Combifire, är 40 000 mycket?
Hurudan är kvaliteten på Combifire. Efter att ha haft bilar både från frankrike och italien som formligen föll sönder i sina beståndsdelar efter 2-3 år så ger mig "Made in Italy" kalla kårar?
CTC 1100 har exempelvis en tänkt livslängd från fabrikanten på 25 år. Finns det någon tänkt livslängd på Combifire. Är den tillverkad av cortenstål som många svenska pannor eller är det billigare material?
CTC 1100 har exempelvis en tänkt livslängd från fabrikanten på 25 år. Finns det någon tänkt livslängd på Combifire. Är den tillverkad av cortenstål som många svenska pannor eller är det billigare material?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
ojoj vad trevligt att detta engagerar så många!!
Har jobbat någar dagar så jag ahr inte hunnits reagera på inläggen... har nu fått ett erbjudande på Fokus, 48000:- med bortfrakt av gamla pannan, ny cirkpump och exp.kärl och allt annat smått och gott då exklusive brännare skrúv och förråd som jag då har innan.
Är detta ok tror ni?
Karla: Fokus blev tom dyrare än Combifire 48´ mot 40´, dock tror jag att denna installatören är att lita på. Fick ett helt annat intryck av Combifires gubbar. Appropå det du skriver i att komma upp i rökgaserna så undrar jag hur du menar. Avser du temperatur? Och kopplar du detta till skorsten? Har 10 cm Cortén i skorstenen. Om man tar bort plåtar förlorar man inte verkningsgrad då??
Byggsmen: tack för inbjudan!
Hur ofta öppnar du burken och tar bort den berömda flygaskan?? Någon sa här att man kan få göra det två ggr i veckan. Vintertid antar jag det avsågs då men jag vet inte. Herrn i sotningsfilmerna på youtube verkar ju aska ur den mycket mer sällan än så....
ak: mer citroen åt folket!!
André: vet ingen förbrukning...Har precis köpt huset av en dam på 94 år som eldade olja. Vi är en småbarnsfamilj,blir lite skillnad där
Torsten: har haft installatör här idag som tyckte att Fokus var bästa valet för mina 1.80 i takhöjd. Tror du verkligen att man behöver dra bort flygaska 2 ggr i veckan? Året om isåfall eller under vinterhalvåret?? Bor i Skåne där vi inte har någon vinter
PPG: Håller med om att combifire verkar bra men fokusens askning framifrån kommer nog att luta över...
Tack för alla inlägg fortsätt gärna att svara och tillför ytterligare till mina kunskaper

Är detta ok tror ni?
Karla: Fokus blev tom dyrare än Combifire 48´ mot 40´, dock tror jag att denna installatören är att lita på. Fick ett helt annat intryck av Combifires gubbar. Appropå det du skriver i att komma upp i rökgaserna så undrar jag hur du menar. Avser du temperatur? Och kopplar du detta till skorsten? Har 10 cm Cortén i skorstenen. Om man tar bort plåtar förlorar man inte verkningsgrad då??
Byggsmen: tack för inbjudan!

ak: mer citroen åt folket!!
André: vet ingen förbrukning...Har precis köpt huset av en dam på 94 år som eldade olja. Vi är en småbarnsfamilj,blir lite skillnad där

Torsten: har haft installatör här idag som tyckte att Fokus var bästa valet för mina 1.80 i takhöjd. Tror du verkligen att man behöver dra bort flygaska 2 ggr i veckan? Året om isåfall eller under vinterhalvåret?? Bor i Skåne där vi inte har någon vinter

PPG: Håller med om att combifire verkar bra men fokusens askning framifrån kommer nog att luta över...
Tack för alla inlägg fortsätt gärna att svara och tillför ytterligare till mina kunskaper

Ulmabrännare i Ulmapanna
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Det här med askan är ju också lite beroende på vad för pellets man nyttjar. Jag själv har Ek/Bok pellets. Lite högre askhalt än normalt. Jag har inte kollat så noga hur ofta jag rensar rökkanalerna men en sak vet jag. Sen jag monterade min nya brännare (080202) har jag kört 320kg pellets. Gick ner till pannan för att kolla kanalerna. Där är obefintligt med aska. Det gick lätt att blåsa bort denna tunna film av damm, som jag ser det. Rökgastempen är endast 15° högre än vid nysotad panna. Så jag är nöjdbrushuvud skrev:Byggsmen: tack för inbjudan!Hur ofta öppnar du burken och tar bort den berömda flygaskan?? Någon sa här att man kan få göra det två ggr i veckan. Vintertid antar jag det avsågs då men jag vet inte. Herrn i sotningsfilmerna på youtube verkar ju aska ur den mycket mer sällan än så....

