Tips på byte av brännare?

Skriv svar
Fastlandsguten
Späd planta
Kontakt:

Tips på byte av brännare?

Inlägg av Fastlandsguten »

Hej,

Sitter idag med en ecotech B1(tror jag den heter) i en gammal skola på Gotland som det är mycket bra tryck i.
En dag som denna med 8+ utomhus går "ut" vattnet sällan under 80grader och ofta strax över 100grader när det eldat klart. Returen ligger på ca 60 grader.

Eftersom brännaren är inställed på att var 30 minut elda på för att underhålla glöden hinner tempraturen aldrig sjunka. Det är väl halv bra...
Den är inställd på lägsta nivån av förbränning.

Fastigheten är en gammal skola och vi använder bara halva under vintern och hyr ut delar av den under sommaren. Brännaren satt här ni vi flyttade in men jag känner att det är dags att byta. Från att värma och ge vatten till 50st ungar är vi nu endast 4st som lever här mest av tiden...

Har ni några tips?

Önskar förslag på en brännare med automatisk tändning(som klarar halvdåliga pellets som man tyvärr får ibland..) samt någon bra tank till det. Funderar även på att sätta solpaneler när taket har väldigt bra vinkel mot solen. Har idag en Janfire bulkförvaring med skruv som är kopplat till Ecotechen.

hälsar, Peter
Ecotec B1 - Janfire Pellistore
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Sitter brännaren direkt i skolan :wink: ingen panna? :lol:
Men annars har du ju ecotecs A4 nya om du är nöjd med den du har nu den har väl varmluftständning
Klarar "pannan" (skolan)100 C utan att koka?

http://www.effecta.se/effecta/index.php ... oducts.php

bra tankar och solaltern tycker jag...

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Fastlandsguten
Späd planta
Kontakt:

sorry..pannan är en Högfors 17.
Vill helst ha en brännare och acktank där brännaren tänder själv.
Vet inte vad som menas med varmluftständning..men den vi har idag bränner på var 30 minuter för att hålla elden vid liv....
Man skulle ha en pool i källaren att värma upp såna här dagar.. :D

Har bra kontakt med VVS firma som säljer värmebaronens grejer, är det bra?
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Värmebaronen är bra grejjer (bortsett för brännarröret som är en förslitningsdetalj) Men annars går den som tåget!!
Men annars perfekt att ha nån som kan brännaren installatör :wink:

" andra alt?

http://www.ariterm.se/14_Brannare

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Janfire NH-brännaren t.ex.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
PPG
Entusiast!

Inlägg av PPG »

Icecap skrev:Janfire NH-brännaren t.ex.
:)
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Här finns ett mycket bra alternativ

www.roslagsbrannaren.se/
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Får väl hålla med ovanstående, Icecap säger att NH funkar med i stort sett vilka pellets som helst, och samma gäller min Roslagbrännare, den eldar upp det mesta man stoppar i den, vet ej hur det är med andra brännare.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Hade jag varit i dina kläder och tänkt fortsätta köra från bulkförråd hade jag satsat på en brännare med intern dosering för att minimera risken för problem med ojämn matning. Isåfall hamnar man väl på EcoTec, Artiterm eller Janfire (någon mer, panelen?). En ny EcoTec har automatisk tändning, modulerande effekt, ställbar hysteres mm, och spån orsakar inget krångel. De andra har jag ingen erfarenhet av.

Det finns säkert många som utan problem kör andra brännare direkt från bulkförråd - jag hade ändå inte chansat.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Fastlandsguten
Späd planta
Kontakt:

Hur farligt/dåligt är det att värmen stiger över 100 grader när det eldat klart?

Men den här vår värmen vi har så ligger den och "pyr" på ca 80 grader och när underhålls eldningen går på stiger det över 100 grader...

Har inte lyckats hitta någon funktion att få ner effekten på brännaren heller, någon som vet?

hälsar, Peter
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Förmodligen går det ej att finjustera , skulle det ändå gå är det säkert låst från fabriken
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Glömde svara på den höga tempen,det är väl inte så farligt,du måste ju alltid ha överströmmningventil som funkar,motionera denna regelbundet
P
Frö

100 gr.?

Inlägg av P »

Din brännare,oavsett underhållsfyr,måste väl gå över en panntermostat?
Den är ju reglerbar.Sänk den till en trygg nivå.Om du då får för låg temp.
ut,får du ändra på shunten/shuntkurvan.
Om du inte har någon vettig reglering av pannans temp.,bör du nog
titta på ett system för detta.
Jag har reglerutrustning från Danfoss,enkla och billiga grejor.
Skriv svar