Combifire, är 40 000 mycket?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det är jämfört med focus jag tycker den är bättre då den har stående tuber vilka samlar mindre flygaska, Den är iof bara några tusen billigare än combifire o då skulle jag nog hellre välja den än niben..
Pellux går på 21750:- hos rinkaby, Av en kompis (grossist) skulle jag fått niben för 15700:-
Pellux går på 21750:- hos rinkaby, Av en kompis (grossist) skulle jag fått niben för 15700:-
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nu är jag nog trött!!
Vilken ranking har du??
1. Fokus
2. Nibe
3. Combifire
1. Combifire
2.Nibe
3.Fokus
1. Nibe
2. Combifire
3.fokus
Eller har du någon annan ranking
Vänligen Brus

1. Fokus
2. Nibe
3. Combifire
1. Combifire
2.Nibe
3.Fokus
1. Nibe
2. Combifire
3.fokus
Eller har du någon annan ranking

Vänligen Brus

Ulmabrännare i Ulmapanna
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Istället för att vara dumsnål så skulle jag nog välja Combifire före dom andra två då denna har betydligt större askutrymme och kräver mindre underhåll. Den kan fås med spaksotning, automatisk uraskning, dock lite dyrare då. Även väldigt lätt att göra ren från aska.
Hur gör du när du köper en bil? Köper du den billigaste eller köper du en mellanklassmodell där du får lite mer komfort samt extra tillval som är till nytta, som exempel klimatanläggning mm.
Hur gör du när du köper en bil? Köper du den billigaste eller köper du en mellanklassmodell där du får lite mer komfort samt extra tillval som är till nytta, som exempel klimatanläggning mm.
Jag vet inte om dumsnål är rätta ordet, jag försöker bara få reda på vad som passar mig bäst. Combifire verkar bra men de som vill sälja den verkar vara mindre än pålitliga....Vad är det för fel på fokusen för min del? Har ett riktigt trångt och lågt pannrum som gör det svårsotat på höjden. Har alltså svårt att få loss retardrarna på Combifire, får i så fall dra ner dem genom eldstaden och häkta fast de bakvägen igen, ett tvåmansjobb. Visst är spaken bra men blir det verkligen helt rent så att man inte behöver sota för hand??
Verkar som att du inte tycker Fokusen är en bra panna Karla, Kan du vara snäll och berätta varför för jag förstår inte vad som är så dåligt med den??
Vänligen Brus
Verkar som att du inte tycker Fokusen är en bra panna Karla, Kan du vara snäll och berätta varför för jag förstår inte vad som är så dåligt med den??

Vänligen Brus

Ulmabrännare i Ulmapanna
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Med tanke på att du hade rätt lågt i tak så får du fundera lite på detta. Jag har 185 i takhöjd i min källare. Med en Nibe Pellux där sotningen sker upptill på pannan så blir det trångt. Man får ju se till hur det ser ut EFTER pannan är installerad. Där är inga rökrör eller en massa kopparrör ivägen när man ser dem i butik. Var hemma hos en kompis med en sån panna och det hade varit katastrof hemma hos mig. Därför blev valet en Focus pga sotningen framifrån. Det lilla extra sot som hamnar i rökgaskanalen på en Focus vinner den på hur lätt det är att få bort den. Ut med turbulatorerna, skaffa en borste som har nästan samma bredd som kanalen, borsta ner det i asklådan. Färdigt.
Är du på väg någongång förbi Hässleholm/Ballingslöv så kontakta mig, så kan du ta en titt på en monterad Pocus PE20, med lågt i tak.
Är du på väg någongång förbi Hässleholm/Ballingslöv så kontakta mig, så kan du ta en titt på en monterad Pocus PE20, med lågt i tak.

- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Ja, jo, man får ju ligga mycket på rygg, och det kan ju vara skönt.brushuvud skrev:för övrigt kör jag citroen XM så kom inte å snacka om komfort här inte....
//Också XM.
/Andreas
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du va inte ensam om att va trött..brushuvud skrev:Nu är jag nog trött!!Vilken ranking har du??
1. Fokus
2. Nibe
3. Combifire
1. Combifire
2.Nibe
3.Fokus
1. Nibe
2. Combifire
3.fokus
Eller har du någon annan ranking![]()
Vänligen Brus

1. combifire
2. Nibe
3. Focus
Köper du combifire så bör du ta med spaksotning o om pelletsförbrukningen är hög så kör på automatiskuraskning oxå..
Är förbrukningen kanske låg/ca 4 ton/år så kan du gott ta Niben för då behöver du inte sköta sotningen för det tar sotarn han om, Du behöer bara tömma asklådan..
Fucusen har inte stående tuber så flygaskan samlas där, Iof så är den rätt lättskött men ändå...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Har 178 i höjd där pannan står. Pannor med stående tuber har jag inte ansett som praktiska här. Nibe Pellux 1380 hög innebär att man nog får böja retardrarna innan man får ut dom med sot sprättande runt hela pannrummet. En tubborste med förlängbart skaft behövs nog också.
Focus PE-20 är 1570 hög. Krånglig rördragning ovanför pannan men det borde gå.
Att det blir mindre flygaska i stående tuber är tydligt. Å andra sidan är det väl mycket lättare att sota ur en Focus, det kan man göra 2 gånger i veckan om det behövs. Kanske det inte gör någon skillnad i längden? Inte står man väl och drar tuber en gång i veckan?
Finns det något påtagligt bevis för att Focus PE-20 i grunden inte kan uppnå samma verkningsgrad som Combifire eller Pellux så vore det roligt att veta. Verkningsgraden betyder ju en del.
Då jag inte hittat på någon pelletspanna som passar bra i låga pannrum börjar jag luta åt att en laddpanna typ Opop från www.biocomfort.se vore en bra lösning + en acktank utanför pannrummet.
Focus PE-20 är 1570 hög. Krånglig rördragning ovanför pannan men det borde gå.
Att det blir mindre flygaska i stående tuber är tydligt. Å andra sidan är det väl mycket lättare att sota ur en Focus, det kan man göra 2 gånger i veckan om det behövs. Kanske det inte gör någon skillnad i längden? Inte står man väl och drar tuber en gång i veckan?
Finns det något påtagligt bevis för att Focus PE-20 i grunden inte kan uppnå samma verkningsgrad som Combifire eller Pellux så vore det roligt att veta. Verkningsgraden betyder ju en del.
Då jag inte hittat på någon pelletspanna som passar bra i låga pannrum börjar jag luta åt att en laddpanna typ Opop från www.biocomfort.se vore en bra lösning + en acktank utanför pannrummet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Verkningsgraden i en Focus PE-20 är det inget fel på, men det är som Torsten beskriver lättare att få flygaska i denna panna liggandes kvar. Det beror också helt på förutsättningarna med drag, skorsten mm. Du kanske inte alls behöver göra rent så ofta, då du kanske måste upp i rökgaserna för att undvika kondens, och därför inte ha alla bromsplåtar i. Den är som sagt ganska enkel att göra ren, men du kanske får göra det oftare än med en Combifire.
Valet är som sagt ditt.
Trodde du bara jagade priser, då det lät lite så på resonemanget.

Valet är som sagt ditt.
Trodde du bara jagade priser, då det lät lite så på resonemanget.

Vad jag önska som du vill veta vad du valt 3 olika pannor. Jag har förslag till dej med bra pannval.brushuvud skrev:Nu är jag nog trött!!Vilken ranking har du??
1. Fokus
2. Nibe
3. Combifire
1. Combifire
2.Nibe
3.Fokus
1. Nibe
2. Combifire
3.fokus
Eller har du någon annan ranking![]()
Vänligen Brus
1. Combifire
2. Fokus
3. Nibe
Combifire har spaksotning, stor lucka, batterislinga och bra verkningsgrad.
Fokus har batterislinga och bra verkningsgrad.
Nibe bra verkningsgrad.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
Sotarn kan ha en hel del åsikter om det inte går att sota på normalt sätt.brushuvud skrev:Har ett riktigt trångt och lågt pannrum som gör det svårsotat på höjden. Har alltså svårt att få loss retardrarna på Combifire, får i så fall dra ner dem genom eldstaden och häkta fast de bakvägen igen, ett tvåmansjobb. Visst är spaken bra men blir det verkligen helt rent så att man inte behöver sota för hand??
Här var det visst någon som fick problem.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... =combifire
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Re: Combifire
Ja samma fast skillnad färg röd för Combifire och blå för Janfire.LW skrev:Är Combifire samma panna som Janfire?
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.