Rekommenderar brännarmärke

PPG
Entusiast!

Rekommenderar brännarmärke

Inlägg av PPG »

Jag har kollat allt under ca 30 st brännarmärke.
Har koncentrerat teknik och kvalitet. Janfire NH har haft tidigare barnsjukdom pga askrapning och styrenhet och nu löser bättre utveckling den nya delar bättre kvalitet på askrapning och ny styrenhet version 1,22.
Externskruv med tätskruv har Janfire eller några annan märke finns på marknaden. Internskruv är jämn dosering och god förbränning varierar vit och gul låga. Janfire är enda bästa brännarval för att NH har automatisk askrapning bör underhåll 2 ggr/år. Lätt ställa in på displayer och enkel t,ex volymvikt och värmevärde beronde på pelletsleverantör kan titta på fakta på rätt inställning och har valfri effekt program på 3-23 kw är program luft och matar i procent är fabrikinställt utan ändra på matar och luftinställning. Underhållseldning 0,6-1,0 kw och max 1 timme.

Externskruv med flexskruv är ofta ojämna matning och kan bli misslyckat brännarstart och lågan varierar vit och röd lågan.

Ariterm är det mkt inställning i procent luft och matning och inget få veta rätt effekt utan måste rökgasanalys och långt tid för upprepande ggr min och max inställning.

Ecotec är enkel display lik som Janfire genom volymvikt och värmevärde.

Båda brännare är bra val. Mitt favorit är JANFIRE NH :D

Det är bra veta om tyckte och kvalitet.
PPG
Entusiast!

Inlägg av PPG »

Jag föredrar 3 brännarmärke Ecotec, Janfire och Ulma är den bästa märke som har bra service, driftsäker, mindre underhåll aska utan att ta ut brännare från panna ofta.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Rekommenderar brännarmärke

Inlägg av André »

PPG skrev:
Ariterm är det mkt inställning i procent luft och matning och inget få veta rätt effekt utan måste rökgasanalys och långt tid för upprepande ggr min och max inställning.
Alla brännare ska justeras/kollas via rökgasanalys...

Klart att man kan köra Ariterm på fabriksinställning oxå...

Jag har kollat flera ggr hos en kompis o här, Är pelletsen från samma leverans/kvalite så är oxå alla inställningar exakt samma..
Igentligen så är det bara man har samma volymvikt på pelletsen så stämmer allt vilket Janfire NH bygger sina inställningar på...

Pellets har energiinnehåll på 4,8 kWh/kg men volymvikten är inte densamma jämt vilket gör att fläkt måste ändras beroende på denna eftersom skruv transporterar volym..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
PPG
Entusiast!

Re: Rekommenderar brännarmärke

Inlägg av PPG »

André skrev:
PPG skrev:
Alla brännare ska justeras/kollas via rökgasanalys...

Klart att man kan köra Ariterm på fabriksinställning oxå...

Jag har kollat flera ggr hos en kompis o här, Är pelletsen från samma leverans/kvalite så är oxå alla inställningar exakt samma..
Igentligen så är det bara man har samma volymvikt på pelletsen så stämmer allt vilket Janfire NH bygger sina inställningar på...

Pellets har energiinnehåll på 4,8 kWh/kg men volymvikten är inte densamma jämt vilket gör att fläkt måste ändras beroende på denna eftersom skruv transporterar volym..
Hej Andre!

Ja, det gör säker alla brännare kontrollera rökgasanalys och det är lätt och snabbt på displayer och bekvämt service och tid.

Precis är olika inställningar på värmevärde och volymvikt som styr fläkt och matarskruv.

Ariterm har bara fabrikinställd effekt med fläkt och matarskruv men ändra effekt fanns inte visa procent fläkt och matarskruv men finns endast hög skruv finns procent med visa effekt står på pdf.
Finns på webb: http://www.ariterm.se/filer/dos_bequem20D.pdf

Det är att ringa eller mail till Ariterm visa bestämma hur vill ha effekt då dom ger oss visa rätt alla % min, låg och hög fläkt och matarskruv.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vad jag vet är det ingen än som visat upp exakt effekt på en janfire heller, Att dom säger att den drar si el så vid effekterna tvivlar jag på att det stämmer..

