Skapa högtryck i avgaser i tub med fast bränsle o kompr luft
Skapa högtryck i avgaser i tub med fast bränsle o kompr luft
Hej.
Om man placerar fast bränsle i en trycktank och ökar trycket i den till ca 10-20 kg/cm2 och antänder tex veden, så brinner den upp mycket snabbare samt skapar ett väldigt högt tryck upp till 300 kg/cm2.
Vet någon om man kan köpa ett system som man laddar med ved i trycktuber och sedan driver en generator med gastrycket som bildas?
Någon som vet något om tekniken?
Magi
Om man placerar fast bränsle i en trycktank och ökar trycket i den till ca 10-20 kg/cm2 och antänder tex veden, så brinner den upp mycket snabbare samt skapar ett väldigt högt tryck upp till 300 kg/cm2.
Vet någon om man kan köpa ett system som man laddar med ved i trycktuber och sedan driver en generator med gastrycket som bildas?
Någon som vet något om tekniken?
Magi
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......
Starta Förenade Religionerna

-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Interessant frågeställning!
Tekniken används ju med pannor som producerar ånga, tex under 20 bars tryck. Vid 10 bars tryck har vatten i pannan 160 grader och är övergått till ånga.
Men du tänker här att veden brinner under tryck. Jag tycker det låter interessant då man kan komma upp i höga temperaturer och det gör att en panna bli mindre i storlek och att verkningsgraden kommer upp.
Jag tycker det är interessant att se om man kan "trycksätta" en vanlig pelletspanna, det tror jag vill öka verkningsgraden på pannan och man undviker meste av stilleståndsförluster. En oljebrännare har ju ofta ett späll som stänger av lufttilförsel under stillestånd, vi har bare dragregulatorer på pelletspannor.
Tekniken används ju med pannor som producerar ånga, tex under 20 bars tryck. Vid 10 bars tryck har vatten i pannan 160 grader och är övergått till ånga.
Men du tänker här att veden brinner under tryck. Jag tycker det låter interessant då man kan komma upp i höga temperaturer och det gör att en panna bli mindre i storlek och att verkningsgraden kommer upp.
Jag tycker det är interessant att se om man kan "trycksätta" en vanlig pelletspanna, det tror jag vill öka verkningsgraden på pannan och man undviker meste av stilleståndsförluster. En oljebrännare har ju ofta ett späll som stänger av lufttilförsel under stillestånd, vi har bare dragregulatorer på pelletspannor.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Kan man göra en stor trycktub i armerad betong billigt och säkert med sprängbläck?Rol-bi skrev:Interessant frågeställning!
Den blir billig då och med isolering på insidan avskärmar man värmen från avgaserna från betongen.
Avgasvärmen efter luftmotor/turbin kan man ta tilvara på i en ångmaskin kanske.
Värmen tar man tillvara på på vintern som vanligt så frågan är om det är någon ekonomi att ta tillvara på värmen på sommaren från mellanrummet mellan isolering och betong till ångmaskin för att höja verkningsgraden ytterligare.
Om du vill ha hjälp med teknik och fysik till en test rigg så hör av dig
då jag har lite ideer på konstruktion.
MSc in Engineering Physics
gamereality.se
Magi

-
- Energiprofet!
- Kontakt:
I Norge körde vi bilar och lastbilar under krigen med en s.k "knottgenerator".
Kolla: http://www.museumsnett.no/yrjarheimbygd ... skjema.htm
En trycksatt tank med fastbränsle som tillförs lite syre, dvs. pyrolysgaser utvecklas under tryck. Sen förs gaserna in i ottomotoren via olika processer.
Spännande teknologi som kan utvecklas vidare.
Nutek och Innovasjon Norge har precis godkänd ett prosjekt (Matene a.s/Äfab AB). En ny vertikal brenner for biomasse som ger pyrolysprocess före förbränning (patentsökt inom PCT).
Denna info går till departementen från Nutek/Innovasjon Norge:
"Potential: Projektet ska stärka de medverkande företagen så att de blir effektivare och ökar sin internationella konkurrenskraft. Projektet innebär förbättringar för miljön."
En trycksatt tank med fastbränsle som tillförs lite syre, dvs. pyrolysgaser utvecklas under tryck. Sen förs gaserna in i ottomotoren via olika processer.
Nutek och Innovasjon Norge har precis godkänd ett prosjekt (Matene a.s/Äfab AB). En ny vertikal brenner for biomasse som ger pyrolysprocess före förbränning (patentsökt inom PCT).
"Potential: Projektet ska stärka de medverkande företagen så att de blir effektivare och ökar sin internationella konkurrenskraft. Projektet innebär förbättringar för miljön."
"knottgenerator" du pratar kallas en gengasgenerator i sverige och är inte vad jag pratar om.Rol-bi skrev:I Norge körde vi bilar och lastbilar under krigen med en s.k "knottgenerator".
"knottgenerator" / gengasgenerator tillverkar gas som sedan används som bränsle till en bilmotor.
Vad jag talar om är att förbränna tex ved i en sluten tub med ett övertryck av komprimerad luft.
När veden brunnit upp har trycket ökat extremt mycket precis som när bensin-luft blandning förbränns i en arbetstakt i en motor.
Trycket driver sedan en motor.
Systemet blir då tämligen enkelt och kan drivas av allt som är brännbart.
MSc Magi

-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Ok, som till exempel att jag lägger in lite spån i tanken på min luftkompressor och sen brinner det och ger tryck till at driva en luftmotor?
Det blir väl lite som en dieselmotor?
Frågan är hur man skall tilsätta tillräckligt förbränningsluft på ett sätt som inte ger gengaser?
Det är ju inte säkert att man behöver att köra så stort tryck i tanken men att man får ett bra flöde.
Det blir väl lite som en dieselmotor?
Frågan är hur man skall tilsätta tillräckligt förbränningsluft på ett sätt som inte ger gengaser?
Det är ju inte säkert att man behöver att köra så stort tryck i tanken men att man får ett bra flöde.
JaRol-bi skrev:Ok, som till exempel att jag lägger in lite spån i tanken på min luftkompressor och sen brinner det och ger tryck till at driva en luftmotor?
Det blir som vilken förbränningsmotor som helst men att man separerar förbränningsrummet och kolvsystemet och anpassar en högvarvig motor på sammanlagt ca 150 cm3 förbränningsrum( 1.5 liters motor) till ett tubsystem på sammanlagt ca 1500 cm3 förbränningsrum(eller mer) som ska producera lika mycket förbränningsavgaser per minut som en riktig motor.Det blir väl lite som en dieselmotor?
Frågan är kanske hur man tillsätter tillräckligt lite fast bränsle för att luften som finns i den trycksatta tuben ska räcka och inte skapa gengaser.Frågan är hur man skall tilsätta tillräckligt förbränningsluft på ett sätt som inte ger gengaser?
Problemet blir att ha ett mekaniskt system som omväxlande tömmer ut aska och fyller på nytt fast bränsle och tryckluft så att man får ett jämnt avgastryckflöde till luftmotor/turbin.Det är ju inte säkert att man behöver att köra så stort tryck i tanken men att man får ett bra flöde.
MSc Magi

-
- Energiprofet!
- Kontakt:
En bilmotor tror jag har 15-20 prosent verkningsgrad. Altså 15-20 prosent får hjulen att snurra och rästen åtgår till värme.
Jag skulde tro att det samma gäller för tryckluften i en uppvärmad tank, stämmer det?
Jag tycker din ide är spännande. Sådana ideer kan ge upphov till kombinationer av teknologier som kan ge nya möjligheter.
Jag skulde tro att det samma gäller för tryckluften i en uppvärmad tank, stämmer det?
Jag tycker din ide är spännande. Sådana ideer kan ge upphov till kombinationer av teknologier som kan ge nya möjligheter.
Jag kör med sluss som är innbygd i processen till min vertikale skruv som matar fram bränsle til pannan. Jag kör 1,7kW vakuum motor mot denna sluss. Den tål dock inte 300 bar.Problemet blir att ha ett mekaniskt system som omväxlande tömmer ut aska och fyller på nytt fast bränsle och tryckluft så att man får ett jämnt avgastryckflöde till luftmotor/turbin.
Hej.
Nyinloggad på forumet,verkar intressant.
En vedeldad turbogenerator kan jag ge ett tips på.
gå in på www.nyethermodynamics.com där har ha en prototyp som säkert kan vidareutvecklas
Hälsn.
Håkan
Nyinloggad på forumet,verkar intressant.
En vedeldad turbogenerator kan jag ge ett tips på.
gå in på www.nyethermodynamics.com där har ha en prototyp som säkert kan vidareutvecklas
Hälsn.
Håkan
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
En gengas generator är ett komplicerat dyrt system att jämföra med en trycktub.Håkan S skrev:Förstår inte vitsen med det hela, en gengasgenerator som driver en förbränningsmotor är både enklare och väl beprövad och om man vill komplisera det hela så är en sterlingmotor ett bättre val. MVH HSE.m
En kostnadsfråga.