Länkar till lite bilder på min panna öppnad:
https://secure.storegate.se/user/Share. ... c69ab3dc82
Senast redigerad av Byggsmén den ons 20 feb, 2008 00:06, redigerad totalt 2 gång.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Titta på denna länk! Pannan är bara 1,20 hög.Kan vara ett allternativ kanske.
http://www.ulma.se/broschyr_pdf/ULMA_BR ... kW_SWE.pdf
//Lövet
//Lövet
Visst det är en bra panna, men han vill säkert inte köpa en ny brännare då jag tvivlar på att hans passar i denna.lövet skrev:Titta på denna länk! Pannan är bara 1,20 hög.Kan vara ett allternativ kanske.
//Lövet

Kostar 45000:- komplett om du kollar hemsidan nedan och ni snackar om priser mellan 40-48000:-, då får du han ny panna och ny brännare ! Dessutom kan han kanske sälja den gamla brännaren för (10000:- )och då kommer han ner ytterligare i pris och då kanske han hamnar på c:a 45000:- installerat och klart, beroende på vad dom tar för installationen. Om inte varför skulle hans brännare inte passa för den är väl samma typ som Ulma.
http://www.ulma.se/ulmapannan2000.asp
//Lövet
//Lövet
Nu vet jag inte vad jag ska göra!!!!!
Nu har det börjat höjas röster från olika håll att det sitter en hel del brännare på HS-tarmpannor och att det säkert är fel på min brännare.
Jag vill bara springa omkring och sjunga Di Leva...vem ska man tro på!!!!!!!!!!!!!
så vad ska jag göra, tro på att min eurofire funkar och bara köpa ny panna, och om det visar sig att brännaren inte funkar åka på en extrakostnad för en ny installation. Eller köpa ett paket där det ingår brännare och då 0också installation och intrimning...och då också åka på en kostnad för "förlorad brännare". Eller kanske sätta en fläkt för att antal tusen och hoppas på att det ökade draget får mitt nuvarande system att funka....Kråkorna blir nog glada då
ge mig mer åsikter så att min förvirring ökar ännu mer!!!
Ska faktiskt ringa och kolla Ulma imorgon....

Nu har det börjat höjas röster från olika håll att det sitter en hel del brännare på HS-tarmpannor och att det säkert är fel på min brännare.
Jag vill bara springa omkring och sjunga Di Leva...vem ska man tro på!!!!!!!!!!!!!
så vad ska jag göra, tro på att min eurofire funkar och bara köpa ny panna, och om det visar sig att brännaren inte funkar åka på en extrakostnad för en ny installation. Eller köpa ett paket där det ingår brännare och då 0också installation och intrimning...och då också åka på en kostnad för "förlorad brännare". Eller kanske sätta en fläkt för att antal tusen och hoppas på att det ökade draget får mitt nuvarande system att funka....Kråkorna blir nog glada då

ge mig mer åsikter så att min förvirring ökar ännu mer!!!
Ska faktiskt ringa och kolla Ulma imorgon....
Ulmabrännare i Ulmapanna
Ja, om du är villig att byta brännaren så skulle jag satsa på ett helt nytt paket från ULMA, men jag förutsatte att du ville ha din brännare kvar.
För din Eurofire passar nog inte i ULMA:s panna då infästningen för brännaren är anpassad till deras runda brännarrör.
Du får också en panna som passar din takhöjd bättre.
För din Eurofire passar nog inte i ULMA:s panna då infästningen för brännaren är anpassad till deras runda brännarrör.
Du får också en panna som passar din takhöjd bättre.
jaha!! Nu är det beställt.... det blir en Focus med en Pellxbrännare och tillhörande skruv. Detta är vad installatören rekommenderar mig och nu får jag en "totalentrepenad" där samma leverantör ansvarar för hela klabbet. Efter allt strul hittills så får det bli så. Priset blir 64000:- inkl bortforsling av gamla pannan, ny cirkpump, nytt expkärl, monterat och intrimmat...
Hoppas att jag inte blir nedsablad för denna kombination av grejjer så att hjärnan börjar snurra igen
Den som ska installera sätter hellre in en Pellx än en iwabo då han tycker attd denna är mer driftsäker. han sa dock att han kan sätta in en Iwabo om jag själv vill det... Åsikter!??
Har valt bort Ulman. Tiden går och elpatronen sjunger. De som säljer Ulma i närheten kan inte komma och titta förrän tidigast nästa onsdag och installationstillfälle kan jag inte ens gissa mig till....Han hade dessutom en massa åsikter om att Ulman var billig och att då kanske kvaliten inte var bra och att mina 1.80 i takhöjd minsann borde räcka för alla pannor på marknaden. Kort sagt så ville han inte sälja Ulman utan något med större vinst för honom.
Hoppas att jag inte blir nedsablad för denna kombination av grejjer så att hjärnan börjar snurra igen

