ny på området
ny på området
Köpte en kåk i somras med en parca 3000 som panna i den sitter en iwabo brännare:det har gått åt ca 4 pall sen aug mycke?den startar ca 1 gång i timmen går i gång vid 68 grad stooppar vid ca 80.shunten är paj så jag skickar ut ca 40grad hela tiden till elementen.Kan det va värt att skaffa ny shunt?Kör med ok pellets sintrar å sotar väldigt mycke ska jag väl tillägga.Kåken är byggdes 1947 samt är tilläggsisolerad.Kan det va fel inställd brännarn.Tacksam för svar
mvg gösen08
mvg gösen08
När en brännare sotar mycket är det nästan alltid för att den kör med luftunderskott, alltså fet förbränning. Detta kan (bör kunna) ställas in, antingen vid att minska matningen eller öka luften eller en kombination därav.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
4 pallar på 5 månader är inte så fruktansvärt mycket, beroende på hur stort hus och hur mycket varmvatten det går åt. Jag har väl eldat upp knappt 3 pallar på den tiden så det känns som det är lite mycket.Shunten låter som en tänkbar orsak till ökad förbruknin. Men se till att sota pannan ofta också, sotbeläggning på ytorna i pannan höjer också förbrukningen. MVH HSE.
[quote="gösen08"]Så en ny shunt kan va väl investerade pengar kåken är på 100 boyta biarea80 som är källare finns baara ett element där.3st som duschar varje dag så det går åt varmvatten.
gösen08[/quot
Skaffa en automatshunt med en tempavkännare inne så kommer du slippa springa och justera varje gång tempen varierar ute.
Sen verkar det som att du skulle behöva justera brännaren genom att minska matningen eller öka fläkten sen får man vänta några dagar för att se om det blir mindre åtgång.
Har du någon som kan kolla det åt dig så är det bästa.
Annars kan du kolla hur en del andra som har en likadan brännare vad de har för inställningar.
gösen08[/quot
Skaffa en automatshunt med en tempavkännare inne så kommer du slippa springa och justera varje gång tempen varierar ute.
Sen verkar det som att du skulle behöva justera brännaren genom att minska matningen eller öka fläkten sen får man vänta några dagar för att se om det blir mindre åtgång.
Har du någon som kan kolla det åt dig så är det bästa.
Annars kan du kolla hur en del andra som har en likadan brännare vad de har för inställningar.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Hejsan gösen och välkommen hit
Har du läst våra regler ?
3. 3. Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in.
Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp sidan hittar du det .

Har du läst våra regler ?
3. 3. Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in.
Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp sidan hittar du det .
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Ja du det finns säkert många att välja på men du kan ju kolla upp en som heter ESBE sen tror jag att du har säkert någon pelletsinstallatör i trakten som man kan fråga lite om priser märken osv priserna ligger lite mellan 700:- och uppåt beror lite på vad man behöver och hur mycket man vill lägga ut.gösen08 skrev:I så fall vilket märke på shunten skulle passa mig? nån som är haj på detta rek gärna nån tillverkare . gösen08

CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!