Hjälp med Självcirkulation källare slutet exp.kärl (Löst)
Citat:
Funderar faktiskt på att tömma systemet och montera en kran på returen o se om det kan lösa problemet. Då har man eliminerat den parametern iaf...
Om du ska göra ingrepp så föreslår jag att du monterar en luftkran på rörets högpunkt där den förmodade luftfickan finns.
Funderar faktiskt på att tömma systemet och montera en kran på returen o se om det kan lösa problemet. Då har man eliminerat den parametern iaf...
Om du ska göra ingrepp så föreslår jag att du monterar en luftkran på rörets högpunkt där den förmodade luftfickan finns.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Jo det vore väl lämpligast, men det är mkt enklare för mig att byta ut returkröken mot en returkoppling med avstängning... Får kapa röret o gänga om det mm annars....Rayyan skrev:Citat:
Funderar faktiskt på att tömma systemet och montera en kran på returen o se om det kan lösa problemet. Då har man eliminerat den parametern iaf...
Om du ska göra ingrepp så föreslår jag att du monterar en luftkran på rörets högpunkt där den förmodade luftfickan finns.
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 206
- Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
- Ort: Halland
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 206
- Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
- Ort: Halland
Nu jar jag läst på bättre om ditt system i tidigare inlägg
Det är ju så att du har stigarröret över elementets högsta punkt oden luften försvinner ej med att stänga returen,någon föreslog att sätta luftning på högsta punkten på röret, Myket bra Ett alternativ kan vara att öka tryket till max o öppna konan vid termostatet o på sätt få fart på luftbubblan
Det är lättare lufta vid konan om vattnet är hett (skållningsrisk)
Lufta sen elementet som vanligt
Antar att du inte har propp i röret
Man bör vara två som Byggsmen skrev
Det är ju så att du har stigarröret över elementets högsta punkt oden luften försvinner ej med att stänga returen,någon föreslog att sätta luftning på högsta punkten på röret, Myket bra Ett alternativ kan vara att öka tryket till max o öppna konan vid termostatet o på sätt få fart på luftbubblan
Det är lättare lufta vid konan om vattnet är hett (skållningsrisk)
Lufta sen elementet som vanligt
Antar att du inte har propp i röret
Man bör vara två som Byggsmen skrev
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Nix det ska inte va någon "propp" i röret mer än ev. en luftficka då. Funkade innan exp. kärlsbyte...Tutte Gustav skrev:Nu jar jag läst på bättre om ditt system i tidigare inlägg
Det är ju så att du har stigarröret över elementets högsta punkt oden luften försvinner ej med att stänga returen,någon föreslog att sätta luftning på högsta punkten på röret, Myket bra Ett alternativ kan vara att öka tryket till max o öppna konan vid termostatet o på sätt få fart på luftbubblan
Det är lättare lufta vid konan om vattnet är hett (skållningsrisk)
Lufta sen elementet som vanligt
Antar att du inte har propp i röret
Man bör vara två som Byggsmen skrev
Vill inte öppna upp vid termostaten då elcentralen är ganska nära... Känns inte riktigt bra o klabba med vatten där i...
Stigarröret är bara ca 15-20 cm över radiatorn som sagt. När jag luftat på vanligt vis så har jag tömt ut 20-30 liter vatten och det är iskallt, så det känns som det trycker ut färskpåfyllt vatten ifrån returen och inte ifrån matarledningen.
Om jag då kan stänga returen tvingar jag väl fram vatten ifrån matarledningen.(?)
Förhoppningsvis så ska detta föra med sig en ev bubbla....

Byter termostatventil samtidigt så är man helt säker på att det är ok oxå.
Den gamla har iofs fungerat tidigare samt ser bra ut men har jag ändå isär det så...
*Väntar på grejer ifrån Rinkaby rör...*
Tack Alla för synpunkter och råd i ämnet!! Återstår att se om det löser sig!!
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 206
- Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
- Ort: Halland
Det är säkert riktigt att det kommer från returen
Du fixar dett som du vill,men jag hade föredragit en luftning på stigarens högsta punkt,för att lätt få bort luft nu o kanske i framtiden
Har du avstängningar på shuntdelen,behöver det väl ej tappas så mycket vatten,pannan behöver ej tömmas,om jag förstått anslutningarna rätt
Du fixar dett som du vill,men jag hade föredragit en luftning på stigarens högsta punkt,för att lätt få bort luft nu o kanske i framtiden
Har du avstängningar på shuntdelen,behöver det väl ej tappas så mycket vatten,pannan behöver ej tömmas,om jag förstått anslutningarna rätt
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Jag har självcirkulation i hela systemet,samt slutet system.Elementen är mest varma i övre delen av elementen.Är i alla fall varmt i huset 

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Har tyvärr bara avstängningsmöjligheter på framledningen av den shuntade kretsen.(På var sida om cirkulationspumpen). Så det blir att tömma istort sett hela systemet. Det är ju inte så stort system så det är ju inte hela världen...Tutte Gustav skrev:Det är säkert riktigt att det kommer från returen
Du fixar dett som du vill,men jag hade föredragit en luftning på stigarens högsta punkt,för att lätt få bort luft nu o kanske i framtiden
Har du avstängningar på shuntdelen,behöver det väl ej tappas så mycket vatten,pannan behöver ej tömmas,om jag förstått anslutningarna rätt
Ska testa min teori och se om det hjälper, (redan beställt prylar till det), annars så får jag beställa nån sorts avluftningsventil, såg nånstans att det finns "automatisk avluftningsventil", hur funkar en sådan och skulle det vara något för mig isf?
Senast redigerad av kegu den sön 10 feb, 2008 19:22, redigerad totalt 1 gånger.
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Är det ett sätt att spara på elen till c-pump i dyrtider,Taxen skrev:Jag har självcirkulation i hela systemet,samt slutet system.Elementen är mest varma i övre delen av elementen.Är i alla fall varmt i huset

CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 206
- Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
- Ort: Halland
Nu är problemet äntligen löst!
Satte som jag tidigare nämnt en avstängningsbar returventil på radiatorn, så jag kunde tvinga/chocka ut luften ur framledningen!
Så nu kan sambon torka tvätten igen!!
Tack för all input i ämnet, utan detta forum hade jag betydligt okunnigare i ämnet pelletseldning/VVS än jag är...
Tack!! Ha en fortsatt bra dag!
Satte som jag tidigare nämnt en avstängningsbar returventil på radiatorn, så jag kunde tvinga/chocka ut luften ur framledningen!
Så nu kan sambon torka tvätten igen!!

Tack för all input i ämnet, utan detta forum hade jag betydligt okunnigare i ämnet pelletseldning/VVS än jag är...

Tack!! Ha en fortsatt bra dag!
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini