Offert på CTC V35 + 1500L
-
- Lärjunge!
Offert på CTC V35 + 1500L
En släkting ska byta panna.
Prisförslag på
CTC V35 med 2x750l, laddomat 21, Thermomatic CBJ komplett installerad.
Ca 90 000 kr
Är detta rimligt? Enligt Rinkaby rör ligger detaljerna på ca 55 000:- Vart tar resten av pengarna vägen?
Prisförslag på
Ca 90 000 kr
Är detta rimligt? Enligt Rinkaby rör ligger detaljerna på ca 55 000:- Vart tar resten av pengarna vägen?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
-
- Pannrumshärskare!
Re: Offert på CTC V35 + 1500L
Begär man komplett installerad får man räkna med en saftig offert. El ska kanske dras?Nytt expantionskärl? Kan ju vara hur mycket jobb som helstjohansjostrand skrev:En släkting ska byta panna.
Prisförslag på
Ca 90 000 kr
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Stor entusiast!
Det verkar sanslöst dyrt (Det ingår kanske konsultarvode!! )
Dessutom är 2x750 l tankar för lite lägg till 750 l
Det är nästan alltid så att man rekommenderar paket med för små tankar,det är naturligt för att hålla priset nere,(lättare att sälja)
Eller så vet inte experter o konsulter hur vedelning funkar
Ett råd sätt inte slutet system,det ställer bara till problem vid vedeldning
Dessutom är 2x750 l tankar för lite lägg till 750 l
Det är nästan alltid så att man rekommenderar paket med för små tankar,det är naturligt för att hålla priset nere,(lättare att sälja)
Eller så vet inte experter o konsulter hur vedelning funkar
Ett råd sätt inte slutet system,det ställer bara till problem vid vedeldning
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
-
- Lärjunge!
El finns redan vid pannan och expansionskärlet är nyss bytt.Andreas Hansson skrev:El ska kanske dras? Nytt expantionskärl?
Jag är med dig om ju mer acc desto bättre. I dethär fallet tror jag dock att 1500 inte är allt för underdimensionerat. Det är en ganska liten villa och med 1500 liter håller man väl ca 90 kWh om jag inte minns helt galet? Däremot har alla tillfrågade föreslagit 3 x 500 l istället vilket jag direkt avvisat då jag vet att 750 liters går igenom dörrarna.Tutte Gustav skrev:Dessutom är 2x750 l tankar för lite lägg till 750L. Det är nästan alltid så att man rekommenderar paket med för små tankar,det är naturligt för att hålla priset nere
Ibland får jag den känslan ja, trots att man bara är lekman självEller så vet inte experter o konsulter hur vedelning funkar
Sitter redan ett slutet system med nytt kärlEtt råd sätt inte slutet system,det ställer bara till problem vid vedeldning

CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Hur stort är det nya kärlet? Du behöver minst 10% (jag vet, inte exakt men nära nog) av TOTALA systemvolymen.... alltså tankar, panna, element, rör osv
/Jörgen
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
-
- Lärjunge!
Aha, jag trodde bara det gällde vid öppet system. Då får vi nog kolla på det oxåjoeri91942 skrev:Hur stort är det nya kärlet? Du behöver minst 10% av TOTALA systemvolymen.... alltså tankar, panna, element, rör osv
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Man brukar använda sig av 5% för öppet och 10% för slutet.
Har man för litet kärl på öppet system så kommer man att få vatten att rinna över när man eldar upp systemet riktigt varmt och sen så sjunker nivån så mycket när det kallnar så man kan få in luft i element, panna, rör och andra irritationsmoment.
Har man för litet kärl på slutet system så är det bara att hoppas att säkerhetsventilerna är ok, annars blir det som sämst dyrt och som värst svåra skador när man blåser nån tank eller rör!
/Jörgen
Har man för litet kärl på öppet system så kommer man att få vatten att rinna över när man eldar upp systemet riktigt varmt och sen så sjunker nivån så mycket när det kallnar så man kan få in luft i element, panna, rör och andra irritationsmoment.
Har man för litet kärl på slutet system så är det bara att hoppas att säkerhetsventilerna är ok, annars blir det som sämst dyrt och som värst svåra skador när man blåser nån tank eller rör!
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
-
- Pannrumshärskare!
Kolla vad det är för sorts isolering på tankarna.
Det skall minst 90mm PUR isolering om han inte ska isolera själv.
Viktigt att tänka på är hur varmvattenberedningen görs.
En extra förvärmningsslinga i tanken kostar inte mycket men gör enorm skillnad på skiktningen.
Det skall minst 90mm PUR isolering om han inte ska isolera själv.
Viktigt att tänka på är hur varmvattenberedningen görs.
En extra förvärmningsslinga i tanken kostar inte mycket men gör enorm skillnad på skiktningen.
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Lärjunge!
Jag påpekade att vi ville ha 90 mm men en av säljarna sa att de nästan aldrig sätter mer än 40 mm. Med förklaringen "-Det räcker gott och väl"Andreas Hansson skrev:Kolla vad det är för sorts isolering på tankarna. Det skall minst 90mm PUR isolering om han inte ska isolera själv
Jag måste antagligen vara hemskt dum i huvudet eftersom allt jag säger mer eller mindre avvisas av "proffsiga" säljare.

Då ska du definitivt gå någon annanstans, till och med min morsa vet vad thermomatic cbj är för något.
Man ska aldrig lita på vad en säljare pratar sig varm för, deras jobb är att sälja prylarna och tjäna så mycket pengar som möjligt, kanppast den rätta personen att avgöra vad som passar dig.
Tyvärr så är dessa personer ofta just "säljare" och vet egentligen inte så mycket om vad som kan passa dig bäst.
Men du är nog på rätt väg, det gäller att snoka så mycket som möjligt på egen hand, folk litar alldeles för mycket på vad "proffsen" har att komma med.
Man kan aldrig få för mycket isolering på en tank, sen får man ju sätta det i relation till hur mycket pengar man vill satsa och hur stor plats man har.
Vad det gäller antal tankar osv så har jag ingen koll alls på vad som kan vara bäst.
Man ska aldrig lita på vad en säljare pratar sig varm för, deras jobb är att sälja prylarna och tjäna så mycket pengar som möjligt, kanppast den rätta personen att avgöra vad som passar dig.
Tyvärr så är dessa personer ofta just "säljare" och vet egentligen inte så mycket om vad som kan passa dig bäst.
Men du är nog på rätt väg, det gäller att snoka så mycket som möjligt på egen hand, folk litar alldeles för mycket på vad "proffsen" har att komma med.
Man kan aldrig få för mycket isolering på en tank, sen får man ju sätta det i relation till hur mycket pengar man vill satsa och hur stor plats man har.
Vad det gäller antal tankar osv så har jag ingen koll alls på vad som kan vara bäst.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Pannrumshärskare!
Säg att du skall HA 90 mm pur. Annars får någon annan göra jobbet.johansjostrand skrev:Jag påpekade att vi ville ha 90 mm men en av säljarna sa att de nästan aldrig sätter mer än 40 mm. Med förklaringen "-Det räcker gott och väl"Andreas Hansson skrev:Kolla vad det är för sorts isolering på tankarna. Det skall minst 90mm PUR isolering om han inte ska isolera själv
Jag måste antagligen vara hemskt dum i huvudet eftersom allt jag säger mer eller mindre avvisas av "proffsiga" säljare.De vill sälja tre små tankar istället för två större, 40mm istället för 90mm. Någon rekomenderar atmos istället för baxi och thermomatic cbj har de aldrig hört talas om...
Det här med varmvatten beredningen är mycket viktigt.
En tank som inte skiktar sig bra är en dålig tank.
Man får helt enkelt elda oftare.
Se till så han får en varmvattenslinga i toppen på tanken. Och en förvärmnings slinga i botten på tanken.
När vvsarn sedan kopplar ihop detta så säg att den skall kopplas med dubbla blandningsventiler.Så att den först tar varmvatten från den nedersta slingan.När inte den ger tillräkligt med värme "kall botten på tank" börjar den ta från den övre slingan. Då får du mycket bra skiktning av tanken.
Bra skiktning är A o O vid ved eldning.
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Och sen gärna en lite el-vvb som sitter i serie efter tankarna, då har du varmvatten även om du inte eldar på sommaren...
/Jörgen
/Jörgen
-
- Stor entusiast!
du har redan slutet system,min fråga är har du inte problem med luftbubblor som vill stanna kvar o ställa till det i radiatorer, ventiler ,ladommat,tankar??
Det går ju att sätta till mer tank sedan vid behov,men i mitt system vore det behov av 500 l till
Har du kalkrikt vatten är förrådsberedare att föredra,blir slingan igenslammad är det kört
sen är det som Micke skriver säljare vet inte ett skit om detta dom vill bara sälja så dyra offerteter som möjligt ,för minsta möjliga material
Mitt råd lyssna aldrig på en säljare ,sen spelar det ingen roll vad dom säljer
det här med förvärmningslinga ventiler mm har jag aldrig förstått vad det skall vara bra för,för min del har jag en laddomat detskiktar sig hur bra som helst ,både vid laddning o urladdning
har man krånglat till det så det behövs ändå mer grejer för att motverka detta!!
Det går ju att sätta till mer tank sedan vid behov,men i mitt system vore det behov av 500 l till
Har du kalkrikt vatten är förrådsberedare att föredra,blir slingan igenslammad är det kört
sen är det som Micke skriver säljare vet inte ett skit om detta dom vill bara sälja så dyra offerteter som möjligt ,för minsta möjliga material
Mitt råd lyssna aldrig på en säljare ,sen spelar det ingen roll vad dom säljer
det här med förvärmningslinga ventiler mm har jag aldrig förstått vad det skall vara bra för,för min del har jag en laddomat detskiktar sig hur bra som helst ,både vid laddning o urladdning
har man krånglat till det så det behövs ändå mer grejer för att motverka detta!!
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
-
- Pannrumshärskare!
En laddomat har ju inget med ur laddningen att göra.Du kanske får skiktning med din beredare men det blir mycket bättre skiktning om man gör som jag beskriver.Tutte Gustav skrev: Det här med förvärmningslinga ventiler mm har jag aldrig förstått vad det skall vara bra för,för min del har jag en laddomat detskiktar sig hur bra som helst ,både vid laddning o urladdning
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
1500 l tank går bra med den pannan men som sagt det skadar inte med större tank, Pannan har väldigt hållbar keramik o det ända är lite liten eldstad annars så funkar den fint..
Hör även med husqvarna tanksvets vad dom tar för en tank/ar, Dom gör måttbeställda o det är bättre med så få tankar som möjligt..
Dom kan ju även göra 2 st högre tankar än standard 750 l o det ska va minst 90 mm pur isolering för det är tråkigt att ångra sej sen..
Dubbla vv slingor o dessa ska va utdragna o va på 15 meter/styck för då kommer du ha vv även då tankarna är nere mot 40°, Ev kan det va ide att kolla på en tappvattenautomat då den finns i danmark till hyfsat pris (kan bli billigare än slingor) o då får man ut massor av vv + att temepn är låg...
Baxi 53 är inte dum
Finns här http://www.vvs-grossisten.dk/veksler/
Läs om den här http://www.baxi.se/UppladdadeFiler%5CMa ... 9_rev0.pdf
Hör även med husqvarna tanksvets vad dom tar för en tank/ar, Dom gör måttbeställda o det är bättre med så få tankar som möjligt..
Dom kan ju även göra 2 st högre tankar än standard 750 l o det ska va minst 90 mm pur isolering för det är tråkigt att ångra sej sen..
Dubbla vv slingor o dessa ska va utdragna o va på 15 meter/styck för då kommer du ha vv även då tankarna är nere mot 40°, Ev kan det va ide att kolla på en tappvattenautomat då den finns i danmark till hyfsat pris (kan bli billigare än slingor) o då får man ut massor av vv + att temepn är låg...
Baxi 53 är inte dum

Finns här http://www.vvs-grossisten.dk/veksler/
Läs om den här http://www.baxi.se/UppladdadeFiler%5CMa ... 9_rev0.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd