Koll på mängd energi i tank.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Koll på mängd energi i tank.

Inlägg av Wodda »

Har funderat på om det finns nån liten manick som håller koll på hur mycket energi som finns i Ack-tankarna.
Denna lilla manick ska helst kunna visa hur mycket energi som finns.
Hur länge det räcker med hjälp av info från väder prognos.
När nästa laddning bör ske baserat på tillfällig och planerad förbrukning.

Finns detta eminenta redskap? Eller finns det någon som kan bygga ett sådant instrument?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
pannrum
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 08 mar, 2006 09:39

Inlägg av pannrum »

Calmar V65, en 4m3 tank, vvc med förvärmning och toppslinga. Kulvert 30 m och lågtempsystem. Värmer 230m2. Styrning thermomatic Era 10
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Vet du om den har flera ingångar? På bilden ser det ut som om den bara har en flödesmätare och två givare.(finns det varu information att hämta någonstans?)
För att lösa det problemet jag angav så måste den kunna mäta hur mycket som lagrats samt hur mycket som tagits ut. det betyder dubbla flödesmätare och 4 st givare. Eller om man kunde koppla på ett helt gäng med givare som hela tiden beräknar hur mycket tankarna innehåller
Och så tror jag att det måste vara något PC liknande, kanske en PLC.

Det fina i kråksången skulle ju vara något som hela tiden kunde ha koll på hur mycket som finns, hur mycket som förbrukas för tillfället och göra en beräkning på kommande förbrukning under dom närmaste 24-48h med hjälp av en temperatur prognos eller historik.

Vi har väl alla stått där och dragit på en gissning "räcker det tills imorgon eller inte?"
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
pannrum
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 08 mar, 2006 09:39

Inlägg av pannrum »

det verkar finnas modernare grejer.
http://www.actaris.com/html/products-1546.html
Titta på broschyrer och användar guiden (välj svensk)
Calmar V65, en 4m3 tank, vvc med förvärmning och toppslinga. Kulvert 30 m och lågtempsystem. Värmer 230m2. Styrning thermomatic Era 10
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Wodda skrev:Vet du om den har flera ingångar? På bilden ser det ut som om den bara har en flödesmätare och två givare.(finns det varu information att hämta någonstans?)
För att lösa det problemet jag angav så måste den kunna mäta hur mycket som lagrats samt hur mycket som tagits ut. det betyder dubbla flödesmätare och 4 st givare. Eller om man kunde koppla på ett helt gäng med givare som hela tiden beräknar hur mycket tankarna innehåller
Och så tror jag att det måste vara något PC liknande, kanske en PLC.

Det fina i kråksången skulle ju vara något som hela tiden kunde ha koll på hur mycket som finns, hur mycket som förbrukas för tillfället och göra en beräkning på kommande förbrukning under dom närmaste 24-48h med hjälp av en temperatur prognos eller historik.

Vi har väl alla stått där och dragit på en gissning "räcker det tills imorgon eller inte?"
Dubbla flödesmätare behövs nog inte, fungerar den mätaren som min så kan den räkna plus och minusflöde. Så rätt placerad flödesgivare så skulle du kunna mäta hur mycket som finns i acken. När du sedan plockar ur energi så räknar mätaren baklänges.

Problemet blir ju i så fall hur man skall ta hänsyn till värmeläckaget från acken. Det klarar ingen mätare att ta hänsyn till.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Du har nog rätt Roli, mätare funkar inte. Åtminstone inte på mitt system pga hur jag kopplat.Och största orsaken är nog som du säger förlusterna speciellt vår/sommar/höst när man behöver tekniken som mest. Ska man elda varje eller varannan dag spelar det ju mindre roll.
Kanske en kombination av mätare och givare.
Men jag ska nog göra ett excel test och se teoretiskt om det går att göra beräkningar utifrån t ex 10 st tempgivare där varje givare har ett givet område och viss energimängd i relation till den temperatur varje givare visar. Man får nog slänga in nån formel för förväntad förlust också.
Jag vill ju egentligen inte veta hur mycket jag laddat bara hur mycket jag gör av med, jag vill ju veta hur långt det räcker. Speciellt vid olika temperaturer utomhus.

:study:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Wodda skrev:
Jag vill ju egentligen inte veta hur mycket jag laddat bara hur mycket jag gör av med, jag vill ju veta hur långt det räcker. Speciellt vid olika temperaturer utomhus.

:study:
Tycker det skulle va rätt intressant att se hur mycket man laddar oxå..

Vet man både in o ut ur tanken så vet man ju förlusterna oxå
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

André skrev:
Wodda skrev:
Jag vill ju egentligen inte veta hur mycket jag laddat bara hur mycket jag gör av med, jag vill ju veta hur långt det räcker. Speciellt vid olika temperaturer utomhus.

:study:
Tycker det skulle va rätt intressant att se hur mycket man laddar oxå..

Vet man både in o ut ur tanken så vet man ju förlusterna oxå
Ja men det blir väl i efterhand?

