Pelletsförbrukning ( inställning av brännare)

Skriv svar
Putte.L
Gallringsobjekt

Pelletsförbrukning ( inställning av brännare)

Inlägg av Putte.L »

Hej, nu har jag eldat med pellets från Statoil, en gått över till Norspellets.
Jag sänkte även pelletsbrännarn (Eco Tec A3) från 70% till 60% ,på ett dygn gick det 24kg :cry: , tycker det var mycket, när jag använde den andra sorten så gick det åt mindre….??. :lol:
Man kanske inte skall sänka utan köra på 70% någon som har upplevt samma sak?? :shock:
Brännare: EcoTec Bioline 20, 20kW
Tillv. År. 2010
Panna: Thermia Biomatic 20kW Tillv. År. 2002
Motdragslucka: Tigerx 25
Solfångare & Handöl insats i öppna spisen
ifkas
Fröträd

Inlägg av ifkas »

Tja 1 Kg pellets i timmen tycker inte jag är något överdrivet mycket, du får tänka på att du har en panna som kanske inte är att jämföra med en modern pelletspanna.
1Kg= 4.8 KW i timmen, hur många är ni i familjen hur stort är huset och hur ofta duschar ni osv, detta är sådana saker man måste ta hänsyn till när man tittar på förbrukning.
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Då jag testade här så märkte jag att det gick minst pellets med brännaren på 16 kW som är märkeffekten på pannan vid pellets, Det är 75% av max effekt vid olja o det brukar rekomenderas 70-75% av max olje effekt med pellets i en plåtpanna..
En gjutjärnspanna rek 50-60% av max effekten..

Gick faktiskt mindre pellets på 20 kW mot 12 kW men klart minst vid 15-16 kW brännareffekt så du kanske ska testa att öka effekten igen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar