Vilken brännare tycker ni är den bästa? Vilken ska man köpa om man vill ha det så lungt och billigaste som möjligt? Det kanske finns någon där ute i vårat avlånga land som kan svara på frågan. Jag har en FJ-Effect nu som har gått fruktansvärt bra sedan -98. Nu har jag börjat funderat på att köpa en ny men är fruktansvärt osäker på vilken av alla brännare man ska slå till på.
Trio 330 med en Thermia BeQuem 15 D 7 meter skruv med 2st 90 graders böjar och 8 kubik bulkföråd.
Du kan inte få både 'lugnt' (vilket jag tolkar som driftsäkert) och billigast.
Jag gick helt på driftsäkert, och valde efter mycket funderande Thermia, men den är alls inte billigast.
Billigast vad jag vet är Sverigebrännaren för 10 000, men jag vet inget om hur bra eller dålig den är.
För övrigt - om du nu har en fungerande brännare, må vara av lite mindre känt fabrikat, varför vill du byta?? Det verkar helt galet i mina ögon! Använd den du har - du vet att den funkar, och priset är oslagbart!
Kul med lite fler från Norduppland !
Runt i Tierpsområdet finns ett antal EcoTec som jag installerat och de fungerar riktigt bra.
Brännaren behöver ses över efter ca en månads drift, och askan i en 330 tömmas efter ca 2veckor.(vintertid).
EcoTec är mycket driftsäker brännare, och det finns en EcoTec A3 i en likadan panna som du har i Fors, och inom kort en A4 i Västland.
Hör av dig till mig om du vill kolla på en installation eller få referens att prata med.
Du får 4000:- för din gamla pelletsbrännare av mig i inbyte innan den 30/4.
EcoTec hämtar den och skrotar den sedan hos sig.
Jag får sedan tillbaks de 3000:- jag har dragit av på fakturan.
Jag startat en liten vårrabatt på 1000:- den 1/4, så därför ger jag då 4000:- i inbyte, eller 1000:- rabatt vid köp av brännare.
Hur monterar du EcoTec i Albin Trio 330? I oljeluckan eller någon av vedluckorna? Låter du rökgaserna gå neråt till botten eller tar du ut dom upptill i vedeldstaden? Hur får du tillräckligt avstånd till taket i eldstaden? Intresserad eftersom jag också har denna panna och kör Eurofire i den.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
I en 330 passar EcoTec i översta vedluckan.
Jag vill minnas att det var 12 cm fritt utrymme över brännkoppen på den pannan. Lite på gränsen, men det fungerar bra.
Det är ju en underförbränningspanna så rökgaserna dras ju neråt i pannan och det gör att det inte är riktigt lika viktigt med avståndet till taket. 1cm/kW skall man räkna med.
Anslutningsplåten skall monteras så långt ner det går.
En extra plåt som läggs i bakkant på rören som kan samla lite aska, samt styr flygaskan längre fram i pannan gör att uraskningen kan göras med längre mellanrum.
Man ser vid rökgasmätningen om lågan slår i taket, och då går CO ppm mätningen högt. mer än 400 ppm mot normalt under 100 ppm
I oljeutrymmet är det för lågt till tak, och rören sitter mycket tätare där, så det funkar inte att sätta brännaren där.
Verkningsgradsmässigt(långt ord) spelar det mindre roll på denna panna, då rökgasvägarna i princip är lika långa.
Tack för svaret. Nu förstår jag hur det går till. Jag har min brännare monterad i oljeluckan, och det fungerar bra. Jag får inte köra på för hög effekt för då slår lågan i bakre väggen.
Jag har ställt in några eldfasta stenar på sidorna och längst in för att undvika att lågan kyls ner av pannväggarna. Det verkar som förbränningen blev bättre av detta. Mindre mängd och finare aska.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
Hej Rolf27. Hur går din Eurofire i Albinpannan? Är den känslig för finfraktioner? Du kanske inte kör med bulkpellets. Jag håller på att letar efter en ny brännare. Man vill ju inte köpa något som man ångrar sig efter ett tag. Jag vill ha synpunkter från flera Albin ägare.
Trio 330 med en Thermia BeQuem 15 D 7 meter skruv med 2st 90 graders böjar och 8 kubik bulkföråd.