Köpa brännare?

Skriv svar
Basshunter
Prima virke

Köpa brännare?

Inlägg av Basshunter »

Tänkte ersätta min flisbrännare med en pelletsbrännare.
Dels för att slippa fylla på flis varje dag och dels för att slippa sota lika mycket i pannan.

Har fått Ecotec Bioline 20 som tips? Är den vettig utifrån aspekterna ovan?
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Under förutsättning att det funkar med pannan så tycker jag absolut att det är vettigt, det är rejäla, driftsäkra brännare som man inte behöver dalta nåt särskilt med. Jag har kört min året runt i drygt 2 år och har inte haft minsta problem eller ett enda driftstopp. Kravet på pannan är att förbränningsrummet har hyggligt högt i tak, eftersom EcoTec brinner uppåt.

Sen har man hela tiden diskussionen om under- kontra övermatning, och båda principerna har sina anhängare. Undermatning (som EcoTec) är som förbränningsprincip egentligen att föredra, men brännaren blir med nödvändighet mer invecklad med allt vad det innebär. Belackarna kommer dessutom att säga att så fort det blir strömavbrott får man bakbrand i en undermatad brännare, med följden att pannrummet, huset och halva socknen brinner ner. Nåja...

Nackdelen är att slussvingarna måste bytas ibland, inte dyrt men lite pyssligt sägs det. Från vissa håll låter det som om det måste göras varje år eller ännu oftare; mina slussvingar ser i stort sett nya ut efter 2 år. Om allt är rätt (drag i pannan, förbränning) så håller de några år säger jag.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Håller med ovanstående inlägg.

Det där med bakbrand vid elavbrott har jag råkat ut för men det betyder inte att hela huset blir skadad. Hos mig brann det som fanns i internförrådet plus slussvingarn upp. Och det överhuvud taget blev en bakbrand kan bero på att slussvingarna tätade dåligt men det går ej att konstatera om det var så i mitt fall eftersom de också brann upp.

Visst, slussvingarna behöver bytas. Hur ofta är svårt att säga, vissa vingar håller över två år andra ett och några "bara" ett halv år. Under den tiden som jag har haft min brännare (10 år nu i april) så har jag för mig att jag har bytt slussvingar 4 eller kanske 5 ggr. Två gånger har jag vänt på gamla vingar. Sista vändningsgången slutade med att vingarna gick av och försvann in i brännaren, 2-3 veckor efter vändningen. Körde nog i en halv till en hel vecka med tre avbrutna och en skadad vinge...... men brännaren gick ändå....

Tror att slussvingelivslängden hänger mycket på kvaliteten på vingarna, känns som om "original" vingarna håller längst. Sedan varierar kvaliteten, kanske på hur länge de legat på hyllan hos återförsäljaren....

När det gäller undermatad brännare så är den relativt okänslig när det gäller att bränna pellets med mycket fin material. Kommer det bara fram till brännaren så försvinner det och blir värme.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är samma med min övermatade, allting brinner upp :lol:

Rent säkerhetsmässigt tror jag inte det är några större skillnader så länge prylarna hålls i vettigt skick och är korrekt installerade (kassa slussvingar respektive skruvar med utloppet rakt ovanför fallröret kan ställa till det).

Vill man vara försiktig och exempelvis har elpatroner så föreslår jag att man sätter en lös jordfelsbrytare eller annan utrustning med nollspänningskydd så att brännaren stoppar om det blir strömavbrott och måste startas om manuellt sedan, minskar riskerna en del även om det inte hjälper så mycket med en undermatad brännare.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Basshunter
Prima virke

Inlägg av Basshunter »

Ok, behöver ta beslut snart då flisförrådet är på upphällning.

Resonerar så här:
- vi har inte bott här mer än i någon månad och vet inte hur vi kommer att trivas, vilket vi troligen kommer att göra
- att köpa bergvärme då känns som en stor investering m a a ovanstående
- fliseldningen är jobbig då man måste vara ute varje kväll och fylla på samt sota pannan varje vecka, vill inte heller utveckla utrustningen eller förrådet då jag inte är så sugen på flis
- har därför tittat på pellets, huvudsyftet är att få en lite mer automatiserad process och slippa vara hemma varje kväll och fylla på bränsle, utan kanske endast en gång i veckan.
- pellets bör också ge mindre sotningsarbete i pannan, kanske räcker med 1 gång i månaden
- offert på pelletsbrännare med framåtbränning, ca 28 tkr inkl montering och veckoförråd
- säljer flisbrännaren från anno domino för 5 tkr
- total kostnad 23 tkr
- om vi sedan vill gå över till bergvärme kan vi sälja pelletsbrännaren för halva priset 12 tkr
- total investering/risk blir 12 tkr

Ge mig stöd för mitt resonemang! :)
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

28 tusen inkl. montering låter för mycket, går nog att pruta.
Tror inte det går att få 12000 för beg brännare även om den är bra.
Nytt inkl. förråd och skruv reas nu för under 17000 har jag sett.
För en beg. brännare låter 8-9000 mer troligt vad man kan få ut.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Kommer flisförrådet att funka för pellets också?Med tömningen alltså.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Basshunter
Prima virke

Inlägg av Basshunter »

Nej, flisaggregatet plockas bort och säljs i sin helhet och ersätts av ett nytt vecko-pelletsförråd.
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Eftersom du efterfrågade stöd för ditt resonemang så får du det av mig. Härmed och högtidligen. På detaljnivå håller jag med Torsten - det blir svårt att få 12 papp för en begagnad framåtbrinnande, men det dödar inte resonemanget på principnivå.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Basshunter
Prima virke

Inlägg av Basshunter »

Tack! :)
Skriv svar