Den som ska installera sätter hellre in en Pellx än en iwabo då han tycker attd denna är mer driftsäker. han sa dock att han kan sätta in en Iwabo om jag själv vill det... Åsikter!??
Har valt bort Ulman. Tiden går och elpatronen sjunger. De som säljer Ulma i närheten kan inte komma och titta förrän tidigast nästa onsdag och installationstillfälle kan jag inte ens gissa mig till....Han hade dessutom en massa åsikter om att Ulman var billig och att då kanske kvaliten inte var bra och att mina 1.80 i takhöjd minsann borde räcka för alla pannor på marknaden. Kort sagt så ville han inte sälja Ulman utan något med större vinst för honom.
Ulmabrännare i Ulmapanna
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Kan inte svara för hur driftsäker en Pellx är, men att Iwabon inte skulle vara driftsäker har jag svårt att förstå. I t.ex S1X modellen så har du fläkten som ända rörliga del. Räknar inte in skruven för det måste en PellX också ha. S2 har automatisk uraskning så där får väl laggas till den också. Jag har haft min S modell (en av de första modellerna) i 6 år utan ett enda fel. Fick lite strul när jag bytte panna, men det var justeringsfel av matning och luft. Snabbt avhjälpt. När jag sen fick min Focus så bytte jag även brännare till en S2. Kan bara säga att mina brännare har varit driftsäkra iallafall.brushuvud skrev:Den som ska installera sätter hellre in en Pellx än en iwabo då han tycker attd denna är mer driftsäker. han sa dock att han kan sätta in en Iwabo om jag själv vill det... Åsikter!??
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
Funkar det bra...
Byggsmén skrev:Kan inte svara för hur driftsäker en Pellx är, men att Iwabon inte skulle vara driftsäker har jag svårt att förstå. I t.ex S1X modellen så har du fläkten som ända rörliga del. Räknar inte in skruven för det måste en PellX också ha. S2 har automatisk uraskning så där får väl laggas till den också. Jag har haft min S modell (en av de första modellerna) i 6 år utan ett enda fel. Fick lite strul när jag bytte panna, men det var justeringsfel av matning och luft. Snabbt avhjälpt. När jag sen fick min Focus så bytte jag även brännare till en S2. Kan bara säga att mina brännare har varit driftsäkra iallafall.brushuvud skrev:Den som ska installera sätter hellre in en Pellx än en iwabo då han tycker attd denna är mer driftsäker. han sa dock att han kan sätta in en Iwabo om jag själv vill det... Åsikter!??
Hej Byggsmen
Är det inte härligt med uraskning ?
Kör 500 kg innan turb-rengöring går längre men
ser att det tar mer pellets ...
Inte ett stopp sen jag satte in brännaren...
Skall sätta på spaksotning i sommar på min Combifire
Jag tror du blir nöjd med S2 an:
Häls.Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
Det var synd att försäljaren inte ville lysna på vad du ville ha utan han skulle sälja något annat som han kunde tjäna mer på.Frågvis fråga vad skulle han ha för Ulman färdigt installerat.Synd att det inte fanns fler installatörer som säljer Ulma i närheten som du kunde jämföra med.Vore det jag så tog jag kontakt med tillverkaren och frågade vad dom har för återförsäljare som beter sig så mot en intresserad kund av deras produkter,för det är ju ingen bra reklam för deras produkt.Hoppas du blir nöjd med det du beslutat dig för att köpa.Jag skulle valt Iwabon för jag har en kompis som har en, och den funkar klockrent.
//Lövet
//Lövet
Senast redigerad av lövet den lör 22 nov, 2008 01:50, redigerad totalt 1 gånger.
Varför är det så oerhört angeläget för dig att få brushuvud att köpa en panna från ulma att du till och med rekomenderar honom att sälja sin gamla brännarelövet skrev:Kostar 45000:- komplett om du kollar hemsidan nedan och ni snackar om priser mellan 40-48000:-, då får du han ny panna och ny brännare ! Dessutom kan han kanske sälja den gamla brännaren för (10000:- )och då kommer han ner ytterligare i pris och då kanske han hamnar på c:a 45000:- installerat och klart, beroende på vad dom tar för installationen. Om inte varför skulle hans brännare inte passa för den är väl samma typ som Ulma.
//Lövet

Är pannan så enastående enfaldigt konstruerad att det bara passar en sorts brännare borde den väl snarast inte tillverkas alls.
Finns der någon som haft en ulma panna i drift något år som går att referera till? Vad jag kan läsa mig till så är det en helt ny produkt.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Svar till abene
Jag är inte angelägen att han ska köpa Ulman ,men han var ute efter en panna med låg höjd och då tipsade jag om Ulman, och mina tankar om en lösning för det är väl det forumet är tillför att framföra sina tips och råd.Jag vet också att pannan är ganska ny,men för den del behöver den inte vara dålig eller bra det får framtiden utvisa tror jag.Det där med kapitalförstöring
vet jag inte,för dom säljer beg. brännare på blocket mellan 5000-10000:- så då får man väl tillbaka en del av sin investering (kan kanske jämföras med att byta bil):Sen är det väl upp till var och en att själv besluta hur man ska göra efter att läst inläggen på forumet och konsulterat säljare.Jag tror någ han blir nöjd med den lösning som har beslutat sig för också. Hoppas att man kan fortsätta skriva om tips råd på forumet för det är bra för alla tror jag. Lycka till brushuvud med din installation
//Lövet

//Lövet