Om jag ackumulerat 100 och tagit ut 20 så kan jag ju fortfarande bara ha 70 kvar pga den okända förlusten.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag kom på efter jag postat att det hjälper ju inte dej som vill veta vad du har kvar.. :oops:

Vet en som kopplat in en lampa som styrs av dykrörstermostat, Lampan tänds då tanken går under vald temp...
Det är ca 12-1300 l vv kvar i tanken då lampan tänds så han klarar minst 12 tim innan han måste elda ner till -12/15°, Då det är kallare måste han ändå elda varje dag o man lär sej j hur länge det räcker vid olika utetemp...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

André skrev:Jag kom på efter jag postat att det hjälper ju inte dej som vill veta vad du har kvar.. :oops:

Vet en som kopplat in en lampa som styrs av dykrörstermostat, Lampan tänds då tanken går under vald temp...
Det är ca 12-1300 l vv kvar i tanken då lampan tänds så han klarar minst 12 tim innan han måste elda ner till -12/15°, Då det är kallare måste han ändå elda varje dag o man lär sej j hur länge det räcker vid olika utetemp...
Ja men det är inte lika komplicerat och roligt :P
Glädjedödare :joker:

Men det är en bra ide!
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Mats Pyssling
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 26 nov, 2007 22:42
Ort: Ransäter

Inlägg av Mats Pyssling »

Jag tror att den där actaris-mätaren funkar som en vanlig fjärrvärmemängdsmätare, möjligen med kanske någon extra finess i beräkningsprogrammet.

Men det som den gör "för att mäta uteffekt och ackumulerat levererad energi från värmepumpar, biobränsleanläggningar och solfångare" är bara att lagra effektmätning över tiden.

Jag jobbar på ett stort värmeverk nu och där har vi väderprognossystem och den typen av visning av laddning och urladdning som du frågar efter. Men där finns inte ett integrerat system för att bestämma hur mycket som behövs tills imorgon :)

Så vad jag försöker säga, är att det nog skulle vara ganska dyrt att bygga ihop ett sånt system med konventionella delar.

Men med en flödesmätare och två tempgivare, som du kopplar i hop med datorn, kan du med lite pickel få schysst visning av laddnings- och urladdningseffekt. Så kan du säkert logga/trenda dessa med något enkelt statistikprogram och kan du få effektvisning och lista ut hur landet ligger så att säga.
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.
Mickebogren
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 16:01

Enkelt sätt

Inlägg av Mickebogren »

Har lurat lite på det där och kommit fram till en enkel och smidig lösning. Det förutsätter att man kommer åt toppen på tanken. Tillverka en "lång givare" av tunn koppartråd. Längden anpassas till tankens höjd. Stoppa in denna i tanken och se till att det blir tätt och bra. Med hjälp av kopparns temperatukoefficient skulle man kunna mäta resistansen och räkna ut en medeltemperatur i tanken, och denna är ju proportionell mot energiinnehållet. Har inte testat denna metod ännu, men tror att det skulle fungera bra, om man bygger nån vettig mätförstärkare för signalbehandlingen.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Re: Enkelt sätt

Inlägg av Rayyan »

Mickebogren skrev:Har lurat lite på det där och kommit fram till en enkel och smidig lösning. Det förutsätter att man kommer åt toppen på tanken. Tillverka en "lång givare" av tunn koppartråd. Längden anpassas till tankens höjd. Stoppa in denna i tanken och se till att det blir tätt och bra. Med hjälp av kopparns temperatukoefficient skulle man kunna mäta resistansen och räkna ut en medeltemperatur i tanken, och denna är ju proportionell mot energiinnehållet. Har inte testat denna metod ännu, men tror att det skulle fungera bra, om man bygger nån vettig mätförstärkare för signalbehandlingen.
Finurligt :D
Jag gilla konceptet, kan man tänka sig att montera "långa givaren" utanpå tanken (innanför isoleringen så klart)
Jag loggar med 3 tempgivare, en högt upp, en på mitten och en långt ner och tar medelvärdet av dem. I nuläget är det ju manuell registrering men med ett listigt program kan det säkert vara en bra grej.
Man kan ju förfina lite genom att ha fler givare,
Dallas 1wire-givare kostar ca 60 sek på elfa så man kan strössla med dem utan att det knäcker ekonomin.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Mickebogren
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 16:01

Inlägg av Mickebogren »

Visst kan man lägga den på utsidan, med lite värmepasta så funkar det säkert. Strålningsvärmen från tanken är proportionell mot tempen inuti, så det borde bara vara att ta hänsyn till det när man bestämmer förstärkningsfaktorn i mätförstärkaren.

Klart man kan använda digitala givare, men då måste du väl dra en signal från varje givare till din microcontroller, och det kan ju bli flera stycken det.

Tror nog det är bättre att använda en analog givare iallafall, så har du ju medelvärdesbildningen klar också, in i uC:n via en AD omvandlare så är det klart.
Skriv svar