Man kollar den på samma sätt som i en Ariterm/Thermia genom att mata brännarens internförråd från en våg o sedan se hur mycket den förbrukar/tim, Då vet man effekten..
Man kan testa under t.ex 15 minuter, Drar brännaren 312 gram på 15 minuter är den på 6 kW inmatad effekt..

Sen att janfire anger 3-23 kW tvivlar jag på att den kan fixa med bra förbränning då det är rosterytan som avgör min/max effekt o den är inte variabel..

Stämmer nog snarare med 8-20 kW :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag föredrar 3 brännarmärke Ecotec, Janfire och Ulma är den bästa märke som har bra service, driftsäker, mindre underhåll aska utan att ta ut brännare från panna ofta.
För att få lite opartiskhet i det hela så kan man ju påpeka att det finns ett flertal brännare som håller mycket hög kvalitet, det finns ett flertal brännare som har väldigt bra service och det finns definitivt ett flertal brännre som är mycket driftsäkra.

Och att ropa guld och gröna skogar över automatisk askskapa är ju rätt värdelöst om du ska sätta brännaren i en vanlig/gammal panna eftersom du ändå måste sota pannan så är det inte något som helst extra besvär att aska ur brännaren, den enda riktiga fördelen du har i det fallet är att brännaren kan starta upp i ett "känt" läge, trevligt i och för sig, men priset är en rätt komplicerad historia och vi pratar om rörliga delar som sitter i förbränningsutrymmet, hur driftsäkert detta är i ett längre perspektiv vet vi nog inte ännu.

Att påstå att Ecotec, Janfire och Ulma är bäst och är mest driftsäkra tycker jag är lite magstarkt om du inte redovisar det underlag du har för ett sådant påstående.

Service är desutom väldigt starkt kopplat till återförsäljaren och denna behöver inte vara ett dugg bra men kan vara väldigt bra, i så fall skulle jag vilja påstå att i dom fall där du inte har återförsäljare inblandade utan kommunicerar direkt med tillverkaren har större förutsättningar för bättre service rent generellt sett eftersom dom verkar har ett större intresse att ha god service.

Om vi tar fallet med driftsäkerhet så ser jag inte heller varför dessa 3 som du nämt skulle vara bättre, vi har sett massvis med olika brännare som bara går och går dag ut och dag in utan problem, detta beror väldigt mycket på om allt är korrekt installerat och sköts på ett korrekt sätt.

Det så kallde mindre underhållet har jag redan nämt, det är i stort sett ointressant om du har brännaren i en gammal/äldre panna, nog så vanligt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Absolut får man problem är den bästa supporten direkt med tillverkaren

För övrigt ju mindre finnes desto lättare att sköta o billigare
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

PPG
Ungskog

InläggPostat: ons 06 feb, 2008 21:17

Hej Micke_932!

Ja, det är upp sig själv vad tyckte om brännarmärke hur det vill ha på olika märke. Det är bra att veta den 3 brännaren är bra service och kommer att öka intresse än någonsin annan märke.

Ulma har enda minsta rörliga delar som har manuell askrapning och bra service och garanti.

Janfire med mkt teknik rörliga delar och haft några delar fel och kommer löser bättre version.

Ecotec är mest sålda tidigare produkter men visa pannor krävs minst 150 cm höjd mellan kopp och eldstad taket, del slitdelar slussvingar bör byta ngt 1-2 år hur gångtider är.

Övriga märke mest sålda Viking bio, Kmp, Pellx kan problem uppstart, eltändning, driftstopp och rengör aska 1-2 veckor.

Alla får välja och visa tyckte för och nackdelar här på forum

Edit: Flyttade detta inlägg hit pga fel skrivning i en annan
tråd ...... Moderator / Micke
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
PPG
Entusiast!

