mörk aska?
mörk aska?
nu är min panna o brännare igång...
men askan är mörk lite lite åt bruna hållet... den ska väl vara mer grå?
vad justera? gångtid på skruven? paus? eller fläkt?
men askan är mörk lite lite åt bruna hållet... den ska väl vara mer grå?
vad justera? gångtid på skruven? paus? eller fläkt?
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Fick du inte pannan injusterad?
Svårt att justera in mera exakt efter askan. Bästa sättet om man inte har ett rökgasinstrument för 12000:- är nog att titta på skorstensröken en helt vindstilla dag. Dvs. ställa upp matningen tills det börjar komma svart rök och sedan långsamt steg för steg minska matningen till det inte längre kommer någon svart rök.
Matning och paus beror ju på vilken effekt du ska ha på brännaren. En paustid på skruven på 10-15 sekunder är väl lagom.
Finns det några mer uppgifter på Bio-master? Har den tuber, hur hög är den, hur är det med askutrymme? Är den gjord i Tjeckien?
Priset verkade ligga bra till.
Svårt att justera in mera exakt efter askan. Bästa sättet om man inte har ett rökgasinstrument för 12000:- är nog att titta på skorstensröken en helt vindstilla dag. Dvs. ställa upp matningen tills det börjar komma svart rök och sedan långsamt steg för steg minska matningen till det inte längre kommer någon svart rök.
Matning och paus beror ju på vilken effekt du ska ha på brännaren. En paustid på skruven på 10-15 sekunder är väl lagom.
Finns det några mer uppgifter på Bio-master? Har den tuber, hur hög är den, hur är det med askutrymme? Är den gjord i Tjeckien?
Priset verkade ligga bra till.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
den är ej injusterad då den har en bra grund mapp.. ev ska dom komma o kolla den om ett tag ska man gå efter röken så är den lite vit -grå svagt...
panan är inte stor als är ca 1 m ög 53 bred och 75 djup
stort o bra askutryme och 120 liter vatten
inga tuber men det är vattenmantlade kanler i den som röken o väremen går mellan o genom ja jag måste säga att för prist jag gav så är jag kannon nöjd hitils är ett riktigt bra plc styrsytem med mycket möligheter at styra pumpar,mm
panan är inte stor als är ca 1 m ög 53 bred och 75 djup
stort o bra askutryme och 120 liter vatten
inga tuber men det är vattenmantlade kanler i den som röken o väremen går mellan o genom ja jag måste säga att för prist jag gav så är jag kannon nöjd hitils är ett riktigt bra plc styrsytem med mycket möligheter at styra pumpar,mm
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
"Höja paus"??magnus32 skrev:aska är fortfarande mörk och lite brun och röken från skorstenen syns väl och är vit och lite lite grå provade o höja paus med en sek men ingen skilnad.. ska man låta det vara eller?
Hur gjorde du det?
Jag har också Eurofire-brännaren och det enda jag kan ställa
är gångtiden på skruven, inte "paus"-tiden mellan skruvningarna...
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
min styrning till brännaren är inprogramerad i pannans styrstem så den skiljer sig mot vad som leveras med bränarna detta genom ett samarbete mellan tilverkaren av pannan och eourofire och jag tex inte ställa min i efektlägen (jalle fall ej hittat i menyerna än)
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3