Bentone P20

Skriv svar
Nordeng
Ungskog

Bentone P20

Inlägg av Nordeng »

Är nyligen inflyttat i en villa där det sitter en Bentone P20 brännare installerad, tillsammans med en CTC 1100 ekonomi panna.

När jag flyttade in var brännaren trasig, men efter att den fått nytt kretskort så har den gått till och från. Den slog ifrån ibland och visade Errorkod 08. Vad nu det betyder, vet jag ej då jag ej har någon manual till brännaren. Men men. När jag kom ner i källaren idag för att titta till det hela så var brännaren tvärdöd. Displayen är svart och ingenting händer vad jag än gör. Vad kan ha hänt? Kan kretskortet i den ha brunnit igen?

Jag är helt grön på det gär med pellets, så jag vet istortsett ingenting om någonting om det i nuläget, mer än det lilla jag läst i detta forumet hittils.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Kolla säkringar först, både i huset och eventuella säkringar i brännaren.

Typiskt är om tändelementet går sönder så kan det bli kortslutning i detta vilken gör att säkringarna går.

Men givetvis kan brännaren vara trasig också.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Nordeng
Ungskog

Inlägg av Nordeng »

Hur ska strömförsörjningen från pannan fungera? Ska det ligga någon forma av spänning på hela tiden till kontakten till brännaren?
Mätte upp den precis och det gav inget som hellst utslag på någon kontakt. Misstänker alltså att det är i pannan felet sitter nu, men vad kan vara fel?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Man kan inte koppla in en pelletsbrännare på samma vis som en oljebrännare, oljebrännaren har ingen spänning när termostaten slagit ifrån, en pelletsbrännare ska alltid ha matningspänning (undantaget är om överhettningsskyddet i pannan löser ut, då ska brännaren stängas).

Sen om så är fallet med din vet jag inte, om det varit någon och bytt styrkort osv så borde ju denna person upptäcka detta (om du inte bytt detta själv alltså).
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Nordeng
Ungskog

Inlägg av Nordeng »

Kortet i brännaren byttes hemma hos någon elektriker som förra ägaren av huset lämnade iväg den till.

Hur återställer man överhettningsskyddet i pannan, utifall detta nu löst ut? Har hittat en liten röd knapp under en plastkåpa, men där händer det ingentning om jag trycker.
Brännaren var förut på konstant, till igår natt då den helt plötsligt var död, och jag nu efter lite tankeverksamhet mätt upp kabeln till brännaren och kommit fram till att den inte får någon matning från pannan.
CTC 1100 Ekonomi -98
RB Master -08
Förråd: Hemma bygge i plåt på ca 400liter
Hus, 1½plan+källare från 1924. 96m2 boyta, 50m2 biyta.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Om jag minns rätt så sitter det längst ner till höger på den grå panelen.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Används inte termostaten till pannan som överhettningsskydd?Om den står för lågt så slår den av strömmen(som för oljeeldning) och då får du ingen ström till brännaren.Har du separat termostat och givare till brännaren så skall den i första hand jobba med brännaren.Pannans termostat är endast nödstopp om den falerar.Jag skulle prova om du får ström ifall du skruvar upp panntermostaten.Allt beror förstås på vad du har för temp.när du testar
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Nordeng
Ungskog

Inlägg av Nordeng »

Nu verkar det vara liv i maskineriet igen. Vred ner tempen på elpatronen under natten, så panntempen endast låg på 60grader, sedan tryckte jag till den lilla röda knappen och vipps så hoppade allt igång igen.
Men vad kan ha orsakat att allting slog ifrån?
CTC 1100 Ekonomi -98
RB Master -08
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Hejsan Nordeng och välkommen hit
Har ni läst våra regler ?

3. 3. Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in.
Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp sidan hittar du det .
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Nordeng
Ungskog

Inlägg av Nordeng »

Det är möjligtvis ingen här på forumet som sitter och trycker på en Bentone P20 och har en manual liggandes?

När man sätter igång brännaren krävs det 2 försök innan den drar igång och eldar. Första gången får jag upp "Error 08", vilket också kommer upp senare igen när brännaren ska dra igång efter stillestånd. Skulle underlätta att veta vad den felkoden betyder, när man felsöker.

För att själv svara på min förra fråga, så var det så att brännaren och pannans termometerar inte visar riktiga samma, så brännaren värmde upp pannan upp mot 90grader, vilket jag misstänker är för mycket och överhettningsskyddet så slår ifrån. Dragit ner tempen i brännaren nu, så får vi se hur det går. Ursäkta om jag verkar dum, men är som sagt tidigare helt ny på det här med pellets och eldning.
CTC 1100 Ekonomi -98
RB Master -08
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Nordeng skrev:Det är möjligtvis ingen här på forumet som sitter och trycker på en Bentone P20 och har en manual liggandes?
Kanske skulle prova med tillverkaren de kanske har någon gammal manual som de kan skicka/ta kopia på.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nordeng
Ungskog

Inlägg av Nordeng »

Har nu fått en manual skickad till mig från bentone. Error 08 betyder så mycket som "misslyckat startförsök".
Jag gjorde en koll och lät brännaren försöka starta upp en gång, men misslyckas, jag plockade sedan bort brännkammaren och där i låg det till större delen spån :shock:.
Hur kan det komma sig. Jag testkör jusst nu med OKQ8's pellets, kan det vara den som är av så dålig kvalitet att den smulas sönder av den interna matarskruven, eller kan det helt enkelt vara den skruven som är kass på något sätt?
I röret ner till brännaren är pelletsen fortfarande hel och fin.
CTC 1100 Ekonomi -98
RB Master -08
Skriv svar