Inlägg av PPG »

Om man vilja ha brännaraskrapning om manuell eller automatisk askrapning eller lufttryck rensning om för och nacdel...

Manuell askrapning

Fördelar: Minsta rörliga delar. Driftsäkerhet och hållbart.
Nackdel: Lite arbetsinsats.

Automatsik askrapning

Fördelar: Ingen arbetsinsats. Låg driftsäkerhet.
Nackdel: Rörliga delar. Få problem och håller mindre.

Lufttryck rensning

Fördelar: Ingen arbetsinsats. Måttlig driftsäkerhet.
Nackdel: Kan sällan fastsittande kaka svårt att rensa bort. Få problem kompressor. Förskräckt start kompressor hög ljud.

Manuell askrapning finns på Ulma pelletsbrännare.
Automatisk askrapning finns på Janfire NH och Iwabo Villa S2.
Lufttryck rensning finns på Bionordic B16 GL, KMP PX21 tillbehör lufttryck rensning och Roslagsbrännaren RB-Master.

Ulma 2000 och Ulma 3000 rengöres lätt ifrån aska utan att öppna luckan på pannan då brännaren är utrustad med spaksotning, genom att vrida den på framsidan monterade ratten medurs och sedan dras ut
bakåt till stopp, vrid sedan tillbaka och tryck in skrapan. Upprepa proceduren ett par gånger. Sedan
är brännaren uraskad. Detta skall göras askrapning varannan vecka under eldningssäsongen.

Automatisk askrapning är början få problem men utveckling kan bli bättre, nu vet inte ännu och håller på att jobba långt test mekaniska slitdelar.
Senast redigerad av PPG den lör 09 feb, 2008 14:55, redigerad totalt 1 gånger.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

André: 6-23kW fungerar alldeles utmärkt, allt under 6kW är bara till för att göra tyskarna nöjda.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:André: 6-23kW fungerar alldeles utmärkt, allt under 6kW är bara till för att göra tyskarna nöjda.
Hur effektiv är den vid 3 kW??

Thermian/Ariterm går ställa ner matningen på 1% om man vill o då lär den väl ge typ 0,1 kW men det är nog inte nån bra verkningsgrad då..
PPG
Entusiast!

Inlägg av PPG »

Se ovanpå tidigt postat fre 08 feb, 2008 16:55.

Senast ändrad av PPG den lör 09 feb, 2008 13:55, ändrad totalt 1 gång.

Tillkommer: Nackdel: Kan sällan fastsittande kaka svårt att rensa bort.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har ingen tal på effektiviteten vid 3kW men ska du längre ner finns det ju underhållseldning som ger mellan 600W och 1kW.

Att Ariterm kan gå ner på 1% imponerar inte mig, då har man likaväl stängd av eldningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

PPG skrev:Se ovanpå tidigt postat fre 08 feb, 2008 16:55.

Kan du inte ladda upp de 30 pdf dokument du har till något fritt webutrymme och ge länken dit i stället. Då kan ju de som är intresserade läsa vad som står själv i sin helhet. Lösryckta meningar hit och dit från olika pdf filer säger absolut ingenting.
Håller du på med specialarbete till gymnasiet om pellets?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
PPG
Entusiast!

Inlägg av PPG »

Torsten skrev:
PPG skrev:Se ovanpå tidigt postat fre 08 feb, 2008 16:55.

Kan du inte ladda upp de 30 pdf dokument du har till något fritt webutrymme och ge länken dit i stället. Då kan ju de som är intresserade läsa vad som står själv i sin helhet. Lösryckta meningar hit och dit från olika pdf filer säger absolut ingenting.
Håller du på med specialarbete till gymnasiet om pellets?
Jag jobbar inte med testlab utan jobbar på olika villor och personliga äger brännare hur är nöjd med driften. Jag förstått att det pdf absolut ingenting.
Skriv svar