längsta driftstörningsintervall

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Martin Sköld
Entusiast!

längsta driftstörningsintervall

Inlägg av Martin Sköld »

Efter att jag fått ordning på min brännare så går den ju felfritt, utom egna fel då förstås.

Då väcktes tanken om hur länge man kan köra utan driftstopp.
Hur länge har ni kört utan stopp?

Får alla stopp förr eller senare, eller är det bara jag? :oops:

Hur eller hur, kansne man kan ha en slags tävling, som får oss slöa pelletseldare att serva maskinerna lite oftare..

skulle det kunna vara något för er?
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Det bara rullar på tills man själv missar beställa bulk
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
MobbA
Fröträd

Inlägg av MobbA »

Jag har endast haft ett driftstopp (trasigt tändelement) som inte berott på slut på pellets i veckoförrådet...
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja har haft min i 4år inte ett fel!! jo ett fel jag själv när jag började pula och göra egna nya inställn, :oops: ...Nu har man lärt sig hur man gör =mycket enkelt..
Så px-21 är som den outslitlige gympadojjan,den bara hänger med och går och.....
Och blir det nåt fel om det blir,,så verkar det väldigt enkelt att fixa själv.
En brännare för var och en...för varje hem :) Tjoo

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Jag har haft några stopp. Ett krävde processorbyte men för övrigt har det varit enkla saker som att brytaren i svängarmen varit lite känslig, ett par tändelement och så alla gånger jag inte fyllt på pellets i tid :oops: .
Jo, en gång testade jag lite länge innan jag sotade (med min gamla inställning med fullt blås på fläkten som leverantören ställt in....) och till slut smälte slangen :oops: :oops: . Gör inte så, det blir kallt och en massa pellets att sopa upp!

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Martin Sköld
Entusiast!

Inlägg av Martin Sköld »

ronald skrev:Ja har haft min i 4år inte ett fel!!
Inte ens slut på pellets?
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

En gång i höstas startade den inte som den skulle efter sotning. Det är dessutom enda gången jag inte stannat kvar och kollat tills den tände. Det är det enda stoppet jag haft på ett år har jag haft ett stopp som inte berott på att jag glömt fylla veckoförrådet i tid.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Om vi skall räkna upp tekniskt avbrott eller yttre omständigheter som pellets o.d. är frågan.
Jag har kört igenom 35 ton pellets i brännaren och har haft en del driftstopp som t.ex. spån i fallröret,dålig startdos,slut på pellets e.t.c.
Rent tekniska fel har varit glödstift(i början)ett glödelement ett antal stoppbleck och utsliten slang på 7 år.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Martin Sköld skrev:
ronald skrev:Ja har haft min i 4år inte ett fel!!
Inte ens slut på pellets?
Den drar så lite "pelle"den lilla gulingen ....Hög verkngrad :wink: ....

Och jag vet på dagen nästan när det börjar sina i förrådet...samma förbrukning hela vintern.....(En fin kamin hjälper till)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar