Tips på förråd, förvaring samt transport

Skriv svar
Willysjeepen
Frö

Tips på förråd, förvaring samt transport

Inlägg av Willysjeepen »

Hej!!! Detta är mitt första inlägg i pelletsinfo, så jag hoppas detta blir matnyttigt för alla er som eldar finfraktionerat biobränsle.

Jag har länge förökt att hitta ett lämpligt sätt att både transportera och förvara det finfördelade bränslet jag skall elda med... och kom tillslut fram till lösningen.
Det blir en gammal hederlig gödselspridarkärra med kedjedrivna skrapor.
Jag bygger på lemmarna på sidorna så jag får på ett rejält lass samt monterar en trefas elmotor som driver skrapkedjan. Själva spridardelen monteras självklart bort i bak annars... Därefter tillverkar jag en uppsamlingslåda där bränslet samlas och kan skruvas till pannan.

Fördelarna med denna lösning är att det måste finnas en uppsjö av dessa gödselspridare eftersom modellen är lite förgammal för det moderna jordbruket. Priset är nog också attraktivt...

Har ni några synpunkter på denna lösning?!
Focus v40 kombipanna ved/multibiobränsle med sidmonterad Sonnymultistoker på 65kW Pelletssilo på 6 kubik Laddomat 21+31 termomatic CBJ styrning 7m rostfri skorsten med Tigex dragbegränsare 17 m Kulvert samt 3000 / 500 liter ackumulator
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Står den utanför huset eller har du pulat ner den i källaren?Står den fortfarande på hjulen eller har du bara flaket?Är det en JF spridare?Det gäller att få tätt vid framstammen där kedja och medbringare kommer upp.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Willysjeepen
Frö

gödselspridaren...

Inlägg av Willysjeepen »

Hej igen!

Jo min tanke är att behålla kärran på hjul så jag kan dra den till lämplig bränsleleverantör och fylla kärran på plats. Jag ställer också upp kärran i direkt anslutning till mitt nya pannrum som finns i markplan. Där kopplar jag på en 4" Acron spannmålsskruv och skruvar in bränslet genom en öppning i betongväggen och rakt in i behållaren på stokern som håller 600 liter.
Kärrans sidolemmar bygger jag upp med inpregnerat virke och klär slutligen insidan med formplyfa. Tätningar kring kedjor och annat sker med rostfri plåt och tjock gummiduk närmast de rörliga delarna.
Jag kommer snart att få reda på vilket fabrikat som gödselkärran har eftersom jag precis har fått den :D

Fortsättning följer...
Focus v40 kombipanna ved/multibiobränsle med sidmonterad Sonnymultistoker på 65kW Pelletssilo på 6 kubik Laddomat 21+31 termomatic CBJ styrning 7m rostfri skorsten med Tigex dragbegränsare 17 m Kulvert samt 3000 / 500 liter ackumulator
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Kul att du ha idé.
Gärna slänga med några foto skulle va kul. :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar