå men att ha värme till 43% av priset mot olja... det duger åt mig.

Jag är väldigt nöjd.

Jag har plockat ut oljebrännaren och då jag fick med en monteringsplåt med brännaren skar jag till den (med vinkelslip) och borrade 4 monteringshål som motsvarar den gamla luckas montering.

Jag fick koppla om en aning på elen och sedan var det bara att samla veckoförrådet och börja spara pengar...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Just gamla kombipannor brukar väl vara ganska enkla konvertera till pelletsbrännare, eftersom eldstaden är stor. Därmed blir man ganska fri i valet av brännare (till skillnad från vissa renodlade oljepannor, där kanske bara en eller två typer funkar öht). Min panna är också en gammal kombipanna, och det har gått hur bra som helst. Den enda modifieringen var att det behövdes en ny baffelplåt för att få upp verkningsgraden, men det är ju bagateller egentligen.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Torsten skrev: Jag tvivlar på att pannan är från 1941 om det står olja o ved på den.
Olja fanns inte i sverige 1941.
Jooodå, inte vanligt men det fanns.

Osannolikt att en vanlig villa skulle ha en sån, DET håller jag med om däremot.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Vad körde man då med på 30, 40 o 50 talet. Vårt hus är från 32 men har såvitt vi förstår aldrigt haft kakelugnar. Var det kol o koks innan?
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

På 40-50 talet eldade man med ved och koks. För att slippa gå upp och lägga i ved mitt i natten när det var kallt körde man koks då, den bädden varade hela natten. Jag var grabb då och kommar ihåg hur koksleverantören bar ned 40-50 kg tunga säckar ned i källaren och hur pannan kokade då och då. För att inte tala om soteldarna. Sedan kom oljeeldningen på slutet av femtitalet och oljan kostde nästan iget jämfört med koks så kokshanteringen var helt borta innom 10 år. Samma sak händer nu med oljan, när jag hade mitt första hus kostade det 300 att fylla oljetanken och sista gången jag fyllde min tank innan övergången till pellets kostade det 18000. 40 år immellan men ändå... MVH HSE.
noffe
Frö
Kontakt:

Inlägg av noffe »

Först och främst så vill jag tacka alla som har svarat :)
Har kollat runt lite och som det verkar så ska det gå att byta ut oljebrännaren mot en pelletsbrännare!
Har fått pris förslag och det skulle kosta runt "30000" kr månterat o klart!
Vet inte om det är ett bra pris! berår säkert på massa saker naturligtvis!
Fotboll, hundar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det finns många olika tillverkare av brännare och vi har väl alla här vår favorit, jag är partisk men likaväl mycket nöjd med min brännare.

Om 30k är ett hyggligt pris beror på vad som ingår, vilken brännare det rör sig om osv. och du kan inte få vettiga svar om inte du kan upplysa om dessa saker.

Om det är en Sverige Brännare bör du dock springa skrikande därifrån...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

noffe skrev:Först och främst så vill jag tacka alla som har svarat :)
Har kollat runt lite och som det verkar så ska det gå att byta ut oljebrännaren mot en pelletsbrännare!
Har fått pris förslag och det skulle kosta runt "30000" kr månterat o klart!
Vet inte om det är ett bra pris! berår säkert på massa saker naturligtvis!
Hej du!!
Jag gav 30000:- för min brännare för två år sen i detta ingick brännare förråd matarskruv montering borttagning av olje brännare 6års försäkring(hmm) intrimmning plus 20 säckar pellets!!
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Att få en lämplig brännare till en gammal panna installerad ska inte behöva kosta mer än 26- 27000kr. Var annons i Stock området för en månad sedan om brännare inkl. installation för 24900kr.

Konstigt, för att nu går det utan vidare att pruta en tusenlapp på ordinarie priset för brännare förråd och skruv.

Du har ännu inte talat om vilken panna du har. Om det inte något speciellt konstigt med pannan så spara 10000kr och installera själv.
Det går ju att ta någon tekniskt kunnig person i bekantskapskretsen till hjälp. 10000 räcker till många öl och fixa med sånt här tycker "gubbar" är kul :)
Stora Enso pellets.
noffe
Frö
Kontakt:

Inlägg av noffe »

Pannan som finns i huset nu heter "PARCA BINETT" sen står det på en lapp som jag har här att det finns 3 olika typer "B-1, M-1, S-1" men jag vet inte vilken av dom jag har..
Fotboll, hundar
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

noffe skrev:Pannan som finns i huset nu heter "PARCA BINETT" sen står det på en lapp som jag har här att det finns 3 olika typer "B-1, M-1, S-1" men jag vet inte vilken av dom jag har..
Här fanns en tråd om Parca Binett.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... dfbe9cc4dc
Killen valde till slut att sätta in en Viking Bio pga. lång leveranstid. Idag finns inte några långa leveranstider.
Jag tycker alternativet som gavs med roslagsbrännare är utmärkt till den pannan. Då får du en ny frisk termostat som följer med brännaren och behöver inte använda den urgamla och kanske otillförlitliga som sitter på pannan.
Dessutom behöver du inte in och koppla i 220V el, bara stoppa in sladden.
Roslagsbrännaren är tillförlitlig och håller länge medan alternativet med Viking Bio kräver ett väl tilltaget konto för alla reparationer.
Själv har jag en Viking B16 som jag är mycket nöjd med (den kan man också installera själv). Roslagsbrännaren skulle definitivt vara mitt andraval om jag stod i begrepp att välja brännare.
Vill du inte installera själv kan det löna sig att lyssna med återförsäljare på http://www.roslagsbrannaren.se/
Stora Enso pellets.
Skriv svar